العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 21-03-2010, 09:42 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال مهم ارجو الاهتمام ولكم جزيل الشكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

استاذي القصة مش قصة قفص يحمي السائق او لا القصة ستر من عند ربنا ودي حاجة ولا انا ولا انت نقدر ندخل فيها ومع احترامي ليك انت ملكش حق انك تكذبني علشان مستحيل اقول كده علي نفسي من غير مايكون في حاجة وثانيا مش العربية الي فيها قفص لحماية السائق زاي ماقولت ستر ربنا اني اتقلبت خارج الطريق علي الرمال ودي ارحمل من الاسفلت كنت اتعجنت طبعا والحمدلله علي كل شئ وثالثا انا ماتفرقش معايا العربية ولا الف زايها انا بحمد ربنا اني طلعت منها بس كل واحد فينا لو حس انو مضحوك عليه مش هايسكت انا اوك معترف اني غلطان بس بردو مش هاسكت علي عيوب العربية دي وهافضل اقول وانا مش اول واحد اشتكي منها وهاوصلها لابعد حد ممكن مع احترامي لحبك ليها
انا مصدقك ودة امر وارد لكن العربية قلبت لية اية الاسباب ؟؟ وارد زى ما قلت لو مرسيدس او بى ام دبليو او حتى اامن عربية فى العالم ساب او فولفو لان زى ما قلت كل وسائل الحماية والامان والقفص كل دة فى حدود سرعة معينة وبعد كدة كل سنة وانت طيب علما ان كيا تحوز كل عام على خمس نجوم فى اختبارات الامات المختلفة ولمعظم موديلاتها متخطية الكثير من السيارات الاوروبية واليابانية
فى سبب اكيد !!
وسائل الامان زى ما قلت انساها لو كنت بتجرى جامد او شوية فوق المتوسط مالهاش فعالية بالشكل المتخيل او المفهوم الخاطىء من بعض الناس
الوسيله الوحيدة علشان الوسائل دى كلها تكون فعاله انة يتم غلق السرعة وتكون محددة ب 80
طيب والله العظيم والله العظيم عندنا فى الشركة السرعة محددة ب 80 على الطرق السريعة وفى محدد سرعة وصندوق اسود وكل شىء مراقب ورغم كدة والله حوادث وفاه بتحصل عندنا وعلى السرعات دى لسة سائق ومساعد متوفين من اربع شهور
ومن شهرين عربية قلبت ودخلت فى كوبرى او جسر واتقلبت على عربية تانية
انا بشتغل فى المجال دة وضمن مهام عملى كتابة تقارير الحوادث وفتح السرعة واغلاقها
شوف رغم الاجراءات المشددة والمراقبة والمتابعة الخ الا الحوادث لسة متواجدة
وتقريبا من ضمن خبرتى المتواضعة معظم الحوادث ناتج عن العامل البشرى وسوء تقدير الموقف وردة الفعل الخاطئة الخ
واخطاء فنية تقريبا قليلة
وكل يوم فى حاجة اسمها سيفتى ميتنج لازم ادية للناس لكن فى مواجهة المصاعب ردة فعل العامل البشرى خصوصا احنا كعرب فعلا مش مفهوم ؟!!!!!!!!!!!
ربنا يسلمك ويسلم جميع الناس والضامن هو ربنا
كن يقظا ...... تصل سالما
ملاحظة بس من غير ما تزعل انا حاسيس انك كنت زى باقى الناس والعربية طمعتك تاخد منها شغل عالى ودى النتيجة صح عايز اقولك نصيحة بالنسبة للكيا والتويوتا وكل العربيات متردش على كلام اى حد دى عربيات للركوب وادة للانتقال من مكان الى اخر الهدف منها اداء اقتصادى فى حدود المعقول وامن لا اكثر ولا اقل هى ليست سوبر او سيارة رياضية ربما مظهر رياضى لكنها مش بورش ولا بى ام هى سيارى سيدان متوسطة اقتصادية ذات توجية وسحب جميل وبارع وناعم وخلاص متفكرش بعد كدة باى مغامرة لا فيها ولا فى اى سيارة سيدان ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمت سالما
قديم 21-03-2010, 10:01 PM
الصورة الرمزية depo
depo depo غير متواجد حالياً

