العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 08-12-2011, 12:36 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي كام سوال كدا اتمني الاجابة عليهم

اللوك الى انت بتقول عليه فى البى ام ... ممكن اقفله يدوى من التابلوه ؟؟؟ بمعنى انه مش اوتوماتيك ؟؟؟ انا كنت فكره بيقفل اوتوماتيك لما العربية سرعتها بتزيد !!!!

اللوك الى انا بقصده فى الدفع الرباعى للكرونة الخلفية برضوا .... احيانا بيسموه كلتشات ...
اما عن لوك العجل الامامى فهو فعلا زى ما حضرتك ذكرت ..
فيه نوع يدوى ... يعنى سيادتك بتنزل من العربية و تلف اللوك بتاع العجل بايدك و ترجع تركب تانى العربية و تعشق فتيس الغرز ... كده انت بقيت دفع رباعى
ده موجود فى الجى ام سى الامريكانى القديمة , الاند كروزر التعلبة , الفورد اف 250 الحديثة

النوع الاوتوماتيك .. بيعشق العجل الامامى للدفع الرباعى مع تعشيقك لفتيس الغرز .. كده انت بقيت دفع رباعى
و ده موجود فى الشيروكى و الاند كروزر 100 سيرز و اغلب سيارات الدفع الرباعى

انا بقى عاوز اركب كارونة خلفيه فيها كلتشات او لوكات بحيث ان العجلتين يلفوا مع بعض لو عجلة منهم غرزت او وقفت على طين مثلا
فكرت فعلا فى كارونة البى ام ال6 سلندر .... بس لازم الكارونة الخلفية تبقى زى الكارونة الامامية
قديم 08-12-2011, 03:28 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

دى صورة صرة العجل الى اللوك بتاعها مانيوال
قديم 08-12-2011, 07:27 PM
mik mik غير متواجد حالياً

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about

العربية مينفعش خااااااالص تكون لوك علي سرعات يا كبير لان العربية مش هتحود منك وهتلاقي نفسك لبست في الي قدامك او طلعت من علي الطريق
اللوك عشان الغرز والدرفتات وملوش اي لازمة عالسرعات الا لو انت ضامن انك طول الطريق مش هتلف الدركسيون ولا نص سنتي حتي

بالنسبة لكارونة البي ام هو انا مش فاهم قدك بالكارونة الامامية يعني اية؟
بي ام مفيهاش كارونة امامية الا لو دفع رباعي
وضح معلش الحتة دي
قديم 08-12-2011, 07:34 PM
mik mik غير متواجد حالياً

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about

وعلي فكرة اللوك مش انك تخلي العربية دفع رباعي خالص
والصورة الي انت حاتطها دي للعربيات الدفع الرباعي اة بس مش لوك
دا بيفصل الكارونة الامامية عن الموتور او يوصلها بية
بحيث ان العربية تبق دفع رباعي او دفع خلفي فقط
اللوك بيكون في الكارونة نفسها انة يخلي العجلتين يلفو مع بعض
فا مينفعش انك تعمل لوك للعربية الدفع الرباعي علي طريق لان ساعتها مش هتعرف حتي تلف الدركسيون لان العجلتين الاماميتين معمولهم لوك وانت المفروض لو هتلف شمال يبق العجل الشمال ورا وقدام هيلفو ابطئ من الاتنين اليمين فا لو معمول لوك للعربية مستحييييييييييييييييييييي ل تعرف تلفهالان الاتنين بيلفو مع بعض وهتكون كانك لحمت الطارة اصلا
قديم 10-12-2011, 09:13 AM

معلش انا الى معرفتش اشرح .... انا قصدى .. انا كنت بفكر اركب فى عربيتى ( الى هى مش بى ام ) كارونة ال6 سلندر البى ام ... بس انا عندى كارونتين .. اماى و خلفى .. فمش حينفع اركب الى ورا حاجة .. و الامامية حاجة تانية
كلامك مظبوط فعلا فى موضوع اللوكات دى ... لوك العجل الخلفى بيشتغل من التابلوه فى حاجلة الغرز بس ... و لازم يتفصل قبل ما تكمل طريقك علشان الملفات
المشكلة انى بدأت اسمع اصوات و تخبيط تحت العربية .. انا مش عارف الصوت ده من الكردان ولا من الكارونة ... عزيزة شكلها سمعت بكلامنا و عاوزة تغير الكارونة
انا اعرف ان لما الكارونة بتبوظ بيظهر فيها صوت ونه و يفضل فيها على طول .....
الصوت الى عندى صوت تخبيط على السرعات الواطية فقط !!!!! شكلى رايح لصديقى الميكانيكى قريب