العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 20-04-2012, 12:23 AM
خالد كيا خالد كيا غير متواجد حالياً

خالد كيا will become famous soon enough
افتراضي رد: كيا سيراتوا ٢٠١١ مانيوال-مساعده ضرورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el gendy مشاهدة المشاركة

روح لصنايعي شاطر بره خليه ةيشوف لحك المشكله ف ايه بس ما تخليوش يصلح او يغير حاجه ولو فيه حاجه كبيرهانفخهم ف التوكيل
ممكن تعرف بنفسك تدوس دبرياج وتجيب الغيارالاول وتدوس على الفرامل جامد وفى نفس الوقت تدوس بنزيم وكءنك هتطلع بسياره من غير ماتسيب الفرامل لو السياره بطلت يبقى طقم الدبرياش كويس ولو مابطلتش يبقاالدبريش ضعيف

مركز جلوبال لصيانة السيارات الكورية واليابانية
جهاز كشف اعطال - ميكانيكا - عفشة - كهرباء وتكييف
جسر السويس - مدخل الحرفيين
01006768615
قديم 20-04-2012, 12:32 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

و عايز اضيف ان طبعا ترييحه الرجل على دواسة الدبرياج غلط

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 20-04-2012, 12:38 AM
خالد كيا خالد كيا غير متواجد حالياً

خالد كيا will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft مشاهدة المشاركة

انا كنت اشتريت كيا سيراتوا (٢٠١١) مانيوال ٦ سرعات الفتيس بتعها،الصراحه العفشه بتعتها مفهاش اى مشكله و عجلها مقاس ١٥ و لما بجيب ١٦٥ كم فالساعه انا ببقى حاسس بالسرعه و لاكن الجالس جمبى مبيحسش بكده،ده تقرير عام عالماشى لاحلى منتدى،انا عند ١٦٠٠٠ كم (العربيه عامله ١٨٠٠٠ كم دلوقتى) جابت طقم دبرياش كامل و كان تعليق التوكيل ان السبب انى بريح رجلى على الدبرياش و انا واقف و منظر الاسطوانه كان وحش اوى لما فاكوه،انا حابب اعرف رأى الخبراء بالنسبه للموضوع ده،و حاجه تانيه معلش بعد مغيرولى طقم الدبرياش كانت العربيه طياره مشاء الله بس بعد اسبوعين تقريبا حسيت ان سحب العربيه رجع زى الاول تانى فوديت العربيه للتوكيل و قلتلهم فطلعوا جربوها كذه مره و المهندس قالى ده ممتازه ده جابت ١٠٠ فى حوالى ١٥ سنيه فانا صدمت عشان ده كتير،فطلعت جربتها بنفسى و جبت ١٠٠ فى ١٦ سنيه ف اى رأيكم عشان الدبرياش حيخرج بره الضمان عند ٢٠٠٠٠ كم فمحتاج رأيكم ضرورى و زيت الموتور كويس و فلاتر و كل حاجه حتى ضخط العجل،شكرا
على شان متعملش معاك تانى ممكن توطى صوباع الدبريش من الدواسه حتا لو حطيط رجلك على الدوسه هيعيش الطقم معاك

مركز جلوبال لصيانة السيارات الكورية واليابانية
جهاز كشف اعطال - ميكانيكا - عفشة - كهرباء وتكييف
جسر السويس - مدخل الحرفيين
01006768615
قديم 20-04-2012, 09:06 PM
darkshaft darkshaft غير متواجد حالياً

darkshaft is on a distinguished road

الف شكر عالردود،و كنت حابب اعرف اى رأيكم فى تسارع العربيه؟؟ مع العلم انى بنقل عند RPM ٣ او ٣.٥،يعنى لما بجيب ١٠٠ فى ١٥ سنيه بكون ماشى على الناقله الخامس او الرابع بالكتير
قديم 20-04-2012, 09:50 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

كده طبعا ممتاز
يعنى حضرتك مريحها على الاخر و بتجيب كده
دا باللانوس التعبانة بجيب على التالت لغاية 110
فاكيد حضرتك لو تقلت على النقلة شوية لغاية 5500 rpm او حتى 6000 rpm المهم just قبل ال red zone حتحس انها عايزة تقلع

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا