العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 10-12-2012, 11:20 PM
3bdo 3bdo غير متواجد حالياً

3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future
افتراضي اول اجتماع مصرى لالغاء الجمارك يوم الخميس القادم

طبعا انا بقيت مبخوشش على المنتدى غير كل فين وفين
المهم
بقالنا كام سنة بنحاول نشيل جمارك العربيات ومحدش سامعنا وكله فرحان بالعربيات المعفنة اللى جايبها زى الفيرنا واللانوس و انا بقول زبالة عشان لو سافر برة هييعرف انه معاه شوية بلاستيك المهم انا دايما كنت بحلم بالموضوع ده من زمان لانى لما بخوش على مواقع العربيات الامريكية واشوف الاسعار واعود اعيط ههههههه
طب انا شوفت مواضيع كتير و ناس كتير عايزة تعمل الموضوع ده و محدش بيتحرك
مقضيينها مواضيع على المنتدى و صفحات على الفيس
ومحدش بينزل ارض الواقع ودايما كنت اقول مش هينفع نبتدى الا لما يكون معانا شخصية عامة هيا اللى تقود الدنيا
و اخيرا الحلم هيتحقق ان شاء الله
اى واحد فى المنتدى بيحب رياضة السيارات لازم يبقى عارف رامى سرى
رامى سرى يا جماعة زى ابوتريكة بس فى رياضة السيارات وهو مثلى الاعلى
وهو احسن دريفتر فى مصر والتانى على الوطن العربى وكان يستحق الاول بس الكوسة اشتغلت بقى المهم رامى سرى قرر مع كل عشاق رياضة السيارات على الفيس النهاردة ان يوم الخميس الجاى فى اجتماع فى ساحة انتظار السيارات فى جيرو لاند فى مدينة العبور لالغاء جمارك السيارات
الاجتماع مفتوح للجميع ان شاء الله
عايزين بقى نسيب النت والكلام على الفيس والمنتدى وننزل ارض الواقع
انا عارف ان الموضوع صعب خصوصا عشان البنزين غلى وعشان الدنيا هتبقى زحمة والبلد كلها هتجيب عربيات بس ممكن يتحل ان يبقى كل واحد معاه عربية واحدة لانى بشوف ناس كتير معاهم عربيتين زى فيرنا و 132 مثلا
بدلهم يبقى معاك عربية كامرى مثلا
ليه تجيب سيراتو لما ممكن تجيب لومينا
ليه تجيب لانسر لما ممكن تجيب تشارجر
ليه تجيب ريو لما ممكن تجيب اكورد
الفرصة جاتلنا اننا اخيرا هنتجمع وننزل
الاجتماع هنناقش فيه الموضوع من اوله لاخره
ياريت اشوف ناس كتير من المنتدى جاية
واى استفسار بخصوص الموضوع انا موجود ان شاء الله
ده لينك الايفينت على الفيس
http://www.facebook.com/events/475601125824675/
وده البوست بتاع رامى سرى بعد ماتفق معانا

يوم الخميس بليل إن شاء الله الساعة العاشرة مساءً عند ساحة إنتظار "جيرو لاند" في مدينة العبور متفرع من طريق الاسماعلية، هيجتمع جميع الناس التي ترفض الجمارك و ده يعتبر أول إجتماع لمناقشة جميع النقاط المتعلقة بالموضوع... الاجتماع مفتوح للجميع...

حتى لو مش هتيجى ياريت تعمل شير للايفينت

من يفقد ثروة يفقد كثيراً ..
ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ..
ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شئ !

http://masrmotors.com/vb/image.php?t...ine=1341151527

تقرير حصرى لمصر موتورز بالصور والتفاصيل عن عربيتى ميتسوبيشى لانسر بومة سوبر اكشن 2012 مميزات وعيوب
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90862
عذرا لقلة دخولى على المنتدى بسبب الدراسة ادعولى ولو اى حد عايز حاجة يبعتلى و هرد عليه ان شاء الله ادعولى ربنا يوفقنى
قديم 10-12-2012, 11:34 PM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول اجتماع مصرى لالغاء الجمارك يوم الخميس القادم

