العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 30-03-2013, 10:37 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي ابوس ايديكوا حد يقولى انا كده خرجت من ضمان تويوتا ايجيبت

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتى الاعضاء

زى ما حضراتكوا شايفين من العنوان انا عايز اعرف هل انا خرجت من الضمان بمجرد تركيبى جهاز انذار و وحدات رفع للزجاج و غيرت لمض الصالون و الشنطة بLED و عايز كمان اركب حساسات ركن ، و انا رايح التوكيل الاسبوع القادم عشان فى مشكلة فى الكاسيت ان الاسطوانات مزنوقة و مش راضيه تطلع و كاتبلى Error 3 فعشان كده انا عايز اعرف هل الحاجات ديه تخرج العربية من الضمان ولا لأ عشان لو اه ألحق اشيلهم من العربية
قديم 30-03-2013, 11:01 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ابوس ايديكوا حد يقولى انا كده خرجت من ضمان تويوتا ايجيبت

المفروض الكهربائى اللى عمل لك الشغل ده يكون عارف الحكاية دى ويبعد فى تركيباته عن الضفيرة الرئيسية للسيارة ، ولو هوه عمل كده فعلاً يبقى مافيش مشكله فى الضمان ، وعلى فكرة خروجك من الضمان دلوقت هايكون فى كهرباء السيارة فقط أما أعمال الميكانيكا فملهاش علاقه

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 30-03-2013, 11:10 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

المفروض الكهربائى اللى عمل لك الشغل ده يكون عارف الحكاية دى ويبعد فى تركيباته عن الضفيرة الرئيسية للسيارة ، ولو هوه عمل كده فعلاً يبقى مافيش مشكله فى الضمان ، وعلى فكرة خروجك من الضمان دلوقت هايكون فى كهرباء السيارة فقط أما أعمال الميكانيكا فملهاش علاقه
أنا اعتقد انه اشتغل على الارضى مش متأكد قوى بس عموما شكرا لرد حضرتك و كنت عايز اعرف من حضرتك هو الضمان عندهم برقم الشاسيه يعنى انا مش محتاج اجيبلهم كتيب الضمان لان انا جايب العربية كسر زيرو و تقريبا نسيت اخده من صاحب العربية بس اخدت الكتالوج :w6w20050411 22053268
قديم 31-03-2013, 05:01 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

أنا اعتقد انه اشتغل على الارضى مش متأكد قوى بس عموما شكرا لرد حضرتك و كنت عايز اعرف من حضرتك هو الضمان عندهم برقم الشاسيه يعنى انا مش محتاج اجيبلهم كتيب الضمان لان انا جايب العربية كسر زيرو و تقريبا نسيت اخده من صاحب العربية بس اخدت الكتالوج :w6w20050411 22053268
بص يا استاذ احمد لو صاحب العربيه كان راح التوكيل قبل كده يبقي كده العربيه متسجله عندهم ببياناتها كامله وباسم صاحب الرخصه وبمجرد انك تتصل تحجز وتمليهم بيانات العربيه هتلاقيها متسجله عندهم ولما تروح ابقي غير انت بياناتها باسمك بس يكون معاك عقد البيع
ولو هو مارحش قبل كده برده متقلقش هتمليهم رقم الشاسيه والماتور هيعرف انها وكيل مش خليجي وهتبقي متسجله عندهم باسم الموزع يعني مش لازم كتاب الضمان
اما لو عربيتك عدي عليها 3 صيانات ورال بعض ومروحتش كده العربيه بتخرج من الضمان
وبالنسبه للشغل اللي انت عملته هيخرج العربيه من ضمان الكهربا فقط بالفعل بس ده مالوش علاقه بالكاسيت لان الكاسيت ضمانه لوحده
واي استفسار انا معاك
قديم 31-03-2013, 07:10 AM
الصورة الرمزية ramyhekal
ramyhekal ramyhekal غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تاجر
هواياتي: السيارات

ramyhekal is just really niceramyhekal is just really niceramyhekal is just really niceramyhekal is just really niceramyhekal is just really nice

لا طبعا مخرجتش ومش هاتخرج من الضمان كليا على اسوأ الظروف هاتبقى الكهرباء بره الضمان
انا مركب حساسات وانذار ووحدة رفع بره التوكيل وكان عندى مشكله فى طنابير العربيه وكانت عامله 2000 كم غيرتهم فى الضمان ومحدش اتكلم بفضل الله