العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 22-11-2012, 11:37 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقريربعد استلام البريليانس v5وصيانة2000كم

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 26-11-2012, 12:22 PM
needyou5 needyou5 غير متواجد حالياً

needyou5 is on a distinguished road

أنا أيضا إستلمت العربية و لسه عمل صيانة الألفين الاسبوع الجاى و فعلا مبهور بالعربية و أدائها و لكن عندى بعض المشاكل
1- التكييف ضعيف و الهوايات الجانبية بتطلع هوا بس مش مكيف!!
2- عند التوقف ووضع الفتيس على N بيكون هناك رعشة خفيفة
3- حساس حزام الكرسى اللى جنب السائق لا يعمل
4- الراديو ,MW لا يستقبل أى محطة
هنشوف فى الصيانة هيعملوا إيه؟؟!
قديم 26-11-2012, 12:25 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

بعد توفيق الله سبحانة وتعالى استلمت v5بيضاء والحمدلله مواصفات العربية الكل عارفها وطبعا الكل عارف او المتابعين انى كنت محتار مابينها ومابين القشقاى والسبورتاج والالنترا والداستر كعربيات كانت ضمن اختياراتى وبتوفيق من الله سبحانة وتعالى ولانى شوفتها بالصدفة واعجبتنى واخدت القرار الجرىء الا وهو شراء الصينى كما كا البعض بيضحك عليا وصينى وبالمبلغ دة ولكنى لم اعطنى اذنى لاحد انا الحمد لله عاشق للسيارات وتقريبا ركبت كل انواع السيارات المهم اعجبتنى السيارة مبدئيا كشكل ومواصفات وسؤال ناس كتير راكبين بريليانس كماركة بصفة عامة ولم اسمع شىء مزعج الا اشياء بسيطة زى اى عربية وكمان كان سعرها مغرى مقارنة بكل مواصفاتها بالسعر دة لايوجدالمهم الحمد لله قررت وحجزت واشتريت واستلمن من اول 5 عربيات يتسلموا فى مصر والحمد لله ومانكرش انى كنت خايف بس الحمدلله ان ربنا وفقنى وان شاء الله تكمل على خير

باختصار العربية اول ماتركبها احساس بالفخامة والراحة قعدتها مريحة جداجداللسائق والى راكبين وواسعة جدا حتى لورجعت الكرسى على الاخر اللى وراك مرتاح وكمان الكرسى بيحتضن الراكب ببساطة شديدة ومتحسش بالمشوار
هتدوس على الستارت انجن ولا اروع والمفتاح البصمة وصوت الموتور الى مش هتحس انها شغالة ايضا
العربية ناعمة جدا
ثابتة على الطريق
حملتها كلها ركاب وشنط ولا الهوى فى اتخن مطب ودى اهم حاجة عندى
سحب العربية جيدجدا وفرق كتير بعد صيانة الالفين وبتبقى طلقة بعد بعد 80وجمال العربية وحلاوتهالما اخدت ملف على 120 ولا كانة ملف اصلا
باختصار واعذرونى وهابقى اعمل تقرير مفصل عنها خلال ايام بس نظرا لظروفى اقدر اقولكم بجد والله عربية جميلة جدا ومش ندمان احساس العلو والنعومية وسحب ممتاز وجلسة مريحة وثبات وفخامة ومش هقولكم على الكماليات الكتير اكيد كلكم عارفينها ووحدات الرفع والبصمة ولا نظام الصوت ولا الفرامل الى بتمسك العربية بتقف فى مكانها بجد والله صفقة رائعة بالسعر دة دة غير انى مش خلصان طول اليوم من نظر الناس فى كل مكان واسئلتهم ملفتة للانتباة والله دخلت فى العمود فى الجراش عندى مااعرفش ازاى ولا كانى شايفة واللله اتردت ولا كان فيها حاجة خبطة بسيطة مش داخل على السرعو مش عشان الناس تقول الفشر دة انا اقصد بجد صاجها محمل بس الواحد يقدر يشيل الكبوت تقفيل ولا اروع وخامات جيدة جدا لا ارى بها عيوب الى الان فقط الابواب كانت تقيلة واتعملت فى الصيانة كانت مخنوقة شوية صغيرة لحد 60 وبعد الصيانة وتغيير الزيت بقت بسم الله ماشاء الله على الفكرة العربية عليها حجوزات كتير قوووى وسامع ان سعرها فى المعارض استلام فورى زاد وافتكروا كلمتى العربية دى هاتنتشر وهاتشوفوا انا فى الصيانة امبارح بس كان فى 5 عربيات وقدامى ايام الاستلام كان فى 550حاجزين انا عارف ان التقرير ملخبط ومش شامل حاجات كتير بس اعذرونى لظروفى بس اوعدكم بتقرير مفصل ومش قادر ابص فى اللاب اكتر من كدة بس حبيت افيد بعض الناس المحتارة بعدما يستخيروا ربنا مش هيندموا العربية باختصار والله صفقة رابحة ورائعة كفاية كل الى يركب معايا منبهر ومش عايز ينزل منها ولا بيحس بالمشوار اتمنى للجميع الخير والتوفيق يارب وكل سنة وانتم جميعا طيبين وبخير.

منقول من الزميل
مدحت البلبيسى

وده رابط لموضوع عن السياره بالصور لمن لا يعرفها

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=96033

تحياتى
YAHIA ASHRAF

ألف ألف مبروك:140109~ 347:
قديم 31-05-2013, 05:41 PM
Ashraf Malky Ashraf Malky غير متواجد حالياً

Ashraf Malky is on a distinguished road

فات أكتر من 6 شهور من ساعة ما التوبيك ده اتكتب، يا ترى إيه رأيك دلوقتي في الـ V5 لإني بصراحة بفكر أجيبها ، و مش مانعني عنها غير تلات حاجات:
1- إنها صيني .. فخايف تفتح بوقّها معايا بعد فترة صغيرة، و ده اللي أنا سمعته عن البريليانس بشكل عام، بتفتح بقها بعد سنتين.
2- إعادة البيع .. خايف أخسر فيها كتير، لدرجة إني بفكر أشتريها كسر زيرو عشان أوفر في تمنها شوية.
3- و أخيراً .. سعرها اللي غلي قووووووي بعد ما الدولاز زاد، و آدي الدولار نزل و السعر زي ما هوّا! :S .. بس عامةً كل العربيات زادت مش بس هيا.

أفيدونا أفادكم الله.
شكرااااااااااااااااااااً.
قديم 06-05-2014, 07:55 PM
amro_19700 amro_19700 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب مكتب عمرو للاستيراد

amro_19700 is on a distinguished road

الحقيقة انا نفسى اشترى العربية لانها عجبانى وعايز اعرف سعرها كسر زيرو وصل كام وراى السادة ملاك السيارة بعد التجربة وهل قطع الغيار متوفرة واسعارها اية