طيب قول تخفيضها مفيش شك كلنا عايزين نركب عربيات حتى لو زى الحاليه بس فيها الاوبشن المتنفض منها
ده لسه امبارح مطلع ضريبه مبيعات ولغاها من السخط الشعبى ايه اللى هيخليه يلغى جمارك سلعه مفيهاش سخط وتعتبر رفاهيه فى بلد نصف عدد سكانها تحت خط الفقر
قديم 10-12-2012, 11:55 PM
3bdo 3bdo غير متواجد حالياً

3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Emgrand مشاهدة المشاركة

طيب قول تخفيضها مفيش شك كلنا عايزين نركب عربيات حتى لو زى الحاليه بس فيها الاوبشن المتنفض منها
ده لسه امبارح مطلع ضريبه مبيعات ولغاها من السخط الشعبى ايه اللى هيخليه يلغى جمارك سلعه مفيهاش سخط وتعتبر رفاهيه فى بلد نصف عدد سكانها تحت خط الفقر
انا كنت متوقع الرد ده بس للاسف الجمارك عمرى ما شوفتها عملت حاجة فى البلد وانت لازم تختار ياما الضرايب يا اما الجمارك احنا الحمد لله الدولة الوحيدة فى العالم اللى جماركها بتوصل ل 300 فى المية والسيارات دى كانت رفاهية ايام الملك فاروق بس دلوقتى اللى معهوش عربية بيتبهدل اوى اوى

من يفقد ثروة يفقد كثيراً ..
ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ..
ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شئ !

http://masrmotors.com/vb/image.php?t...ine=1341151527

تقرير حصرى لمصر موتورز بالصور والتفاصيل عن عربيتى ميتسوبيشى لانسر بومة سوبر اكشن 2012 مميزات وعيوب
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90862
عذرا لقلة دخولى على المنتدى بسبب الدراسة ادعولى ولو اى حد عايز حاجة يبعتلى و هرد عليه ان شاء الله ادعولى ربنا يوفقنى
قديم 10-12-2012, 11:55 PM
الصورة الرمزية fadymedhat
fadymedhat fadymedhat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء..
هواياتي: خبرة فى مجال السيارات

fadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond repute

كن مطمئنا جدا جدا و لا تفكر فى الأمر كثيرا بل دع الأمر لمن بيده الأمر
السرعة فى القلب و القلب ميت..هدفى بدون تفكير و سباق بدون قلب..
قديم 11-12-2012, 04:00 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute

أولاً الجمارك بتوصل لـ 400 % و ليس 300% على بعض السيارات

ثانيا ً أكيد كلنا عاوزين نتخلص من الجمارك نهائى مش نخفضها و بس

و لااااااااااااااكن المهم

هى الحكومة اللى بترجع فى كلامها بين عشية ٍ و ضحاها !!!
يا ريت حتى كده ده بياخدوا قرار و بيرجعوا فيه بعدها بساعتين
منتظر منها ايه ؟؟؟

لا أعتقد أن هذا هو الوقت المناسب للضغط على الحكومة لالغاء الجمارك على

السيارات ، و بعدين احنا كده هنفكرهم بالعربيات .....

خصوصا ً انهم شايفين انها ليست سلعة للفقراء بل للأغنياء و هى

للرفاهية فقط ، و بعدين الجماعة مزنوقين على الآخر مساكين هيسدوا القرض

( الفلوس ) الحلال ( الربا ) منين بس ؟؟؟

هم كده كده مش لاقيين مخرج للفلوس بتاعة القرض دى

طيب بس على الله ما يفرضوش ضرايب مبيعات اضافية على

السيارات

و احنا كده بنفكرهم و اهى تبق فرصة و جات لهم لحد عندهم

أنا طبعا ً مش باهبطك و لا احبطك أنا بافضفض بس

ربنا يستر على البلد دى اللهم آااااااااااااامين