العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 19-02-2010, 02:39 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

حلقات جديدة ptmnlo123per122 حلقات جديدة ptmnlo123per154 حلقات جديدة ptmnlo123per122 حلقات جديدة ptmnlo123per154

متابع بشغف وفى انتظار المزيد
ptmnlo123per1147

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ganash مشاهدة المشاركة

متابع ptmnlo123per171
ومنور كمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kmanda_vip مشاهدة المشاركة

هزعل منك اوى يا استاذ جنيدى لو قلت فى الاخر انك سبت ده كله ورجعت تعيش وتستقر فى مصر
لا ماتزعلش!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

بجد يا باشا موضوعك نادر الوجود .....
الاحداث و طريقة السرد خلتنى ماتحركش من قدام الشاشة لحد ما خلصته
من اكتر الحاجات اللى لفتت نظرى اولا انك راجل طيب و محترم و تستاهل كل خير
و ثانيا التعامل الغير عادى و الاحترام الشديد للبنى ادم و حقوقه عندك فى هولندا
بجد يا ريتنى كنت معاكم انا هنا فى الكويت بقالى 8 سنين و اللى بتحكيه حاجة جاية من الفضاء
و كمان حكاية حبايبنا و اصدقاءنا اللى من المنصورة برده انا لاحظتها زيك يا باشا ... بس هى معايا الحقيقة كانوا 80 او 90 % منهم اللى زى بعض بس

ربنا يكرمك يا باشا و طبعا مستنيين باقى الاحداث المثيرة جدا و بجد امتعتنا بموضوعك
الله يخلليك الف شكر
استاذ/bmkbmk
وتشرف وتنور-ورائع انك اكدت لي ملحوظة المنصورة
الف شكر
قديم 19-02-2010, 04:07 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هههههههههههههههههههههههه والله يا محمد بطنى وجعتنى من الضحك ياعم مش تاخد بالك من صباعك
ptmnlo123per171

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-02-2010, 08:23 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

وفجأة سمعت اصوات كلاكسات من السيارات التى خلفى يصاحبها هزة غريبة فى سيارتى الستروين وفى البداية نظرت حولى لم اجد السيارات التى كان تسير بجانبى وعندما نظرت فى مراية الصالون
وجدت شرارة -نار- طالعة من سيارتى كثيفة وكبيرة جدا-ياليلة مش فايتة - مابقتش عارف اعمل اية -
فكرت اقف -لكن خطر جدا اقف مرة واحدة على الطريق السريع !! فى نفس التوقيت سمعت كلاكس على شمالى وكان من طارق صديقى يعطى لى اشارات بأن اذهب الى اليمينوهذا ما كنت متردد ان افعلة-وبنظرة للخلف وجدت انى تقريبا وحدى فى الطريق وكل السيارات تبتعد عنى ولم يتبقى الا انا فى منتصف الطريق وطارق على شمالى وشرارة النار تزداد -واتجهت يمينا حتى وصلت الى الحارة الخاصة بالطوارىء(اسعاف-شرطة -مطافى -بوليس)وتوقفت بالسيارة تماما ولم احرك ساكنا نظرت للخلف وجدت ان النار قد اختفت ولكنى مازلت فى السيارة ووقف امامى صديقى طارق وشاهدتة وهو يجرى مهرولا فى اتجاهى ويفتح باب سيارتى ويخرجنى منها وانا مستسلم تماما واخذنى بعيدا عن سيارتى وطبعا بعد ان اطمئن علي -وكان واضح اثر الخضة -
ذهبت معة لنرى ماحدث فى السيارة طبعا لا انسى-- كمية التعليقات والكلاكسات اللى سمعناها
من السيارات التى كانت خلفى-واول تعليق سمعتة من طارق انة توقع ان السيارة كلها تولع او تتقلب -لكن ربنا ستر
ذهبنا لنرى ماحدث فى السيارة واسباب هذة النيران والشرارات الكثيفة وهلعنا عندما وجدنا ان فردة الكاوتش اللى فى الخلف شمال- مخلوعة تماما من مكانها(هى دية الفردة اللى كانت نايمة وزودناها فى البنزينة)مخلوعة تماما من مكانها ومافيش مسامير ربطاها وفردة الكاوتش محشورة
بين بودى السيارة والجنط ووقتها قال طارق الحمدلله انها -ستروين -!!!!
طبعا نظرنا لبعض وفى وقت واحد وفى فم واحد وجهت له سؤوال وكذلك فعل هو
(( الله هو انت ماربطش المسامير بعد تغيير فردة الكاوتش))

