العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 09-02-2009, 01:30 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

والله عارف أن النقاش مفتوح يا محمد.......أنا أقصد الهدف من النقاش أصبح ( على الأقل بالنسبالى ) ملهوش لازمة

و الموضوع مش موضوع كام واحد معاه ميجان هنا لأن أعتقد العدد مش هيزيد عن 4 أو 5 وبالتالى مينفعوش كعينة نقيس عليها.......يعنى عربية أتباع منها حوالى 25 ألف عربية فى مصر يبقى نحكم على عينة من 4 عربيات ؟؟

وبعدين الموضوع لو عاوز أحله بعدد أعضاء يدخلوا ويعملوا مشاركات يشكروا فيها فى العربية سهل أوى.......بس أنا مش بفكر بالطريقة دى.....عشان أنا مش محتاج أنى أثبت حاجة مش موجودة .

يالنسبة لموضوع أن الميجان بتطلع مع الأوكتافيا بس مبتكملش الجرية........والله ضحكتنى....دى يبقى كده العربية دى مش بتكمل 10 كم سليمة بأه.......مش 1000 كم زى ما كنت بتقول.
أيه رأيك تجيب أى حد معا أوكتافيا و أطلع معاه ( مش بهدف الشد ) ونشوف عربيتى هتقف بعد1 كم ولا 2 و لا 3 و لا ايه ؟

يعنى بجد أنا مش فاهم.......هانى معاه العربية وبيقول كل اللى حصل ده.......مفكرش يروح جهاز حماية المستهلك ليه؟؟؟؟ الناس دى للى ميعرفش بتجيب حقوق المستهلك فعلاً مش أى كلام......نفس الكلام لخالد.

عموماً أنا بعرض على هانى و خالد تانى أهو
أنا على أستعداد أنى أشوف معاكم حل للمشاكل دى فى التوكيل.......بس أنتو مبدائياً ابعتولى أرقام عربياتكم على الخاص...............حتى لو مش عاوزنى أساعدكم.......يا ريت تبعتولى الأرقام برضه عشان أنا هكلم التوكيل ( حد معرفة ) و أعرف منه أيه المشاكل اللى فى عربياتكم اللى كل شوية ترجع و أيه الحلول المتاحة عشان نفيد باقى الأعضاء اللى فى المنتدى عشان محدش منهم يقع فى المحظور.

وبالنسبة لموضوع سلامى لخالد.....أنا كنت بس مش بشوفه هنا كتير فكونت ببعتله السلام.......و أول مرة أعرف موضوع ال wall ده بصراحة.......شكراً على المعلومة.

يا tronky الموضوع مفتوح عشان نوصل لحل بايو مثلا لو لقي حل للمشاكل اللي عنده دي او مركز خدمة يرحمه من التوكيل هيروحله محدش بيكره حلول المشاكل او بيمتنع عنها عموما انا اسمع عن واحد اسمه عبده رينو اللي وصلني عنه انه محترف ميجان بس لسه معرفش مكانه و قطعا هيبقي ارخص من التوكيل هحاول اجيب تفاصيل عنه و اقولكوا لان الهدف من الموضوع اللي احنا لسه موصلنالوش اننا نساعد الناس دي مش ان العربية وحشه ولا حلوة الميجان بدون جدال عربية متطورة و قوية لكن الواضح ان نزل كذا نسخة منها فيها عيوب اكيد مش كل اللي اتباع كده بس في نسخ نزلت بمشاكل و تقريبا تنحصر المشاكل دي في موديل 2005-2006 ده رأيي....

علي فكرة موضوع الاوكتافيا و قبل الجرية ما تكمل دي والله جملة خالد مش انا :D:D:D:D و عموما هو كان قصده علي ما اعتقد سخرية و برضه الجملة بتوضح ان العربية بتعطل معاه كتير

ناقش الموضوع ده مع بايو هو معاه اوكتافيا

جهاز حماية المستهلك ده تبع الحكومة صح؟؟!! و هي الحكومة بتعمل حاجة يا Tronky متخليناش نكلم في السياسة بقي :D:D:D:D

و لو بيجيبوا الحقوق فعلا يا ريت ياخدوا حق الناس دي من التوكيل اللعين و من كل توكيلات مصر اللعينةptmnlo123per195

IBIZA
قديم 09-02-2009, 04:45 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

يا tronky الموضوع مفتوح عشان نوصل لحل بايو مثلا لو لقي حل للمشاكل اللي عنده دي او مركز خدمة يرحمه من التوكيل هيروحله محدش بيكره حلول المشاكل او بيمتنع عنها

يا سبحان الله..........أنا لسه كنت بقول أيه؟؟؟؟

[quote=tronky;21387]
أنا على أستعداد أنى أشوف معاكم حل للمشاكل دى فى التوكيل.......بس أنتو مبدائياً ابعتولى أرقام عربياتكم على الخاص...............حتى لو مش عاوزنى أساعدكم.......يا ريت تبعتولى الأرقام برضه عشان أنا هكلم التوكيل ( حد معرفة ) و أعرف منه أيه المشاكل اللى فى عربياتكم اللى كل شوية ترجع و أيه الحلول المتاحة عشان نفيد باقى الأعضاء اللى فى المنتدى عشان محدش منهم يقع فى المحظور.

