العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 18-09-2010, 03:51 AM
الصورة الرمزية abdo verna
abdo verna abdo verna غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: قيادة الييارات

abdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really nice
افتراضي رد: تجربة الكيا نيو سيراتو - 1600 سى سى اوتوماتيك.

ايه التقرير المستفز ده!!! اكيد طبعا الكلام ده اغلبه خطا في خطا
كله نقض في نقض
تقريبا انت مكنتش راكب سيراتو انت كنت راكب شاهين او دوجان
بقى الهيونداي مفهاش غير الالنترا؟؟؟!!!!
ده رابع اكبر مصنع سيارات في العالم!!
مفيش حيادية
قديم 18-09-2010, 04:24 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo verna مشاهدة المشاركة

ايه التقرير المستفز ده!!! اكيد طبعا الكلام ده اغلبه خطا في خطا
كله نقض في نقض
تقريبا انت مكنتش راكب سيراتو انت كنت راكب شاهين او دوجان
بقى الهيونداي مفهاش غير الالنترا؟؟؟!!!!
ده رابع اكبر مصنع سيارات في العالم!!
مفيش حيادية
ليه رابع اكبر مصنع فى العالم طيب مصنع اودى ولا بى ام دبلو ولا مصنع مرسيدس طيب مصنع فورد وفين مصنع اوبل طيب قين مصنع كرايسلير ولا بورشه
يا عم مصنع هيونداى كبير علشان بصنع عربيات للعالم التالت الى محروم من ركوب العربيات المحترمه زى الالمانى والامريكانى مثلا
تقبل تحياتى
قديم 18-09-2010, 11:18 PM
الصورة الرمزية Mshawky
Mshawky Mshawky غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس شبكات وانظمة
هواياتي: الرياضه-التكنولوجيا

Mshawky is on a distinguished road

التقرير كله بيناقص نفسه وناس كتير ردت عليك نقطه نقطه ياريت لو فيه تقارير نستفاد منها تكون علميه وحياديه مش علشان واحد بيحب حاجه يقول حاجه عكس الواقع الىل الناس شايفاه
لكن المعروف ان اى حاجه فى الدنيا ناجحه ليها اعادء واشاعات ده شيىء طبيعى وكده كده لو مليون تقرير السيراتو ناجحه رغم انف ماركااااات كتير ممكن تكون اعلى منها بس انت فى مصر وملتزم بقوانين سوق وقطع غيار

Where Imagination on The Ground
قديم 19-09-2010, 04:16 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

شكرا يا فادى على التقرير الرائع ده عن العربيه و هو تقرير شامل كل حاجه لكن هو انا عاوز اول انى على ما اعتقد انى الكروز غطت عليها شويه مع انى الكروز غاليه جدا جدا جدا ومعرفش ليه

كريم على
قديم 28-09-2010, 10:26 AM
احمد سنبل احمد سنبل غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: مسئول مبيعات بأحدى توكيلات السيارات
هواياتي: اكتساب خبرات عن السيارات

احمد سنبل is on a distinguished road

اخى العزيز
بعد التحيه
تقيرق للسياره مظبوط بنسبه كبيره جدا لاكن انتا نسيت تقول ان عفشتها نشفه اوى وان مدخل الباب الخلفى ديق جدا وكمان المسافه الموجوده بين العتب والدواسه كبيره زياده يعنى وانته بتقوم من على الكنبه الخلفيه بترفع رجلك مسافه طويله
ونرجع نقول ان الخامات المستخدمه فى الداخل متدنيه بشكل مستفز
بالنسبه للمبيعات انا اقلك هى باعت ليه
1- شكل العربيه ملفت جدا
2- العربيه نزلت فى وقت كان فيه السوق المصريه عطشان ومفيهوش عربيات تشجع
كانت الالنترا مزهقه الناس وبيخافو طبعا من الاوبترا موتور المتسوبيشى 1500سم3 ضعيف والسعر كان غالى والهوندا السيفيك بيقولو عليها واطيه وقطع الغيار غاليه والتويوتا الكورولا مش مقتنعين بالفتيس MMT بتاعها والفيكترا نفس الموضوع ويزيد بقا الوكيل الفاشل فى الصيانه وقطع الغيار والنيبه مهندسين مش فهمين حاجه شغالين عند منصور والصنى مصرى والفورد الفوكس مش محبوبه عند المصريين وطبعا الصينى مرفوض بالمره عند فئه كبيره جدا من المصريين

يعنى بأختصار كدا لو اى شركه غير الصينى طبعا كانت عملت اى حاجه شكلها حلو كانت باعت وعمومن هنروح بعيد ليه اسأل اى حد راكبها وبيصلح فى التوكيل عن اسعار قطع الغيار ومفهوم الشركه عن معنى الضمان والعيوب اللى بتظرلك من اول اسبوع استخدام واولها الكوتش الى بيفقلل من الجنب وغيره
وهنشوف بعد سنتين العربيه دى هتمشى فى الشارع شكلها ايه
انا شايف انها موضه وخلاص خلصت

احمد سنبل