العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 04-02-2009, 04:16 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

ماشى بس زمان كنا بنقول كمبيوتر العربية عشان العربية كان بيبقى فيها كنترول واحد أو أتنين بالكتير لكن دلوقتى مع تعدد الكنترولز يبقى مينفعش نقول كمبيوتر العربية و خلاص كده........

طيب ما تاخد الكورولا الجديدة ال MMT كمثال ؟؟؟؟ و أهى عربية من صانع السيارات رقم واحد فى العالم...............ممكن تجاوبنى على الأسئلة دى ؟؟
1- أيه مشاكل الكورولا ال MMT ؟؟؟
2- هل الكورولا ال 2004 أثير عنها نفس الجدل اللى أثير عن الجديدة؟
3- أيه الأوبشنز اللى فى الكورولا ال MMT مختلفة عن الميجان ؟؟؟
4- هل التكنولوجيا المستخدمة فى تصنيع الكورولا اللى فيها كماليات زيها زى الميجان مختلفة عن تكنولوجيا الميجان تمام الأختلاف و لا تكنولوجيا مشابهة ( أن مكنتش هية هية أصلاً ) ؟؟؟

ده بس من ذوقك يا باشا

يبقى كده أحنا بنلف فى دائرة مغلقة.....طالما مفيش غير 2 معاهم ميجان و هما اللى بيتكلموا وواحد معجب بالعربية والتانى العربية مطلعة عينه..........تيجى حضرتك عاوزه يقول المشاكل اللى حصلت معاه على أساس أن هى دى مشاكل العربية فى العالم كله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!
طيب أزاى ؟؟؟

عاوزين تعرفوا مشاكل الميجان يبقى قدامكم حل من 2
1- تسألو عدد من مالكيها و ميكونش قليل ( يعنى مش 2 او 3 أو 4 )
2- تدورا على النت
ولما تعملوا أى حل منهم تعملو عملية فلترة للنتايج حسب تكرار المشاكل عشان تشوفوا أيه هى المشاكل المتكررة....يعنى ميكونش واحد من 20 حصل معاه مشكلة فى ترس البربئ مثلاً ونعتبر ترس البربئ من المشاكل المتكررة فى الميجان واللى ال 20 واحد بيشتكوا منها.
لكن ناخد مشاكل عربية بايو أنها مشاكل الميجان فى العالم كله.........مينفعش
كلامى صح ولا غلط ؟؟؟

محمد بك...........لو رجعت صفحتين ورا فى نفس الموضوع هتلاقينى كنت يتكلم مع Sh-Masry على اللينك اللى كان حطها وبعد كده شالها عشان عدم مصداقيتها.......هى دى.
أستكمالاً للأسئلة السابقة الأجبارية.............دى الأسئلة الأختيارية.......جاوب عليها لو أنت عاوز تفكر فى اللى مكتوب و تشوف مدى صحته ( على أعتبار أنى مش عارف القصة من الألف الى الياء )

1- مش غريبة أن مجلة عربيات تشترى عربية ميجان تعملها test فى أواخر 2007 بينما العربية فى السوق من 2005 ؟
-2 مش غريبة برضه أن لما تحصل معاهم مشكلة زى دى يكتبوا عنها بعدها بأكتر من سنة ؟
3- الراجل بيقول حادثة خفيفة......أزاى حادثة خفيفة كسرت جنط و كسرت طنابير.....وفى نفس الوقت مفيش حاجة تانية فى العفشة أضرت ؟؟
4- اليوم اللى كانت بتتعمل فيه الصيانة لما شك فى أنهم مغيروش التيل.....مطلبش ليه يشوف التيل ؟
5- أيه هو قصده ب " The stop of the brake pedal collapse system "
6-
هو ليه عربية بتاعت مجلة يطلع لها فاتورة بأسم شخص شغال فى المجلة ؟؟؟

محدش يقول كمبيوتر العربية تاني كلنا نقول control unit

انا عن نفسي يا tronky مليش في التويوتا و مبحبش الكورولا الجديدة عموما شكلها لوحده بيخنقني و متابعتهاش و معرفش مشاكلها بس انا هقولك اللي سمعته عنها

الكورولا الmmt حتي الان سمعت فقط ان بعض العملاء اشتكوا من نتشه الفتيس الmmt لانه بينقل بالكهربا و نفس الشكوي سمعتها برضه عن فتيس الاسترا و نفس نتشه الفتيس

الكورولا الشكل اللي قبل ده مسمعتش عنها غير انها بتعوم في السرعة العالية فقط و الكلام ده مجرد نتائج تجارب بعض الناس انما مجربتش بنفسي
معرفش الاوبشنز اللي في الكورولا لاني اساسا غير مهتم بيها كعربية و مدخلتش في تفكيرنا لما كنا بنشتري تماما

