العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 22-10-2012, 03:08 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of
افتراضي خالد خليفة الذى لا اعرفه

السلام عليكم . الحقيقة انا لا اعرفه على الاطلاق اول مرة شوفته كان فى توقيع احد الاعضاء. كنت بادور على حاجة بخصوص ال 127 فدخلت على مصر موتورز ولقيت احد الاعضاء حاطط صورته استغربت ولم التفت لانى كنت مستعجل وبعدين شفته تانى ومع الصورة كلمات رثاء قلت جايز قريب احد الاعضاء او صديقه كده يعنى . بعد فترة حبيت المنتدى واشتركت فيه وابتديت اقرا المواضيع لقيت موضوع اظن كان عامله عضو من المنصورة ( استاذ محمد )عن الطرق فى مصر وبعدين رد عليه عضو (د بلبل ) وقال له كده هنتحتاج خالد خليفة هو ادرى بالطرق فالكلام شد انتباهى عملت سيرش فى المنتدى عن مواضيعه لقيت كتابه ادب الرحلات قريت شوية ولما شدنى نزلته pdf .
الحقيقة انا اتفاجئت ورغم ان الكتاب حوالى 400 صفحة ورغم انى لااحب قراءة المواضيع الطويلة الا ان الكلام شدنى جدا وابتديت اسهر كل يوم عليه وبعدين ابتديت اكلم ناس معايا فى العمل عنه . تصدقوا فى واحد كذا كذا وكان بيعمل كذا فيستغربوا ولما يعرفوا انه توفى كانوا بيترحموا عليه وواحد منهم طلب الكتاب على فلاشة وبقى مبسوط قوى ( صدق المثل القائل السيرة اطول من العمر ) .
الحقيقة مش عارف اقول ايه فى حاجات علمت فى دماغى
منها طريقة سرده للمواضيع ـ ادبه الجم ـ اخلاقه العالية ( نحسبه على خير ولانزكى على الله احد) . كذلك ظرفه وحس الفكاهة لديه وطبعا موسوعة السكك الحديد اللى عنده وكثرة اسفاره فى البلد من شرقها لغربها لدرجة لقيته شارح مدينتى واهم مايمزها رغم انها مدينة صغيرة فى الدلتا
ـ مثلا انه كان بياخد معاه ازايز ميه ساقعة عشان الناس تشرب فى القطر ( صعبة قوى دى مين بيعمل كده النهارده )
ولما الراجل فى القطر خد الاكل كله والميه وزعهم وهو ملقاش حاجة يفطر بيها معقول ياناس؟؟؟؟؟
لما شاف الراجل فى القطر بيحضن الست اللى معاه وقام واعترض واتاخد اسبوعين فى امن الدولة مين النهارده بيعمل كده كله بيقول ياعم انا مالى وده والله سبب ضياعنا البنات قاعدين يلفوا فى الشوارع فى احضان العيال ومش عارفين نقولهم حاجة ليقولك اهوه بتوع الامر بالمعروف
ـ كذلك لما صاحبه طلبه عشان يجيله يصالحه على مراته فعلا طخ مشوار وساب شغله وراح لابوها واخوها الفتوة كان هيضربه مين بيعمل كده
ـ كله كوم ولما كان بيحمل الناس من الشارع معاه فى عربيته الملاكى والست اللى معاها المشنة ؟؟؟؟ ايه ده صعبة قوى قوى لا مش ممكن دا الواحد مننا بيحسس على عربيته واه لو بنتى وسخت الفرش باديها على دماغها
ـ تواضعه مع الناس وبياع الشاى فى المحطة ومش عايز يوريه العربية لحسن الواد يتحرج ويخجل منه
المؤتمرات اللى كان بيعملها فى القطار دى جزء مهم جدا فى الكتاب واستفدت منها كتير
ـ حرصه على اداء الصلاة حتى صلاة الفجر مع انه جاى من مشوار سخن ولف طول النهارفى اربع محافظات فى يوم برضة يوصى العامل فى الفندق يخش يصحيه فى الفجر
ـ كمان سعيه على اكل عيشه بهذه الطريقة يعنى العطور والاراضى ويلف هنا وهنا معملش زى الشباب هذه الايام ( والله انا عندى شباب بيشتغل اذا مكنتش اصحيه من النوم الظهر ميجليش الا العصر واذا كان عاجبك )
ـ شجاعته واقدامه ويروح مع البدو مشوار فى الصحرا ويتوهوا ؟؟ ايه ده دا الواحد بيطلع على الطريق الزراعى يقول وحياة غربتى .
ـ احترامه لوالديه وتقديره لهم
الراجل ده ياجماعة من علامات المنتدى فعلا

انا مش عارف اقول ايه ولا ايه ولا ايه عموما الله يرحمه الله يرحمه الله يرحمه
اللهم اسكنه فسيح جناتك وصبر اهله واصلح ذريته واجمعنا به فى دار مقامتك
اللهم امين

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 22-10-2012, 04:23 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خالد خليفة الذى لا اعرفه

ربنا يرزقنا وإياه الجنة
كان رجُل نحسبهُ على خير والله حسيبه
ووالله أُشهدُ الله إنى أحبه فى الله برغم إنى لم اراه فى حياتى
ربنا يغفر لي وله ولسائر المؤمنين

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 22-10-2012, 06:41 AM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute

ممكن الكتاب ده
قديم 22-10-2012, 07:38 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazen mazen مشاهدة المشاركة

ممكن الكتاب ده
تحت امرك خش على الرابط ده وحمله وان شاء الله يعجبك جدا
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51807

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 22-10-2012, 08:32 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا كمان لم اقابل الراجل ده و مع دلك كتابه شدنى جدا .... مثال لعمل الخير
ربنا يرحمه و يرحمنا جميعا