نعم يا اخويا --(دة انا بقى بقولة )مسامير اية مش انت اللى كنت بتعملها -قاللى انا ثبتها بأيدى بس لكن لم اقرط عليها -يالا قدر الله وماشاء فعل وستر ربنا ان السيارة انخفضت بعد ان انخلعت فردة الكاوتش ولهذا لم تطير بعيدا واتزنقت بين الجنط وبودى السيارة ولكن الشرارة كان سببها ان الجنط كان يحتك بالاسفلت-طيب والحل-طبعا مافيش لسة لا تأمين ولا حاجة خالص-حتى خدمة النداء الالى- مش ح استفيد منها!!
وكان اقتراح طارق ان نحاول نعيد فردة الكاوتش مكانها واذا امكن -ناخد من كل فردة كاوتش من الثلاثة الاخرين -مسمار-(يعنى زى من كل رجلا قبيلة كدة ) ونحاول نركب فردة الكاوتش وبرغم انة كان هناك اعوجاج فى الجنط المصاب الا ان الفكرة نجحت واصبح كل فردة كاوتش فيها ثلاث مسامير فقط اكملت قيادة حتى اول جراج اعرفة -وحمدت الله انها عدت على خير طبعا تركت السيارة امام الجراج وانصرفت مع طارق فى سيارتة لاننا وصلنا متأخرين وكان الجراج مغلق-
والسبب اننا وبعد تركيب فردة الكاوتش اضطريت ان اسير بسرعة لا تتعدة ال50 كم فى الساعة وطبعا طارق -الله يكرمة - ماشى ورايا تحسبا لاى تطورات-تركنا السيارة امام الجراج وانصرفنا -