[/
quote]

[quote=mohamed ibiza;21399]عموما انا اسمع عن واحد اسمه عبده رينو اللي وصلني عنه انه محترف ميجان بس لسه معرفش مكانه و قطعا هيبقي ارخص من التوكيل هحاول اجيب تفاصيل عنه[/
quote]

اللك يكرمك بلاش نظام عبده رينو و حماده شكمان و سيد كونى والكلام ده........
عن تجارب....العربيات الحديثة يا أما اللى بيفهم فيها التوكيل يا أما مهندسين........و قليل جداً أن مكنش منقرض لما يكون صنايعى و شاطر فى عربية فيها تكنولوجيا كتير..........

[quote=mohamed ibiza;21399]
جهاز حماية المستهلك ده تبع الحكومة صح؟؟!! و هي الحكومة بتعمل حاجة يا Tronky متخليناش نكلم في السياسة بقي :D:D:D:D

و لو بيجيبوا الحقوق فعلا يا ريت ياخدوا حق الناس دي من التوكيل اللعين و من كل توكيلات مصر اللعينةptmnlo123per195[/
quote]

والله أنت أبن حلال مصفى.......زأنا كنت بقالى فترة بسمع عن ناس بيجيبوا حقوقهم عن طريق جهاز حماية المستهلك........بس والله العظيم بالصدفة البحتة لسه شايف توبيك كان PAYOO هو اللى عاملها قبل كده فى منتدى تانى بيحكى فيها تجربته الناجحة مع الجهاز بعد شراء سيارة صينى....... و أزاى أن الجهاز فى خلال شهر عرفو يرجعوله حقه.

قديم 09-02-2009, 05:07 PM

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

[QUOTE=tronky;21424]يا سبحان الله..........أنا لسه كنت بقول أيه؟؟؟؟

[quote=tronky;21387]

[/
quote]

[quote=mohamed ibiza;21399]عموما انا اسمع عن واحد اسمه عبده رينو اللي وصلني عنه انه محترف ميجان بس لسه معرفش مكانه و قطعا هيبقي ارخص من التوكيل هحاول اجيب تفاصيل عنه[/
quote]

اللك يكرمك بلاش نظام عبده رينو و حماده شكمان و سيد كونى والكلام ده........
عن تجارب....العربيات الحديثة يا أما اللى بيفهم فيها التوكيل يا أما مهندسين........و قليل جداً أن مكنش منقرض لما يكون صنايعى و شاطر فى عربية فيها تكنولوجيا كتير..........

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

و لو بيجيبوا الحقوق فعلا يا ريت ياخدوا حق الناس دي من التوكيل اللعين و من كل توكيلات مصر اللعينةptmnlo123per195[/
quote]

والله أنت أبن حلال مصفى.......أنا كنت بقالى فترة بسمع عن ناس بيجيبوا حقوقهم عن طريق جهاز حماية المستهلك........بس والله العظيم بالصدفة البحتة لسه شايف توبيك كان PAYOO هو اللى عاملها قبل كده فى منتدى تانى بيحكى فيها تجربته الناجحة مع الجهاز بعد شراء سيارة صينى....... و أزاى أن الجهاز فى خلال شهر عرفو يرجعوله حقه.
ما انا بأكد علي كلامك يا tronky ظالمني دايما:D:D:D:D

لا لا لا يا Tronky الا سيد كوني ده راجل في موسوعة جينس يا جدع انت بتكلم في ايه:D:D:D

والله يا tronky اللي وصلي الكلام ده واحد صاحبي والده معاه ميجان و قالي العربية كانت مش مظبوطه و الراجل ده ظبطها و والده بيشكر فيه اوي و مبيشتغلش غير في الميجان تقريبا و الرينو عموما عشان كده قلت عليه و لعلمك في ناس احسن من التوكيل عن تجربة يعني لو تسمع مثلا عن احمد عبيد اشهر متخصص مرسيدس في مصر من موديلات السبعينات لحد2008 بيروحوله الراجل ده فظيع بجد لو عايز تسقط مكنة بفتيس في اقل من يوم المكنة بالفتيس بالحاجات بتاعتهم هيكونوا موجودين و متسقطين في العربية و العربية بتستلمها في يوم بظبط و انا شوفت الكلام ده ادام عيني و ايام ما عربيتنا كانت عنده و اهو لا عمره اشتغل في توكيل ولا حاجة بس راجل بيفهم و الي خلاني اقولك عليه كمثال انه مش شغال في القديم بس لا عربيات 2008 بتروحله و عنده فريق عمل رهيب و كلهم ما شاء الله عليهم محترفين بمعني الكلمة ده مثال بسيط للناس اللي بتفهم برا التوكيل و طالما الناس بتخرج من عنده مبسوطه و العربية بتتظبط و الفلوس في المعقول يبقي نروح لعبده كوني و بلاها توكيل:D:D:D:D