يا Tronky انا بقول لبايو يقول المشاكل اللي حصلت معاه علي سبيل الحصر عشان نشوف هل هي مشاكل عادية نتيجة ظروف الاستخدام الغير عادية في بلدنا اللي بتختلف ظروف الاستخدام و التشغيل فيها عن اي بلد اخر ولا هي اعطال over و ده لعيب في العربية نفسها و اهو برضه نستفيد و عموما في واحد اعرفه اسمه خالد معاه ميجان بيحبها جدا كأداء لكن العربية كرهته في نفسه و في حياته و حلف لا يركنها و ميركبهاش تاني بسبب كنترولات العربية بلاش كمبيوتر عشان بتزعلك:D:D:D

عموما عشان مبقاش بقول كلام في الهوا خالد سجل معانا في المنتدي بأسم khaled85 و هيرد عليكوا و يقولكوا مشاكل الميجان معاه

انا مكنتش اعرف اللينك اللي حطه شريف باشا يا tronky عموما انا مبقولش ان ده حاجة ثابتة علي التوكيل لاني معرفش ملابسات الموضوع بالضبط بس برضه ايه هيضطرهم انهم يعملوا كده يعني و كمان العربية و الفواتير ظاهرة في الصور و باين ان في حادثة حصلت و توكيل رينو لو مكانوش غيرو التيل و قالوا انهم غيروه مش هيكون اول ولا اخر توكيل يعمل حركة زي دي ابتسم انها توكيلات مصرية....و هتشوف التوكيل بيعمل ايه مع خالد لما يتكلم العربية مرميه عندهم و واخدين فلوس اد كده و مش عارفين يصلحوها

و الراجل قال تقريبا انه خبط في الفاصل اللي في نص الطريق في الدائري و الفاصل الاسمنتي ده قادر انه يعمل الكلام ده في العربية و الصور مبينة الاضرار

IBIZA
قديم 04-02-2009, 04:38 PM
khaled85 khaled85 غير متواجد حالياً

khaled85 is on a distinguished road

انا داخل عشان ادى رأيي و خالع
أنا معايا ميجان 2006 عمله 92000 كيلو كرهت العربيات بسببها بس من الواضح انها زى البطيخة و انا حظى جه فى واحدة قرعة....ptmnlo123per144

العربية شكلها ممتاز و اداءها معقول و مريحة... بس يا فرحتى أنا لحد دلوقتى معايا فواتير صيانه ب 22 ألف جنية
ماهو يا هى عربية كوخة يا توكيل كوخة و انا رأيي ال 2 كوخة و للأسف مش لائى حد يشتريها ptmnlo123per172

دا رأيي الشخصى "و لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع" ptmnlo123per154

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 04-02-2009 الساعة 04:42 PM سبب آخر: اخطاء كتابية
قديم 04-02-2009, 05:43 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled85 مشاهدة المشاركة

انا داخل عشان ادى رأيي و خالع
أنا معايا ميجان 2006 عمله 92000 كيلو كرهت العربيات بسببها بس من الواضح انها زى البطيخة و انا حظى جه فى واحدة قرعة....ptmnlo123per144

العربية شكلها ممتاز و اداءها معقول و مريحة... بس يا فرحتى أنا لحد دلوقتى معايا فواتير صيانه ب 22 ألف جنية
ماهو يا هى عربية كوخة يا توكيل كوخة و انا رأيي ال 2 كوخة و للأسف مش لائى حد يشتريها ptmnlo123per172

دا رأيي الشخصى "و لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع" ptmnlo123per154

22 ألف جم فى الصيانة ؟؟؟؟؟؟؟؟ ليه غيرت أيه فى العربية؟؟؟؟؟

وبعدين 2006 ضمانها كان 3 سنيين أو 60 ألف كم..........لحقت فى 32 الف كم بعض ما الضمان يخلص تصرف فيهم 22 ألف جنيه؟؟؟؟ليه يا باشا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كل حاجة بالعقل برضه . ptmnlo123per1106
يا ريت متخلعش وتخليك معانا شوية لو سمحت.............و تقولنا أيه اللى حصل فى العربية المعجزة اللى معاك.

