العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 16-04-2013, 02:12 AM
mostafa hussen mostafa hussen غير متواجد حالياً

mostafa hussen has a spectacular aura aboutmostafa hussen has a spectacular aura aboutmostafa hussen has a spectacular aura about
افتراضي بوجيهات 4 شمعه

بعد اذنكم يا جماعه انا معايا لانسر 2008 ولسه جليب بوجيهات اربعه شمعه بس في ناس قالتلي بتفور الماتور فمش عارف اعمل ايه اجيب بوجيهات عاديه واحد شمعه ولا ليه وشكرا
قديم 16-04-2013, 07:48 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بوجيهات 4 شمعه

لا طبعا و لا حتفور الماتور و لا حاجة
سواء بوجيهات 1 شمعة او 2 او 3 او 4 شمعة كدا كدا شمعة واحدة بس اللى حتشتغل
بمعنى ان البوجيه 4 شمعة لحظة تكون القوس الكهربى بين منتصف البوجيه و احدى الشمعات بتبقى انتقائية حسب ظروف الخليط

بالمناسبة انا قعدت طقم 4 شمعة بوش فى اللانوس 100 الف كم و لا الماتور فار و لا حاجة
و الاداء مفيش فرق ملاحظ بينه و بين شمعة واحدة
هو بس حيعيش اطول و على حسب إدعاء المنتج ان ال 4 شمعة بتخلى القوس الكهربى يتكون فى افضل الظروف
بظروفها يعنى مرة مع شمعة و مرة مع تانية و هكذا
يمكن ميزته غير طول العمر ان صعب يحصله misfire

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 16-04-2013, 12:09 PM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute

شوف الكتالوج بيقول كام شمعه وموديل البوجيه ايه والخلوص اد ايه وهاته غير كده هيبقى افتكاسات
قديم 16-04-2013, 01:46 PM
mostafa hussen mostafa hussen غير متواجد حالياً

mostafa hussen has a spectacular aura aboutmostafa hussen has a spectacular aura aboutmostafa hussen has a spectacular aura about

شكرا علي الرد بس المشكله انا بعد ما جيبتوهم بقول لواحد صاحبي عليهم قالي شيلهم ده انا جيبتههم قعدوا معايا شهرين و من كتر الحرق الماتور احتاج عمره فقالي شيلهم و هات واحد شمعه وانا بصراحه خليف علي شا انا اصلا مش بعرف امشي هادي وعلي طول حارق و خايف علي الماتور
قديم 16-04-2013, 02:50 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: بوجيهات 4 شمعه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa hussen مشاهدة المشاركة

شكرا علي الرد بس المشكله انا بعد ما جيبتوهم بقول لواحد صاحبي عليهم قالي شيلهم ده انا جيبتههم قعدوا معايا شهرين و من كتر الحرق الماتور احتاج عمره فقالي شيلهم و هات واحد شمعه وانا بصراحه خليف علي شا انا اصلا مش بعرف امشي هادي وعلي طول حارق و خايف علي الماتور
صاحبك ده معاه عربية اخت عربيتك ونفس الموتور أشك فى كدا !!!!!!!!!!
هما ممكن يضروا فى حاجة لو انت مش بتعمل صيانة للإنجيكشن والحساسات دوريا
ممكن لو البنزين بزيادة بيدخل غرف الحريق والبوجيهات حرقها عالى ممكن من السخونة والقرص البساتم تسيح
لكن لو انت صنايعى وبتحس بعربيتك بتاكل بنزين بتسخن سحبها زااااد بغبا عن اول ما جبت ال4 شمعة ، تروح جرى تشوف اه الخلل وتعمله عشان البساتم متسيحش

انما فى العادى بأرشحهالك جدا اداء كويس وتوفير فى الإستهلاك