العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 24-04-2013, 01:33 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي خلو بالكو ما حدش يجيب نسر فارتا المبات اتحرقت والنمو كمان

انا عربيتى بى واى دى تاكسى المهم نزلت امبارح الصبح دورت العربية عادى وختها ورحت ورشتى على ما السواق يجى عشان يطلع يشتغل بها جه السواق وغسلها وظبطها وتوكلعلى الله بعد ساعتين تقريبا اتصل بيا وقلى البطارية سخنة بتغلى وانا رايح اكشف عليها وبعد ساعة قلى البطارية فصلت وكل اللمبات اتحرقت عالى وواطى ونور صغير و6 لمبات فلشر الى هيا الاشارات المهم قلتلو اتصرف وهات العربية للصبح نبقى نجيب بطارية انت رفعت كابل والعربية دايرة قلى لاء المهم جاب العربية ببطارية تانية وقمنا من النوم الصبح رحنا جبنا بطارية طبعا مش نسر هيا مصرى بس انا ناسى اسمها عشان انا بردو زهقت من الكلورايد عشان بردو 6شهور وتبوظ بس ما كنتش بتفصل وتحرق حاجة بعد ما جبنا البطارية اكتشفنا ان الدنمو كمان اتحرق والحمد لله ان الكنترول سليم يرضى مين الغش التجارى ده هيا وصلت لازية الناس كمان طب البطاريات بقت عاملة زى المض الالوز الى ما بتكملش شهر فبيتك وتبوظ وقلنا ماشى سياسات تجارية طيب ليه الازية فاكتر من كدة حسبى الله ونعم الوكيل دلوقتى انا عاوز اعرف سعر الدنمو كام جديد فالتوكيل لو مش غالى اروح اجيبو بدل ما اجيب واحد استيراد

:fun_36_ 1_30[1]:

قديم 24-04-2013, 02:13 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خلو بالكو ما حدش يجيب نسر فارتا المبات اتحرقت والنمو كمان

انا اعرف سواقين الشاهين كانو اول ما يجيبوها يغيرو بطارية وكاوتش والاتنين النسر فخر الصناعة المصرية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 24-04-2013, 02:25 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انا اعرف سواقين الشاهين كانو اول ما يجيبوها يغيرو بطارية وكاوتش والاتنين النسر فخر الصناعة المصرية
مساء الفل يا ابو نورا الدنمو اتحرق وجميع الانوار حتى السواق كان حاطط شاشة عرض فالصلون طارت وربنا يستر وما يظهرش حاجة فالكنترول ودى خامس بطارية فسنتين ونص

قديم 24-04-2013, 09:51 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

مساء الفل يا ابو نورا الدنمو اتحرق وجميع الانوار حتى السواق كان حاطط شاشة عرض فالصلون طارت وربنا يستر وما يظهرش حاجة فالكنترول ودى خامس بطارية فسنتين ونص
لا حول ولا قوة إلا بالله ، خمس بطاريات فى سنتين كتير اوى
بس طلاما البطارية سخنت وبتغلى يبقى شحن الدينامو الزيادة فيشها هى واللمبات حصلت معايا قبل كدا ، ربنا يستر على الكنترول
قديم 24-04-2013, 10:33 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

قدر الله و ما شاء فعل .... الحمد لله على اد كدة
العربية كان ممكن تحرق الضفيرة بالكامل و الكونترول كمان
حضرتك نبهتنى على موضوع البطارية ده .... انا بروح اشترى اى حاجة يديهانى البياع
انا مش مستريح للدينامو ... شكله كان فيه حاجة مش مظبوطة