العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 16-04-2013, 03:45 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute
مميز طريقه تغيير بطاريه ريموت الاوكتافيا

حياكم الرحمن جميعا

الموضوع ده مهم لنا كلنا لانه بيمر على الكثير

واكيد منكم واغلبكم يعرف الطريقه ولكن هذا الموضوع لمن لايعرف الطريقه

وهى بالصور لنتعلم طريقه تغيير البطاريه((((البطارية المطلوبة هي بطارية الليثيوم== CR2032 lithium battery (3V with 225 mAh capacity

طبعا الارقام على الصوره موضحه الاجزاء اظن مش محتاجه شرح

وهنا بمفك مبطط رفيع نضعه فى الفاصل مع لف المفك

وبعد الفك الى جزئين استخدم مقدمه المفتاح بهذه الطريقه وتحريكه لاعلى ولاسفل حتى تفكه الى جزئين

وبالمفك نرفع البطاريه من مكانها

وبعدين نركب البطاريه ونبدأ تركيب الريموت عكس طريقه الفك

تقديرى لكم جميعا ---------------- لاتنسونى من صالح دعائكم---

دمتم بود

قديم 16-04-2013, 02:20 PM
ابوشيماء ابوشيماء غير متواجد حالياً

ابوشيماء will become famous soon enoughابوشيماء will become famous soon enough
افتراضي رد: طريقه تغيير بطاريه ريموت الاوكتافيا

شكرا ليكى يا اخى على هذا الجهد المتميز بس انا عندى سوال انا عربيتى اوكتافيا a4 موديل 2003 هى انى لما اجى اقفل العربية بالرموت لية زجاج السيارة مش بيرفع مع الروموت هل الجهاز عايز ظبط ولا هى نازلة كدة لازم اقفل الزوجاج قبل ما انزل من العربية وبعدين اقفل بالروموت ولا جهاز عايز ظبط ياريت يا اخى تفيدنى وشكرا لحضرتك
قديم 16-04-2013, 06:55 PM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute

كل الشكر والتقدير والاحترام

لا الله الا الله محمد رسول الله

Walid ELmorsi
قديم 17-04-2013, 05:34 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشيماء مشاهدة المشاركة

شكرا ليكى يا اخى على هذا الجهد المتميز بس انا عندى سوال انا عربيتى اوكتافيا a4 موديل 2003 هى انى لما اجى اقفل العربية بالرموت لية زجاج السيارة مش بيرفع مع الروموت هل الجهاز عايز ظبط ولا هى نازلة كدة لازم اقفل الزوجاج قبل ما انزل من العربية وبعدين اقفل بالروموت ولا جهاز عايز ظبط ياريت يا اخى تفيدنى وشكرا لحضرتك
هو فى الاوكتافيا ايه فايف والفانتازيا لازم تقفل ويستمر الضغط على زر القفل لفتره حتى يغلق الزجاج بالكامل وفى الفانتازيا بيقفل الزجاج مع فتحه السقف ويضم المرايات

حاول تعمل ضغطه مطوله وقول لنا النتيجه لانى ما اعرفش نظامه فى الايه فور

قديم 18-04-2013, 01:51 PM
ابوشيماء ابوشيماء غير متواجد حالياً

ابوشيماء will become famous soon enoughابوشيماء will become famous soon enough

السلام عليكم شكرا ليك اخى انا جربت زى ما انت قولت ولكن الزجاج لايرفع مع الضغط كتير على المفتاح انا مش عارف الجهاز عايز ضبط ولا اية بس الزجاج برفع لما اقفل بالمفتاح بالضغط على المفتاح وقت اطول وشكرا