العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 12-11-2010, 05:12 PM
temo85 temo85 غير متواجد حالياً

temo85 is on a distinguished road
افتراضي يا أهل الميجـــان

السلام عليكم و رحمه الله,
ياجماعه انا بفكر أشترى عربيه فى حدود 75-80 ومن اكتر العربيات اللى شدتنى هى الميجان..بس كل كلام الناس عنها يقولوا عربيه وحشه ,قطع غيار غاليه ,مشاكل كتير هتخسر كتير فى بيعها ووووو....انا مش قادر احدد رأى فى العربيه دى هل هى كويسه ولا ايه...وبرده من المعلومات اللى جمعتها ان سبب الكلام ده ان موديل 2005 منها هو اللى مليان عيوب وهو اللى عمل السمعه دى فياريت لو حد عنده العربيه دى يقولى رأيه أو لو حد عنده اى معلومه حقيقيه يقدر يفدنى بيها و أكون شاكر جداااا
قديم 12-11-2010, 11:36 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا أهل الميجـــان

السلام عليكم .............

متهيألى موديلات الميجان اللى بعد 2005 أعطالعا أقل بس متهيألى قطع غيار غالية

الميجان كسيارة ممتازة و من أجمل السيارات اللى ممكن تشوفها .........

أنتظر ردود ملاك السيارة ...........

تقبل تحياتى

That is My Renault

قديم 12-11-2010, 11:51 PM

شكرا لمرورك...ومنتظر الردود
قديم 13-11-2010, 12:01 AM
الصورة الرمزية محمد عبد النور
محمد عبد النور محمد عبد النور غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عبد النور
التخصص العملى: كلية الطب

محمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond repute

الميجان عن تجربة سيارة ليس لها مثيل رفاهية راحة قوة أداء كل ماتتخيله الا ان قطع الغيار غالية اوى مبيشتريهاش الا اللى عاشقها بجد وناوى يخليها عنده على طول واى حاجة بتحصلها لازم تروح التوكيل اول مابتدخل كشف على العربية عشان يتحدد ايه اللى عطلان 50 جنيه وطبعا البقية تأتى فى التوكيل يكفى ان غيار الزيت لازم يكون فى التوكيل

قديم 13-11-2010, 12:27 AM

شكرا لردك و اهتمامك...انا شوفت فى عربيات تانيه حاجات زى جداول ياسعار قطع الغيار و الصيانات فهل ده فى زيه للميجان انا كل قصدى انى اعرف هى غاليه لحد فين...و بعدين بالنسبه لنقطه غيار الزيت فى التوكيل دى لازم ليه ؟؟ده اى حد فى اى بنزينه ممكن يغير زيت و انا سمعت برده ان البطاريه بتاعتها مش موجوده غير فى التوكيا و تمنها 2200 جنيه!!!!هل ده حقيقى ولا ايه و بالنسبه للعيوب ؟؟