depo has a spectacular aura aboutdepo has a spectacular aura about

ياجماعة والله العظيم انا هاصورلكو العربية علشان تصدقو اقسم بالله ده الي حصل ان العربية من غير سابق انذار ومن غير ما اعرف ايه الي حصل كنت راجع من اسكندرية يوم الخميس حوالي الساعة 8 او 9 فاضل حوالي 70 كيلو علي الكارتة وجايب واحد صحبي من مطار اسكندرية والحمدلله انا مش تلميذ اوي كده علشان محدش يفتكرني جديد في السواقة ودي مش اول عربية اركبها بس ماشوفتش اخف من كده انا ماشي سرعة 90 او 100 وواخد شمال وفاجئة العربية حدفت مني من غير اي سبب حبيت المها مشيت بيا بالعرض لحد اليمين وكل ده بجانب العربية واتقلبت اول ماخرجت عن الاسفلت علشان الاسفلت اعلي من الرمال حوالي متر او اتنين تقريبا المهندس اثبت انها اتقلبت 3 او 4 مرات حوالي 40 متر ومعرفش ليه ده كله مع انها سرعة معقولة وطول عمري بمشي كده ودي مش اول مرة بس انا اول مرة اسافر بالسراتو وكنت رابط الحزام والعربية اتخبتط من الامام وبردو الايرباك مفتحش عن جد العربية دي اخف عربية ركبتها في حياتي والله لا يكتبها علي حد يشوف كده
قديم 21-03-2010, 10:57 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

ياجماعة والله العظيم انا هاصورلكو العربية علشان تصدقو اقسم بالله ده الي حصل ان العربية من غير سابق انذار ومن غير ما اعرف ايه الي حصل كنت راجع من اسكندرية يوم الخميس حوالي الساعة 8 او 9 فاضل حوالي 70 كيلو علي الكارتة وجايب واحد صحبي من مطار اسكندرية والحمدلله انا مش تلميذ اوي كده علشان محدش يفتكرني جديد في السواقة ودي مش اول عربية اركبها بس ماشوفتش اخف من كده انا ماشي سرعة 90 او 100 وواخد شمال وفاجئة العربية حدفت مني من غير اي سبب حبيت المها مشيت بيا بالعرض لحد اليمين وكل ده بجانب العربية واتقلبت اول ماخرجت عن الاسفلت علشان الاسفلت اعلي من الرمال حوالي متر او اتنين تقريبا المهندس اثبت انها اتقلبت 3 او 4 مرات حوالي 40 متر ومعرفش ليه ده كله مع انها سرعة معقولة وطول عمري بمشي كده ودي مش اول مرة بس انا اول مرة اسافر بالسراتو وكنت رابط الحزام والعربية اتخبتط من الامام وبردو الايرباك مفتحش عن جد العربية دي اخف عربية ركبتها في حياتي والله لا يكتبها علي حد يشوف كده
حضرتك ذكرت نقطة مهمة جدا وهى ان العربية عرضت معاك مشيت بالعرض وانك فقد التحكم عليها
ديما سبب العربية انها تعرض هى الفرامل المفاجئة !! انا مش عارف العربية فيها ظام منغ انغلاق المكابح !!؟
بس ديما السيارة بتعرض نتيجة قفش او غلق فرامل لكن فى السيارات غير مزودة بنظام اية بى اس
منتظر مزيد من مداخلتك
على كل حال لازم تعمل محضر تثبت حاله وتسيب العربية مكانها وتروح لجهاز حماية المستهلك
ولو متأكد ان فعلا العربية فيها عيب لازم تاخد حقك ويحصل تحقيق ولو وصل الامر انك تروح للوسائل اللازمة علشان تاخد حقك بس لازم تكون معاك مستنداتك وتقارير كمان تحاول تروح لوسائل الاعلام وصحف طالما انك متأكد ان الامر خارج عن اردتك لان الفيات وفى عربيات فى البلد من غير فرامل ولا اى معدة ومش بيحصل كدة
تبقى كارثة ؟؟ طبعا لو لك حق لازم تاخدة ان شاء الله ربنا يوفقك
قديم 22-03-2010, 07:59 AM
الصورة الرمزية depo

العربية اهي ياجماعة وحد يقولي ارفع بقيت الصور ازاي
قديم 22-03-2010, 08:05 AM
الصورة الرمزية depo