العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 25-01-2010, 06:06 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيمبول ولا نيو أكسنت ولا ريو ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ESL NSR مشاهدة المشاركة

إيه السبب ؟ أنا مش شايف أي عيب فيه !!!
السبب
كل شي
من ناحيه التقنيه في العربيه لا يوجد
خفيفه جدا على الشارع
العربيه بتهرم بسرعه .
الله يبعد عنك الحوادث لانه في الحوادت ضعيفه جدا و قاتله.
بطير من الشباك وبعدين بيفتح اكياس الهواء.
الخ...................
تحياتي
قديم 26-01-2010, 01:12 AM
karimnet karimnet غير متواجد حالياً

karimnet will become famous soon enoughkarimnet will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ESL NSR مشاهدة المشاركة

على فكرة هي أنا مابقولش عليها عربية سبور بمعنى الكلمة ، بس هو الموديل ده نازل مصر بالإسم ده إنما هي أصلاً برة إسمها Verna ولو عملت سيرش على النت عشان تجيب صور new accent 2010 حتى هتلاقي مكتوب عليها فيرنا وأظن دي حاجة معروفة ، إنما الموديل ده بينزل مصر بإسم نيو أكسنت ، وحتى الموديل الجديد ده المفروض في بلده إسمه new accent 2010 وبس والنيو أكسنت القديم الي عندنا ده شكلياً آخره 2009 إنما الشكل الجديد إسمه الحقيقي كده new accent 2010 مش new accent sport بس ده الإسم التجاري هنا في مصر عشان يخلوا الموديلين يتباعوا مع بعض ، ع العموم هو الموديل الجديد أكيد أحسن شكلاً من القديم بغض النظر عن إسمه وهو موديل سبور حرفياً ولا لا مايهمنيش في حاجة الإسم ...

بالنسبة للسيمبول بقطع غيارها وتوكيلها وصيانتها معروفة زيها زي معظم الأوروبي قطع غيار غالية ووكيل مالوش مراكز خدمة أو صيانة كتيرة ، وسيبك كمان من الوكيل مافيش ميكانيكية كتير بيفهموا فيها وده الي يهمني في الجزئية دي ، غير الأهم إني سألت عليها مش موجودة مصر في المعارض ومش جاية قبل شهرين تلاتة ولا كانت موجودة في جناح رينو في معرض فورميلا الي لسة خلصان ، غير كمان أنا كنت عامل الموضوع ده عشان حد يقنعني بيها لإني فعلا كانت عاجباني وعارف إنها معمرة أكتر من الكوري وعربية محترمة بس معرفش غير كده وباقي مواصفاتها غامضة بالنسبة لي وأنا ماينفعش أدخل مغامرة مش محسوبة زي كده ، إنما الأكسنت متجربة ومعروفة والهيونداي بصفة عامة مافيهوش مشاكل كتير في مصر وعامل سوق كبير مافيهاش كلام ...
لا لسة شايفها فى محمد زكى القطامية من اسبوعين تقريباً و بسراحة ادفع شوية زيادة و اتعامل معاملة نظيفة احسن فى التوكيل احسنلى , طبعاً الموضوع يرجعلك لكن المنتدى معمول انى اقولك رأيى و احط نفسى مكانك
قديم 26-01-2010, 02:22 AM
الصورة الرمزية etsh1413202
etsh1413202 etsh1413202 غير متواجد حالياً

etsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to behold

متهيألى النيو اكسنت تتفوق على الريو في كذا نقطه مهمة .... زى ما الاستاذ بدر تفضل وذكرهم (قطع غيار متوفره - ارخص - موتور قمه فى الاحترام - سعر اعاده بيع ) فا اعتقد خليك فى الاكسنت

وربنا يوفقك

E.T.S.H
قديم 26-01-2010, 02:31 PM
الصورة الرمزية ESL NSR
ESL NSR ESL NSR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudfs مشاهدة المشاركة

السبب
كل شي
من ناحيه التقنيه في العربيه لا يوجد
خفيفه جدا على الشارع
العربيه بتهرم بسرعه .
الله يبعد عنك الحوادث لانه في الحوادت ضعيفه جدا و قاتله.
بطير من الشباك وبعدين بيفتح اكياس الهواء.
الخ...................
تحياتي
واضح يا أستاذ محمود إنك مش من مصر من اللهجة ، ولو من برة مصر أو جواها منورنا ...
بس الفكرة يا باشا إن العربيات الي في الفئة السعرية دي والي بالمواصفات المطلوبة في مصر والي كمان أنا طالبها معظمها إن مكانتش كلها كوري وكمان في منها بيتقفل في مصر !!!
فيعني ربنا يسترها يارب معانا كلنا
ويرزقنا خير أي عربية ويكفينا شرها وشر حوادث الطريق ...
قديم 26-01-2010, 02:54 PM
الصورة الرمزية ESL NSR
ESL NSR ESL NSR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimnet مشاهدة المشاركة

لا لسة شايفها فى محمد زكى القطامية من اسبوعين تقريباً و بسراحة ادفع شوية زيادة و اتعامل معاملة نظيفة احسن فى التوكيل احسنلى , طبعاً الموضوع يرجعلك لكن المنتدى معمول انى اقولك رأيى و احط نفسى مكانك
مع إني اتصلت بيهم وقالولي مش موجودة وفضلوا يحدفوني من معرض لمعرض وكلهم يقولولي مش موجودة أو الي يقولي قدامها شهرين تلاتة !!
وطبعاً رأيك عن التوكيل مظبوط بس الي عنده استعداد يدفع تاني بأة ... أنا شخصياً كفاية عليا أوي تمنها ...