العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 27-04-2012, 04:02 PM
Islam Samir Islam Samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: oracle and java developer and instructor

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough
افتراضي رد: محتاج مساعدتكم جدا يا جماااعة .. بخصوص عربيتى الاوكتافيا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thesward_6000 مشاهدة المشاركة

بقولك ايه يابوب صلى عالنبى كده واهدى الحوار مش وحش اوى زى مانت متخيل والواحد مش بيتعلم ببلاش اولا مرشه مش مرشوشه كله بيمشى وادام العربيه شاسيها مابيخبطش ولا فى يرومه ولا فى اى شرخه يبقى كويس وفكره تغير اللون ده ممكن تيجى لاى سبب كان بس اهم حاجه ان مفيش لحامات وحتى لو فيها لحامات وماشيه لحد دلوقتى تبقى ملحومه كويس وحوار الماتور 70 % ديه لما بيقولوها هما بيشوفو كبس الماتور نفسه مش بيقيسو بايظ في ايه ولا مش بايظ ايه والتكيف اكيد مش باظ خالص يمكن عايز فريون او مروحه لان مروحه الاسكودا لو مكنتش لوحدها زى الجديد تبقى مروحه الرادياتير نفسه وبتحمل ضغط عليها ولو المروحه وحشه مش هايشتغل التكيف وحوار ضفيره الكهربا ممكن يكون بيقولك كده عشان بيقلب رزقه لان الضفيره لو ملعوب فيها العربيه من اول دوسه بنزين هاترعش منك وهاتبطل وهايبقى يوم اسود حوار الضفيره مش سهل ومايخليش اانوار العربيه ولا العربيه نفسها سليمه والى خلاها تمشى شهر بضفيره بايظه مش هاتعدى الشهر وتبوظ وممكن يكون الى باعهالك لعب ف الضفيره عشان يغير بسببها حاجه مش موجود لها بديل وهو لاقالها البديل بانه يغير حاجه ف الضفيره مش اكتر انت عالج الخبطه عادى جدا ورجعها للونها الاصلى لو الدواخل اسود خليها كلها اسود احسنلك وساعتها يبقى انت رجعتها لاصلها يمكن الى رشها رشها عشان لونها مكنش عاجبه فى ناس كتير كده بس بتقول ايه الى هايحصل لو غيرت ماتعرفش ان فى واحد هايبقى مقلق منهم انما فكره انك تشيل الدهان ديه مش وحشه بس ملهاش لزمه لو هاترجعها للون الاصلى ولما ترش رش اسكينز عشان تبقى تقيله ماتروحش بسرعه وف كلا الحالتين لما تسمكر الخبطه لازم تمعجن وهاتتشال البويه الوحشه ويتحظ بويه على نضافه
وموضوع رعشه الماتور ده ممكن تكون فى الااخر قواعد ماتور مش مربوطه مش كل حاجه تتخيل انها مصيبه ماتخافش كده وانا عايزك تكلمنى ف يوم ابص عالعربيه ديه وانا هاوديهالك لميكانيكى حبيبى يشوف الحوارات الكتير الى انت فيها ديه خد رقمى اهو 01001813608 بس اهم حاجه سيبك من حوار تسقط والكلام ده ويوم ماتسقط تروح بورسعيد تجيب ماتور من هناك متجبش حاجه من هنا وانا ف كونتينر جاى من المانيا فيه قطع غيار تبع واحد قريبى لو لقيت فيه مواتير لعربيتك هاجبهولك ده لو لقينا ان مفيش حل ف الماتور بتاعك بس ربنا يسهل ادام ماشيه يبقى خلاص لسه فيها روح بس انا حاسس والله اعلم انك اديتها لواحد حد فيها بنزين 80 بوظ كل حاجه فيها بس مانحكمش قبل مانشوف عموما كلمنى بس وهانبص عليها واحده واحده
متشكر جدا لرد حضرتك و زوقك .. بس فى نقطة انت ماوضحتهاش بعد اذنك
انا اكتشفت ان العربية مغيرة لون برة و جوة بالكاامل عدا الحوض (يعنى الحوض بالكبود نبيتى و مفيش تحتيه اى لون و باقى العربية برة و جوة نبيتى لكن تحت النبيتى احمر) و مش فاهم هل الشاسيه بتاع الاحمر و لا بتاع النبيتى و هل كده الشاسيه ماحوم ولا الحاجات دى هى اللى ملحومة على الشاسيه؟؟
و الاهم من كده ان كلام حضرتك بتاع انى ارجعها ل لونها فا ده معناه انى ارش الحوض دواخل و اشيل الدهان النبيتى من بقيت العربية و ارشها كلها تانى احمر؟!! .. اسف للاطالة و شاكر جدا جدا لانصاتك
فى انتظار الرد
قديم 27-04-2012, 05:54 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

هوه حضرتك السمكري ده متاكد منه جدا كده ممكن يكون مش فاهم حاجه ولو افترضنا كلامه صح بيع افضل ومتصرفش حاجه وخصوصا ان العربيه شكلها متبهدله كل حاجه بس ارجوك وانت بتبيع تقول للمشتري كل اللي فيها عشان محدش يدعي عليك وربنا يباركلك في عيالك ومالك
قديم 28-12-2012, 02:07 PM
tameromarw tameromarw غير متواجد حالياً

tameromarw will become famous soon enoughtameromarw will become famous soon enough

جرب تكشف عليها بالتوكيل وهيدوك تقرير مفصل

وحسبنا الله ونعم الوكيل في من محييت ضمائرهم لدرجة وامتلئت بالجشع وغش الناس