العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 26-07-2010, 07:04 PM
DjSmash DjSmash غير متواجد حالياً

DjSmash is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هي عيوب السيارة Brilliance FRV

طبعاً مع احترامي للبتقولو سعر الأير باج 19.000 جنيه مش 9.000
قديم 26-07-2010, 07:09 PM
DjSmash DjSmash غير متواجد حالياً

DjSmash is on a distinguished road

[QUOTE=HoUsaM;126389]السلام عليكم
انا عضو جديد وقراة عن الموضوع وحبيت اشترك معاكم في الرأي

واتمنى ان تتقبلوه
اولا انا سيارتي برلنس frv
وصراحة انا سافرت بيها من سوريا من حلب الى تركيا مشية تقريبا في خمسة ايام اكثر من الفين كيلو متر
انطاكية - مرسين - ادنا - ترسوس - ومشيت فيها بسرعة 200 كيلو متر في الساعة
طبعا المسافة الي مشيت فيها بالسرعه دي مش طويلة يعني تقريببا من عشرين كيلو الى ثلاثين كيلو فقط بعدين مشيت باقي الطريق من 160 - الى 170
طبعا لم استطيع الاستمرا في السرعه 200 بسبب اني شعرت بارهاق المحرك

العيوب :
بالنسبة لي صدقا السعر مناسب واذا قارنا السعر بالامكانية للسيارة فاني اجد السيارة خالية من العيوب

الجيد في السيارة والمواصفات التي شدة انتباهي :
تنبيه لضوء الرباعي بالصوت تنبيه وضع حزام الامان - قفل الابواب عند تجاوز السرعه 20 -
طبعا انا فرشة السيارة من جديد وعدلت وتعرفت على مكنيكي سيارة في مدينة حلب وقام ببعض التعديلات على السيارة
والان انا امشي فيها 220 بكل بساطة
وبدون انزعاج وسارفق لكم صورة للسيارة اتمنى ان تعجبكم او اذا احببتم الموديل اعطوني رايكم

========================= ========================= ===

إذا أمكن ممكن تقولنا ايه هي التعديلات ألي اتعملت عشان تجيب بالعربية 220 كم
قديم 27-07-2010, 04:00 AM
mimo4019 mimo4019 غير متواجد حالياً

mimo4019 will become famous soon enoughmimo4019 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledazizeg مشاهدة المشاركة

على فكرة انا معايا الfrv وانا رايح استلم ال1300 عملت حادثة دخلت فيا هيونداى جيتز 2009
والحمد لله انا طلعت سليم وكل الاضرار الى حصلت عندى هيا الرفرف الشمال اتطبق شوية والاكصدام اتخرم بسبب الجنش بتاعة والفانوس الامامى العدسة بتاعته وقعت والمقص اتعوج وتم استعدالة
لكن هوا ابسط حاجة نزل متعور فى راسة والفانوسين والاكصدام الامامى والسربنتينة المياة وسربنتينة التكييف اتكسروا
والزجاج الامامى اتكسر
واول حاجة حصلت الكابوت بتاعة طار على عربيتى الشاسية اتطبق خالص عندة ووصلت للموتور
يعنى الحمد لله الfrv اقوى من الجيتز وطبعا ستر ربنا
وخلو بالكوا ياجماعة احنا ماشيين بستر ربنا
وبعدين لو حضرتك رحت التوكيل ابو رواش هتلاقى frv اتقلبت اربع مرات والكابينة سليمة 100% والى فيها ماحصلهمش خدش حتى يعنى الحمد لله العربية كويسة
وبالنسبة لقطع الغيار
قطع غيار العفشة متوفرة من الجولف 4
بالنسبة للموتور من ميتسوبيشى لانسر 2008 البومة
وبالنسبة للزجاج بتاع العربية كله موجود عند دكتور جريشة
وبالنسبة للفوانيس هيا الحاجة الوحيدة الى فى التوكيل بس والفانوس الامامى ب1000 جنية
وانا صحابى معاهم لانسر بومة وبيشتروة من الحرفيين ب1000جنية يعنى مايعتبرش غالى وحتى لو هوا غالى هوا بيتصنع تحت اشراف شركة هيليو(الشركة الى بتصنع عدسات البى ام والمرسيدس)
بالنسبة للايرباج ب9000جنية فى حين ان اللانسر ب25000جنية
يعنى انا شايف ان ماتعتبرش غالية
ومعايا صور الكراش تيست بتاعها الى واخد 4 نجوم
ممكن تحط الصور بتاعت الاختبار
قديم 31-07-2010, 06:59 PM
sonson56 sonson56 غير متواجد حالياً

sonson56 is on a distinguished road

فى الحقيقة تقيمى بخصوص السيارة بريليانس اف ار فى موديل 2010 فقط لآن اصدقاءى اللى عندهم موديلات سابقة ما بيشتكوش من اللى انا بلاحظه عندى لأن موديل 2010 تكنولوجيا مختلفة و موتور مختلف .
أداء الموتور سىء حتى بعد صيانة ال 2000 كم و حتى الآن انا مشيت 4000 كم و مافيش تغير ملحوظ و التوكيل عمال يدينى حقن بنج و ما فيش تقدم و تتلخص عيوب الموتور فى الآتى :
1 - الأكسلراتير ( دواسة البنزين ) كهرباء مش سلك و ده بيخللى أداء السيارة و استجابتها بطئ و كذلك عدم حساسية دواسة البنزين في الركن مثلا او لو عايز تركن فى مكان مرتفع قليلا او لو واقف على مطلع زى مدخل جراج من الجراجات العمومية لا تستطيع التحكم فى السيارة علما بانى ممتاز فى قيادة السيارات و بقود سيارات بقالى 40 سنه
2- عند تشغيل التكييف يضعف الموتور بشكل ملحوظ خاصة فى السرعات البطيئة مثل الأول و الثانى
3- السيارة غير موفرة للبنزين على الأطلاق و اللى موجود فى التالوج ده هجس و كذب و دى مش شكوتى انا الوحيد بل قابلت فى التوكيل عدة اشخاص لهم نفس الشكوى و علشان تعوض ضعف الموتور بتضطر تدوس بنزين علشان العربية تسحب معاك و ده بيزود استهلاك البنزين مش بيوفر ولا حاجة و احد اصدقائى اشتكى من ان سيارته نفس الموديل بتعمل 190 كم فى الصفيحة و ده اقل من نصف المكتوب فى الكتالوج - و عند الشكوى فى التوكيل بنسمع كلام فارغ من ناس مؤدبين بس كلام ميأكلش عيش و لا يغير فى الأمر شيئ و يقف التوكيل عاجزا اما حل المشكلة
و اعتقد ان الأسباب اللى كتبتها هى سبب نزول سعر موديل 2010 بقيمة 12000 ج عن موديل 2009 ( طبعا ده شيئ غريب و مش منطقى )
قديم 31-07-2010, 07:11 PM
الصورة الرمزية Ahmed.gunners
Ahmed.gunners Ahmed.gunners غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري يحب الشعب والجو المصري واموووت في حاجة اسمها عربيات
التخصص العملى: طالب ببكارليوس تجارة
هواياتي: السواقة&النت&الخروجات

Ahmed.gunners is a jewel in the roughAhmed.gunners is a jewel in the roughAhmed.gunners is a jewel in the rough

فعلا كلام منطقي جداااا