العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 26-05-2013, 02:11 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي كيف تنظف الريداتير بنفسك.....؟

السلام عليكم
==========
أولاً أنا لا زعلان و لا متضايق منكم خالص لأن كل ما أعمل موضوع أو أسأل سؤال ألاقى نفس الرد ...... No Comment >>> معلش, الدنيا تلاهى و ملاهى و دريم بارك كمان.
----------------------
المهم
كنت بأدور مع عم جوجل على طريقة لتنضيف الريداتير بنفسى
لأنى رحت للصنايعى بعد مشوار أبن ..... لاقيت عنده زحمة, قولتله عاوز أنضف و أسلك الريداتير و .... صيانه دورية يعنى, قاللى يا عم روّح أنت فلوسك كتير؟ قولتله طبعاً لأ. و مشيت !!!!!

لاقيت فى النت ناس بتنضف الصدأ إللى جوة الريداتير و جنزار النحاس و الألمونيوم بكذا طريقة:
- ناس بتحط خل مع مياة الريداتير و تمشى بيه يومين ثلاثه و بعدين تغير المياه.
- ناس حطت نص لتر جاز مع المياه فى الريداتير و طلعت مشوار طويل و رجعت نزلته و غسلت المواسير بالمياه و غيرتها.
- ناس بتحط جلسرين على المياه لأنه مانع للصدأ.
- عندنا هنا الأستاذ وائل (أبو نورا) بيفضل إستخدام مذيل الصدأ الكانز مع الماء المقطر بإستمرار_ ده اللى المفروض نعمله بعد التنضيف, بس إحنا لسه عاوزين ننضف.
- طبعاً ورش الريداتير بتستخدم ماء نار مخفف.

أيه أفضل و أسهل الطرق (بنفسك)
و كيفية تسيلك مواسير الريداتير نفسه؟

أنا شايف حكاية الجاز ممكن تكون كويسه, على أساس إن الجاز فعلاً مذيب للصدأ, بس مش عارف ليه أضرار و لا لأ ؟

كالعادة: منتظر الردود كباقى مواضيعى.

قديم 26-05-2013, 03:10 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف تنظف الريداتير بنفسك.....؟

الرد تقريباً لاقيته هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=91132

قديم 22-06-2013, 08:57 PM
جمال شيبه1 جمال شيبه1 غير متواجد حالياً

جمال شيبه1 is on a distinguished road

الف شكر على المجهود والمتابعه
قديم 22-06-2013, 11:16 PM
مروتي 31 مروتي 31 غير متواجد حالياً
من انا؟: لحد هذه الساعة لا زلت ابحث عن رد عن هذا السؤال , لكني انسانة هذا اهم ما في الموضوع .
التخصص العملى: ترجمة و قانون
هواياتي: الكتابة . المطالعة . الاعمال اليدوية

مروتي 31 will become famous soon enough

السلام عليكم

الواحد مش عارف يودي وشه فين من ال بس لو كان عندي رد او أي معلومة كنت رديت لكن محبش أفتي إلا في اختصاصي و إلا حقول كلام و خلاص لذلك نأمل إنك تلاقي ردك مع الإخوة الكرام .

و إلا فعليك بال أحسن حل

تقبل مروري

نلتقي لنرتقي
قديم 23-06-2013, 12:15 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

شكرا يا zing0 على رابط الموضوع اللى فى مشاركتك فعلا تجارب مفيدة ومعلومات افيد
تجربتى بعد ما روحت لبتاع الردياتير عشان لحام التسريب شوفته بيفك ازاى ويلحم ويركب تانى
لقيت الموضوع سهل وبسيط فا بقيت اعمل انا الحكاية دى بنفسى " لحام وغسيل وفك وتركيب" عربيتى كانت ستروين AX والميزة بقى كان فى بلف " مسمار يحتوى على فتحة" زى بيك الكربراتير كده موجود على الموتور عشان يخرج الهواء فى دائرة التبريد وكان عملى جدا وبيغنى عن فك الخراطيم ... وكنت تقريبا بدور الميه فى الرادياتير كل شهر او اتنين " ازود فى الرادياتير لانه مالوش قربة وافتح البلف الميه تدخل من الردياتير للموتور وتخرج من البلف ... وفى الاخر احط ميه خضراء او اى لون واتوكل على الله وطبعا عشان كنت مراعيه بالحكاية دى ماكنتش بقابل مشاكل صدأ او انسداد يعنى كنت بغير الميه بس والحمد لله

صلى على رسول الله
---------------------