العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 03-01-2015, 03:00 PM
fesal.almasry fesal.almasry غير متواجد حالياً

fesal.almasry will become famous soon enoughfesal.almasry will become famous soon enough
افتراضي بخصوص سوزوكي التو 2015 و 2014 يريت معلومات عن بنزين 80

كنت بفكر اني اجيب عربيه سوزوكي التو موديل 2014 او 2015 الشكل الجديد حد يعرف معلومات عنها وعن سعرها بالتفصيل
وايه اخبارها مع بنزين 80؟
قديم 03-01-2015, 03:21 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بخصوص سوزوكي التو 2015 و 2014 يريت معلومات عن بنزين 80

سعرها 57,900 ج.م.
والتقرير دة لاخ كريم استلامها بس للاسف مش عارف اضع الرابط فنقلت لك التقرير

السلام عليكم
بحمد الله استلمت العربية سوزوكى التو 2015 الشكل الجديد من معرض الملك فى مصر الجديدة
العربية كاش ب 60750 واللون نبيتى ..
( صور العربية موجودة في الموضوع اللى عامله الاستاذ d.a. /ayman ....عشان كده مارفعتش صور )
بعد تجربة العربية 400 كم اقدر اقول شوية مميزات وعيوب العربية من وجهه نظرى

نبدأ بالمميزات :
1. الشكل الجديد شكله ظريف جدا وانسيابى ومتناسق مع حجم العربية
2. العربية سحبها حلو اوى على الطريق حتى وانا مركب اتنين ورا وواحد قدام ( مجاتش فرصة اركب اكتر من كده عشان احكم )
3. القعدة قدام مريحة جدا وكل حاجة فى متناول السائق
4. العربية عالية عن الارض حتى وانا محمل خدت مطبات رخمة جدا والعربية ماحكتش
5. العفشة بتاعتها كويسة جدا ومافيش اى اصوات غريبة
6. طبعاً انا مشغلتش التكييف غير مرة واحدة عشان التليين بس واضح انه كويس اوى ومكفى العربية لدرجة انى كنت مشغله على 2 وبردت ونزلتو على 1
7. توزيع اماكن التخزين فى التابلوه والابواب جيد جدا وممكن تحط حاجات كتير فى العربية .. ( بس للاسف مفيش درج صغير للفكة )

نيجى بقى للعيوب :
1. اول عيب مضاينى جدا هو ان الاكصدام اسود ايا كان لون العربية ... فى رأيى موحش العربية اوى
2. الفضا اللى فى العربية ده مضاينى ... دول شالو حتى الولاعة ... غير زراير الابواب الخلفية اللى مش موجودة والكاسيت السماعت والكلام ده ... احساس وحش لما تكون جايب زيرو وتروح لحد يعمل لك فيها شغل
3. الشنطة مش بتفتح غير بالمفتاح ... مالهاش زرار داخلى و القفل مافيهوش زرار ... لازم المفتاح ... حاجة رخمة اوى لما تبقى داخل مول ولا سنتر والامن يعوز يفتش الشنطة تقوم مبطل العربية عشان تديلو المفتاح يفتح الشنطة
4. العربية ضيقة من ورا ... اتنين يقعدو كويس لكن تلاتة هايبقو ملزقين فى بعض .. ولو اللى قاعد قدام ريح الكرسى بتاعه شوية اللى ورا هايزعل
5. المرايات سيئة جدا ومش بتتظبط غير بالايد من بره ... ولو قفلتها وانت بتركن لازم وانت بتفتحها تظبطها

فى المجمل العربية كويسة جدا على قد امكانياتها وسعرها مقارنة باسعار باقى السيارات وخصوصا اللى ظروفهم المادية ماتسمحش بحاجة اكتر من 60 الف

شوية اسئلة بقى عالماشى :
1. نور الصالون عندى مش شغال فى الثلاث اوضاع ... فى اى اجراء اعمله ولا استنى صيانة الالف وهما يتعاملو ؟؟؟
2. عاوز اركب الكماليات .. سنتر وانذار وكاسيت وسماعات ... سئلت فى التوكيل على السعر الحرامية قالولى 1700 جنيه ... وطبعا مش عارف نوع السنتر او الانذار والكاسيت نوعه بلاك فوليوم ... ولما سئلت لو ركبت بره هاخرج بره الضمان قالو ان الكهربا بتخرج كلها بره الضمان ... السؤال هنا بقى ... هل فعلا بيخرج بره الضمان ولا بيقولو كده وخلاص عشان يبيعو ... ياريت لو حد ركب بره الضمان وراح يقولنا اللى حصل معاه ؟؟؟
3. كنت عاوز اعرف نوع كاسيت وسماعات كويس للعربية ويكون سعره فى المعقول ؟؟؟

منقوووول

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 03-01-2015, 04:32 PM
fesal.almasry fesal.almasry غير متواجد حالياً

fesal.almasry will become famous soon enoughfesal.almasry will become famous soon enough

وبالنسبه للبنزين 80؟
قديم 03-01-2015, 04:41 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

اللى انا عارفة انها انجكشن مش كربراتور فاكيد بنزين 80 هيعمل مشاكل لانه يحتوى على شوائب كثيره
انا معايا 128 ومش بحط غير ال 92
وبرضو نشوف اراء الاعضاء كلامى مجرد وجهه نظري

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 03-01-2015, 11:53 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

اللى انا عارفة انها انجكشن مش كربراتور فاكيد بنزين 80 هيعمل مشاكل لانه يحتوى على شوائب كثيره
انا معايا 128 ومش بحط غير ال 92
وبرضو نشوف اراء الاعضاء كلامى مجرد وجهه نظري
تمام تمام
بنزين 95 مغشوش, أكيد 92 و 80 برضو مغشوشين
الإنجكشن لازم معاه 92 و ده هيديك أداء الـ 80 بسعر الـ 92
زى ما الـ 80 بيدى أداء الديزل المخلوط بالمياه و اللتر بـ 160 قرش و لسه كله هيغلى تانى

على فكرة البنزين الت 80 عليه بودر أحمر علشان اللون و زيوت و كربون أكتر بيقلل الأوكتان و شوية غش تجارى من الشركات و المحطات و كان الله فى العون.

الكلمات الدليلية
سوزوكي التو