العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 16-05-2012, 09:05 PM
Islam Samir Islam Samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: oracle and java developer and instructor

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough
افتراضي رد: انا لسه مشترى سايبا 2009 امبارح الحمد لله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بص هو مفيش كلام العزل مش وحش .. هو مش موجود اصلاً لا الحوض معزول ولا الكابينة تعتبر معزولة فهو صوت البرايد وخاصة الايرانى عالى شوية فعلاً وخاصة لان ظبطة سلانسية الموتور عالية مش زى الكورى (الايرانى على 900) والكورى على (700) بس هو موضوع الصوت عموماً تقديرى يعنى لازم تسمع اختها علشان تعرف اذا كان صوت بتاعتك عالى ولا ده الطبيعى بتاع العربيه

لكن حضرتك زى ما ذكرت بتشتكى من صوت ورجة مش صوت بس فقالولك ايه على الرجة طيب ؟؟؟

وبالنسبة للميكانيكى ممكن اوصفلك واحد بس فى جسر السويس .. للاسف معرفش حد من المعادى

هما قالولى ان الصوت و الرجه عادى ؟؟
بس انا فعلا محتاج اقعد فى اختها عشان اتأكد .. بس فرضا لو لقيت اختها مش كده هعمل ايه؟؟ .. اذا كان التوكيل بتاعها اللى مش شغال فى حاجة غير فيها قاللى عادى؟؟ .. و بعدين حكاية التزييقة اللى فى الدبرياج فى الاخر قالولى السلك سليم و زى الفل و محتاج يتزيت .. و مشيت من عندهم ولا كأنى عملت حاجة؟؟ .. بفكر اعملها عند اى ميكانيكيى و خلاص
لكن العربية فى المجمل مريحانى من ساعة ماجبتها ولو اتطمنت من موضوع الرجة و الدبرياج هتبقى مثالية بالنسبة للفئة دى..
صحيح .. هو حضرتك معاك 2006 اللى هى انجكشن؟؟ .. ولو كده يا ترى هى هى بتاعتى من حيث مكونات الحوض ؟؟ .. وهل قطع غيارها اللى هى مش مشتركة مع البرايد القديمة موجودة ؟؟ و فين؟؟ .. عشان انا قالولى فى ناشيونال موتورز ان فى حاجات معينة مش موجودة غير عندهم!!!
و ياريت اسم الميكانيكى و عنواه حتى لو فى جسر السويس .. مدام كويس و فاهم فى العربية
و متشكر جدا يا باشا
قديم 16-05-2012, 09:36 PM
hamaad hamaad غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم والقراءة

hamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud of

اهلا بيك فى مصر موتوز ومبروك على السيارة الجديدة يديك خيره ويكفيك شره ويبعد عنك شر الناس ويبعدك عن المطبات ويكفيك شر الحوادث ان شاء الله سوال صغير هو حضرتك جبت السيارة زيرو هل جبته من عند ناشينوال موتورز وشكرا ودمت بود
قديم 16-05-2012, 09:52 PM

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamaad مشاهدة المشاركة

اهلا بيك فى مصر موتوز ومبروك على السيارة الجديدة يديك خيره ويكفيك شره ويبعد عنك شر الناس ويبعدك عن المطبات ويكفيك شر الحوادث ان شاء الله سوال صغير هو حضرتك جبت السيارة زيرو هل جبته من عند ناشينوال موتورز وشكرا ودمت بود
لا انا جبتها استعمال عاملة 15 الف كيلو
و خلى بالك ان اصلا ناشيونا موتورز فسخت العقد بينها و بين سايبا .. و كل طرف بيلقى اللوم على الاخر .. الشركة بتقول الوكيل لم يحقق طموحاتها فى السوق .. و الوكيل بيقول انهم غلوا السعر فجأة و بما يخالف العقد !!!
بس هى ان شاء الله نازلة انتى الكام شهر الجايين دول مع وكيل جديد ان شاء الله
بس الامريكان يسيبوا ايران فى حالها و مايضربوهاش
قديم 17-05-2012, 05:07 AM
sherif sadeek sherif sadeek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

sherif sadeek has a spectacular aura aboutsherif sadeek has a spectacular aura about

السلام عليكم
مبروك العربيه كنت عاوز اسئلك سؤال العربيه بتعمل كام معاك فى البنزين وهل طريق التوكيل صعب ولا سهل توصله ولما تكلمت مع بتاع المخزن معرفتش الريموت لو باظ ممكن نلاقى غيره وهل كنت فى الضمان ولا خارجه وكام التلفه غليين ولامعقولين معلش انته بس الى اعرفه راح التوكيل وباين عليك بتحاول تخدم لوجه الله زينا معلش تانى طولت ارجو لك السلامه وشكرا.

التعديل الأخير تم بواسطة sherif sadeek ; 17-05-2012 الساعة 05:12 AM
قديم 19-05-2012, 03:22 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif sadeek مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
مبروك العربيه كنت عاوز اسئلك سؤال العربيه بتعمل كام معاك فى البنزين وهل طريق التوكيل صعب ولا سهل توصله ولما تكلمت مع بتاع المخزن معرفتش الريموت لو باظ ممكن نلاقى غيره وهل كنت فى الضمان ولا خارجه وكام التلفه غليين ولامعقولين معلش انته بس الى اعرفه راح التوكيل وباين عليك بتحاول تخدم لوجه الله زينا معلش تانى طولت ارجو لك السلامه وشكرا.
و عليكم السلام .. الله يبارك فى حضرتك
العربية بتعمل فى القاهرة و الزحمة (لانى ماسافرتش بيها لسه) 8 لتر لكل 100 كيلو
اما بالنسبة لطريق التوكيل فهو فى 6 اكتوبر .. حضرتك هتروح هناك (ميدان الحصرى مثلا) .. ومن هناك تسأل فين المنطقة الصناعية .. ولما توصل عندها اسأل فين مصنع دايو اللى فى المنطقة الصناعية ال 12 -اللى هو دلوقتى اسبيرانزا- الشركة فى ضهره على طول (ناشيونال موتورز)
اما بالنسبة للريموت فهو عندى بايظ و ركبت وولف انذار و سنتر -كويس و سعره 150 جنيه بالتركيب-
اما بالنسبة للضمان فا انا خارج الضمان لكن سعرهم معقول بالنسبة لتوكيل (خدو منى 240 جنيه فى تغيير فلتر هواء و بنزين و تيل امامى و كشف و تربيط عفشة)