و حضرتك قلت قليل جدا انما موجود و انا معاك في ده قليل فعلا اللي بيفهم في التكنولوجيا الحديثة بس طالما لقيناه منروحلوش ليهptmnlo123per122

بس حلو عبده كوني ده:D:D:D:D

ايه ده !!!! جهاز حكومي بيرجع للناس حقوقها والله مصر ابتدت تتقدم انا اول مرة اسمع عن الموضوع ده بصراحة اعذرني نحن معشر الشباب فقدنا الثقة في الحكومة و الوطن ptmnlo123per1106

و بايو اشتري عربية صيني انا معرفش الموضوع ده خالص كده يا بايو تخرج عن الاوروبي و تشتري صيني لما اشوفك بسptmnlo123per195

والله لو الجهاز هيعمل حاجة فعلا يا ريت الناس تلجأله بدل بهدلة التوكيلات ديptmnlo123per1106

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 09-02-2009 الساعة 05:31 PM
قديم 09-02-2009, 05:55 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

يا باشا أنا مقلتش عبده كونى..........أنا قلت سيد كونى بس أنا كنت ناسى الأسم..........هو أسمه محمود كونى.....وورشته فى الحرفيين........و أخوه الكبير أسمه عبده عفشة و برضه ورشته فى الحرفيين

الناس اللى شغالة فى القديم كتير......لو ليك فى البى أم يبقى أكيد سمعت عن عبده منيب أو منصور أو رابسو أو طارق فوزى أو عيد سعيد...............كل دول أساتذة فى الى بى أم........والمرسيدس معرفش فيه كتير بس دايماً كنت بشوف واحد فى شبرا عنده أساطيل مرسيدس واقفة.
بس أى واحد من دول لو رحتله و فيه مشكلة معقدة فى العربية ( لو عربية جديدة طبعاً ) معتقدش أنه هيعرف يتصرف فيها كويس.........لكن تغيير تيل و طنابير و مساعدين و قواعد وسيور.........أى حد فاهم العربية ممكن يعمله.

بالنسبة لعبده رينو أنا معرفهوش بس اللى سمعته عنه هو أنه شغال فى رينو كويس بس مش قوى فى ميجان II

قديم 09-02-2009, 07:24 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

يا باشا أنا مقلتش عبده كونى..........أنا قلت سيد كونى بس أنا كنت ناسى الأسم..........هو أسمه محمود كونى.....وورشته فى الحرفيين........و أخوه الكبير أسمه عبده عفشة و برضه ورشته فى الحرفيين

الناس اللى شغالة فى القديم كتير......لو ليك فى البى أم يبقى أكيد سمعت عن عبده منيب أو منصور أو رابسو أو طارق فوزى أو عيد سعيد...............كل دول أساتذة فى الى بى أم........والمرسيدس معرفش فيه كتير بس دايماً كنت بشوف واحد فى شبرا عنده أساطيل مرسيدس واقفة.
بس أى واحد من دول لو رحتله و فيه مشكلة معقدة فى العربية ( لو عربية جديدة طبعاً ) معتقدش أنه هيعرف يتصرف فيها كويس.........لكن تغيير تيل و طنابير و مساعدين و قواعد وسيور.........أى حد فاهم العربية ممكن يعمله.

بالنسبة لعبده رينو أنا معرفهوش بس اللى سمعته عنه هو أنه شغال فى رينو كويس بس مش قوى فى ميجان II
يا باشا عبده سيد اهو كله زي بعضه :D:D:D:D كلهم ميكانيكيه:D:D:D

انا شخصيا مليش في البي ام انا فولكس و سيات و عموما زمان حتي مركبناش بي ام كنا مقضيينها فولفو و بويك:D:D و مرة كده لو بتروح المنيب اسأل علي احمد عبيد و شوف ميدان المرسيدس اللي هو عامله و في حوالي 3 4 محلاث قطع غيار و اكسسوار مرسيدس فاتحين و شغالين علي عربيات احمد عبيد بس و مش عايز اقولك شهرته عجيبة شوفت هناك كذا مرة عربيات جمرك رايحاله برضه

و التكنولوجيا مش عايزه احهزة و بس في نظري انما عايزه واحد بيفهم مخه نضيف مش زي اغلب الصنايعيه مثلا العربية مبرجله ولا بتقطع اه يا باشا اكيد بوجيهات و اي كلام كده لا العربيات الحديثة عايزه اجهزة+بنيأدم بيفهم و للاسف دول قليلينptmnlo123per1106

و انا هسأل علي الراجل عبده رينو و اجيبلكوا قراره عشان الناس هنا تترحم من التوكيل و فلوسه شوية لو الراجل ده فعلا كويس

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 10-02-2009 الساعة 01:31 AM

الكلمات الدليلية
رينو ميجان