وقضى طارق معى بقية اليوم ونحن حقيقى فى حالة ذهول منما حدث ولكن ذهولنا لم يمنعنا من تبادل القفشات - خاصا عندما كان طارق يوصف حالتى وانا جالس فى السيارة بعد ان توقفت بهاولم افكر فى النزول منها مسرعا كما كان متوقعة هو او كما كان مفروض ان يحدث--
لم احكى لزوجتى ماحدث وحتى لا ازعجها وانتهى اليوم العصيب وثانى يوم ذهبت الى الجراج -طبعا بعد ما صحيت براحتى--ولكنى فوجئت ان السيارة لم تكن موجودة امام الجراج -(اية تاااااااانى)
ذهبت لصاحب الجراج وهو مصري واعرفة ويعرفنى جيدا وسألتة عن السيارة -ووجدتة ينظر لية متعجبا وبيسألنى
-اية دة انت بتسأل عن السيارة دية لية -تعرف صاحبها اوعى تقول انها بتاعة حد يخصك -ما تتكلم ياعم ساكت -
قلت لة منتظرك لما تخلص اسئلة -- ايوة دية سيارتى وانا اللى ركنتها هنا علشان لقيتك قافل امبارح وقبل ما اكمل له واحكى لية جبتها -لقيتة بيقول -يانهار مش فايت- دة انا اتصلت بالونش ييجى يشيلها لانها محطوطة قدام الجراج وتوقعت انها تكون بتاعة اى حد مش من هنا !!!!
-انا - وبسرعة مذهلة -الله يخرب بيتك -لية كدة؟ طبعا انا عارف ان الونش معناة 300 ايورو غرامة غير ضياع الوقت واجرات رخمة جدا - قاللى والله انا اسف جدا- بس هو انا يعنى اعرف منين؟
طبعا استغفرت الله وقلت قدر الله وماشاء فعل وقلت لة فعلا انت ماذنبكش حاجة - واجرى هو اتصال وحددوا له المكان الذى ذهبت له السيارة -وبالفعل توجهت الى هناك ولم يذهب معي ولكن ارسل معي احد الشباب الهولنديين الذين يعملون معة --
ونصحنى هذا الهولندى ان يتولى هو الحديث مع المسئولين وبالفعل قد كان - وقال لهم ان صاحب الجراج اخطاء عندما اتصل ليبلغ عن السيارة وانها مخالفة -وانة نسى يقول لصاحب الجراج عنها لنشغالة بتجربة سيارة خارج الجراج وقت ان سحبت السيارة وعلية - دفعت 180 ايورو فقط وعفيت
من غرامة الوقوف فى مكان ممنوع -لكن ال180 ايورو تكلفة الونش(()
طبعا بداية تسد النفس مع الستروين-واتعقدت منها من اول يوم-دفعنا الغرامة ورجعنا على الجراج وانا زعلان ومنزعج جدا وكان صاحب الجراج فى انتظارى - ووعدنى انة فى خلال يومين سوف تكون السيارة على مايرام والغريب انها عجبتة وسعرها عجبة جدا وقالى ان الهولنديين بيحبوا السيارة دية جدا-واقترح علي ان يقوم بعمل تجديد لها-التجديد السنوي- ووافقت وبعد اليومين ذهبت لاستلامها-وصمم صاحب الجراج ان لا ادفع الا حساب رسوم تجديد السيارة فقط
اما تكاليف التصليح وخلافة فكانتهدية منة طيب والله كويس الدنيا لسة بخير -ويمكن هو عمل كدة لاحساسة بالذنب بعد موضوع الونش-برغم انى انا اللى اعتبر غلطان- لكن المهم انة عمل واجب محترم ولكن هذا لم يبدل فى الامر شىء وبرضة فضلت شايل من السيارة دية ومش مرتحلها--وقبل ان اغادر الجراج قلت لة -- لو فى اى وقت لقيت زبون للسيارة دية بلغنى-لانى مش عاوزها ومش ح اركبها!!
فى نفس اليوم بالليل -قابلت الحاج -احمد لالة - وهو تاجر سيارات ومعظم شغلة فى السيارات المقطعة - وكثير ما يرسلها الى مصر فى كونتنرات-
وهذا الرجل الذى كان وقتها يبلغ من العمر 63 الا انة كان حارس مرمى لكرة القدم رائع وكان يواظب على الذهاب معنا كل يوم احد للعب الكرة فى احدى الصالات المغطاة -

قابلتة وبعد التحية والسلام سألتة بهزار -اية اخبار السيارات
ماعندكش حاجة لية ؟
يتبع

<!-- / message --><!-- sig -->
قديم 20-02-2010, 09:59 AM
homosh homosh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: إداري
هواياتي: الصيد

homosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura about

بجد يا أستاذ جنيدي موضوع أكتر من رائع تقريبا مفيش حد من الاعضاء الا و متابعه ودي حاجه تحسبلك بصراحه من التشويق اللي بتعملوفينا وطريقه السرد لدرجه اني اول ما بدخل المكتب الصبح قبل ما اخد القهوه بفتح المنتدي أشوف إيه الجديد في الموضوع بتاع حضرتك ptmnlo123per171
بس واضح يا استاذ جنيدي ان في حاجتين حضرتك بتحترمهم جدا
العربيه الأصيله ptmnlo123per122والست الجميله ptmnlo123per160
ههههههههه
يا باشا مستنين الجديد علي نار وربنا ما يحرمنا منك ولا من مواضيعك المميزه
قديم 20-02-2010, 12:18 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

و كمان حكاية حبايبنا و اصدقاءنا اللى من المنصورة برده انا لاحظتها زيك يا باشا
و بعدين يا أخ كمال انت و عم جنيدى ؟ مالكم و بتوع المنصوره اللى شبه بعض ؟؟ ptmnlo123per111

شايفنى ساحب بقره فى ايدى ولا بأقول هييييه هيييه " أبويا اتحرق ...هيه " ؟؟ ptmnlo123per195

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1147
منصورى ابن منصورى ابن المنصوره

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127