قديم 04-02-2009, 06:24 PM
khaled85 khaled85 غير متواجد حالياً

khaled85 is on a distinguished road

ok bas hatkteb bel english plz 3ashan ana batee2 awy fel 3araby
awel moshkela kanet el idle msh bysbat we el 3rbya bt2of 2aloly mashya 3 lazem t3'yar coils 2olt ok sure w malo 3'yrna el coils, then lsa nafs el 3eeb we la2et maya 3ala zeet 2olt bas khleset el leela laken 2aloly da koo3 msh 3aref eh keda 2000 LE bas mn 3'eer el masn3ya 3'eer el 2000 LE coils, 2olna ok awel mtle3t mel tawkel el 3rbya ba2et bt2ta3 2alak motor toromba 2olt ok 3'yar 500 LE bardo bleel fe nafs el youm el car 2t3et tany 2aloly la2 da keda toromba htet3'yar 2olt we malo 2000 LE ba3den gy bdwar el 3rbya msh radya tdoor 2aloly ah da keda hanfo wesh Clynder masn3ya bas 600 LE 2oltlo ok, then 3'yrna 7war fel valves b 3000 le mmm
Da activity el last 15 days bas mn 7yaty :D
Law 3awzeen el Full list ok np bas de zkryat 2lema belnsbaly :D
قديم 04-02-2009, 08:23 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled85 مشاهدة المشاركة

ok bas hatkteb bel english plz 3ashan ana batee2 awy fel 3araby
awel moshkela kanet el idle msh bysbat we el 3rbya bt2of 2aloly mashya 3 lazem t3'yar coils 2olt ok sure w malo 3'yrna el coils, then lsa nafs el 3eeb we la2et maya 3ala zeet 2olt bas khleset el leela laken 2aloly da koo3 msh 3aref eh keda 2000 LE bas mn 3'eer el masn3ya 3'eer el 2000 LE coils, 2olna ok awel mtle3t mel tawkel el 3rbya ba2et bt2ta3 2alak motor toromba 2olt ok 3'yar 500 LE bardo bleel fe nafs el youm el car 2t3et tany 2aloly la2 da keda toromba htet3'yar 2olt we malo 2000 LE ba3den gy bdwar el 3rbya msh radya tdoor 2aloly ah da keda hanfo wesh Clynder masn3ya bas 600 LE 2oltlo ok, then 3'yrna 7war fel valves b 3000 le mmm
Da activity el last 15 days bas mn 7yaty :D
Law 3awzeen el Full list ok np bas de zkryat 2lema belnsbaly :D
OK My friend
Let's analyze your words step by step but in Arabic for the sake of others

1- العربية بتقطع على الأيدل و تحسها متلتة = كويل أو أكتر حسب حالة الكويلات عندك

الكويلات فى موديل 2006 مكنش فيها عيوب بالمناسبة......و أنا واحد معايا 2005 ( اللى المفروض كويلاتها بعيوب ) مغيرتش كل الكويلات.......عاوز تقولى أنك غيرت 4 كويلات ؟؟؟

2- زيت على ميه.......دول كانو فين بالظبط ؟؟؟؟ فى جنب الموتور من ناحية اليمين لو أنت واقف قدام العربية ؟؟؟

فى التوكيل هيقولك كوعة الزيت ( كانت ب 900 جم الأسبوع اللى فات يعنى أستحالة الرقم اللى أنت قلته ده )
خارج التوكيل يتم تغيير جوان الكوعة ( فى مركز خدمة معتمد مش عند ميكانيكى و ب 430 بالمصنعية والضرائب )

3- ماتور طرمبة أيه ؟؟؟ البنزين قصدك ؟؟؟؟
4- طرمبة أيه ؟؟؟ البنزين برضه ؟؟؟؟؟ و أنت سيبتهم يغيرولك ماتور طرمبة بنزين و تانى يوم غيرولك طرمبة البنزين و أنت شغال بتدفع ؟؟؟
كلام غير منطقى و غير واقعى بناء على مواقف شفتها من التوكيل تخلينى عندى ثقة بنسبة 100 % فيه
5- هيفكوا وش السلندر عشان أيه بالظبط.......العربية بتقطع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ربى أنى لا أسألك رد القضاء.....ولكن أسألك اللطف فيه
6- حوار فى الفالفات ؟؟؟؟؟ الفالفات يتاعت أيه ؟؟؟
الفالف يا أما سليم يا أما بايظ........بس مبيتغيرش حاجة فيه لأنه صماااااااااااام ......وبعدين لو بتغير حاجة فى الفالفات ب 3000 جم أمال الفلفات على بعض تكون بكام 90 ألف ؟؟؟؟؟؟؟

لأ و أيه......أخر 15 يوم بس.........طب و أنت أيه اللى جابرك على كده.....أنا لو معايا عربية بتكلفنى 1000 جم فى الشهر ومش لقيلها بيعة مش هركبها و أجيب توتوك أمشى بيه على لما أشترى عربية.

يا ريت بس لو كلامك ده صحيح عندى رجاء منك

أرفعلى صور الفواتير دى بالحاجات دى و فى المدة دى ( 15 يوم ) ............و أوعدك لما أشفهم هبعتهم لحد و أخدك من أيدك لحد التوكيل نتقابل مع واحد يحللك المشاكل بتاعتك كلها فى العربية........و لو العربية هتبات هناك هرجعك لحد باب بيتك تانى.

الكلمات الدليلية
رينو ميجان