العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 26-01-2010, 02:56 PM
الصورة الرمزية ESL NSR
ESL NSR ESL NSR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سيمبول ولا نيو أكسنت ولا ريو ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة etsh1413202 مشاهدة المشاركة

متهيألى النيو اكسنت تتفوق على الريو في كذا نقطه مهمة .... زى ما الاستاذ بدر تفضل وذكرهم (قطع غيار متوفره - ارخص - موتور قمه فى الاحترام - سعر اعاده بيع ) فا اعتقد خليك فى الاكسنت

وربنا يوفقك
الله ينور عليك يا إتش ptmnlo123per171 ... وإن شاء الله هي الأكسنت ...
قديم 28-01-2010, 02:04 AM
الصورة الرمزية Gody :)
Gody :) Gody :) غير متواجد حالياً

Gody :) will become famous soon enoughGody :) will become famous soon enough

يا جماعة انا كمان سبحان الله محتار بين التلات عربيات دول بالتحديد النيو اكسنت والسيمبول والريو وعليهم كمان النيسان صنى ... ولو انى استبعدت الريو والصنى نسبيا وكنت بفاضل بين السيمبول والاكسنت من ناحية كل حاجة ( قطع الغيار والتوكيل والعربية ككل ) ... مع العلم ان شكل السيمبول عاجبنى اكتر من الاكسنت
ياريت لو حد يعرف يفيدنى فى الموضوع عشان اخش بقلب جامد واتوكل على الله
قديم 29-01-2010, 06:37 PM
الصورة الرمزية ESL NSR
ESL NSR ESL NSR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of light
Smile رد: سيمبول ولا نيو أكسنت ولا ريو ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gody :) مشاهدة المشاركة

يا جماعة انا كمان سبحان الله محتار بين التلات عربيات دول بالتحديد النيو اكسنت والسيمبول والريو وعليهم كمان النيسان صنى ... ولو انى استبعدت الريو والصنى نسبيا وكنت بفاضل بين السيمبول والاكسنت من ناحية كل حاجة ( قطع الغيار والتوكيل والعربية ككل ) ... مع العلم ان شكل السيمبول عاجبنى اكتر من الاكسنت
ياريت لو حد يعرف يفيدنى فى الموضوع عشان اخش بقلب جامد واتوكل على الله
أنا شخصياً كنت زيك كده و نويت خلاص إن شاء الله على النيو أكسنت، أعتقد الموضوع ده لو قريته كويس ممكن يساعدك وكمان ليا موضوع في ساحة المقارنات ناس فادتني فيه وحسب طبعاً المواصفات الي إنت جايب العربية عشانها هتقرر وربنا يوفقك للي فيه الخير ليك

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=18795
قديم 31-01-2010, 10:38 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

معلش يا جماعه اسمحولى انى ادخل فى النقاش من اخره كده
اولا مينفعش تقارن عربيه اوروبى بعربيه كورى
كورى يعنى تكييف مواتير كل هدفها السرعه
الاوروبى (مش الرينو خصوصا)ثبات امان قطع غيار معمره عربيات نفسها معمره
التكييف والباور بالنسبه للاوروبى كماليات عشان كده تلاقى تكييف اى عربيه يابانى او كورى اقوى من تكييفات عربيات كتير (بى ام مرسيدس بيجو اوبل رينو فيات)انما فى العربيات الكورى واليابانى دى حاجات اساسيه تماما(العربيه من غيرهم مبيعاتها تقل اكتر من النص)
غير كده مينفعش تقارن عربيه 1400 بعربيه 1600
غير كده اى حد عايز يحكم قبل ما يفكر فى الميكانيكى يفكر فى حياته وامنه اهم من 100 عربيه لما اركب عربيه اهم حاجه الامان والثبات على الطريق بعد كده موضوع السحب ده لما تبقى راكب عربيه مش ثابته وتجرى ومفيش امان يبقى لا حول ولا قوه الا بالله والله كان شاب طيب وانت ونصيبك بقى زى كل الناس اللى راكبين فيرنا وبيجروا سواء على الدائرى او الصحراوى وفى الاخر بيعملوا حوادث عشان مش مدركين انها عربيات مدن غير مزوده بأى عوامل امان
نهايه كلامى عشان محدش يفتكر انى بقول الهيونداى وحشه والرينو حلوه والكيا بتحاول عايز تحدد عربيه اركب العربيات اللى بتقارن بينهم ومن حقك تروح المعرض وتشوف فيها كل حاجه وتحجز تست درايف كمان انت مش هتشترى موبايل ب1000 جنيه لو زهقت منه هترميه وتشترى غيره دى عربيه انت شخصيا محطوط جواها يعنى فكر اول حاجه الامان ثانى حاجه الامان ثالث حاجه الامان لانك اكيد اغلى من اى عربيه
بس رأى الشخصى الاوروبى اقوى من الكورى ودى حاجه معتقدش انه فيه حد يعترض عليها وربنا يوفقك للخير بأذن الله

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 01-02-2010, 03:09 AM
الصورة الرمزية Gody :)
Gody :) Gody :) غير متواجد حالياً

Gody :) will become famous soon enoughGody :) will become famous soon enough

والله كلامك مظبوط و100 100 يا بوب
بس المشكلة ان فى واحد اعرفه معاه رينو ميجان وسألته على التوكيل والرينو عموما كعربية قفلنى منها وقاللى ان العربية يمكن تكون حلوة بس مش هنا ف مصر عشان توكيلها هنا مايعرفوش حاجات كتير فيها وكذا مرة يروح ويرجع بيها زى ماهى ... انا والله عارف كلامك دة كويس اوى وعارف ان الاوربى اكيد احسن بس انا اللى حاكمنى الثمن برضه ماينفعش اشطح لفوق اوى
يعنى لو تخدمنى تقولى انت من وجهه نظرك يا بوب اية احسن وانضف عريية فى الفئة السعرية من 80 ل 85 كدة مثلا