العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 03-02-2009, 07:07 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

بس غريبة اوى يكون الطرمبة فى الامام عند مجموعة الكاتينة معلومة غريبة
هوه ده إللي احنا بنقوله ليه التصميم رابط بين أشياء وبعضها البعض ؟ ليه لما احب اغير سيء ألاقيه مربوط بسيء تاني ليس له علاقه به ؟

وبعدين يا هانى بصراحة كدة انا بحس بأنجذاب رهيب تجاه هذه السيارة لدرجة ان بقالها خمس سنوات على موديلها وكل لما اشوفها اكنى باشوفها لأول مرة ولا يمكن اتصور انها رديئة الصنع كما تظن

هوه ده إللي خلاني اشتريها .... إللي أنت بتقول عليه ده بالظبط واكثر كمان هوه غللي خالاني اشتري العربية دي
لكن للأسف الشكل الجميل والحلاة خلاني حاسس أني متجوز واحده بنت بشوات من الطبقة وعاوزه معاملة خاصه جدا ومصاريف خاصة جدا
وغظاهر كده غن ابوها الباشا كان عاوز يخلص من مصارفها فراح ملزقها لأول عريس اتقدم

وارجو الا تسخر من مشاعرى تجاهها لأنى من أشد المعجبين بها جدا وهى فعلا من احلى تصميمات السيارات فى الخمس سنوات السابقة بل احلاهم فعلا

أولا أنا مقدرش اسخر من مشاعرك ولا حتى من رايك فيها
والعربية فعلا جذابة وجميله بل قل جميلة الجميلات

بص الجمال يا هانى

جامده مووووووووووووووووووووووت

حرام عليك يا هانى

ماهو شكلها الجميل ده هوه إللي مصبرني عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

يا ايمن حرام عليك
الراجل مش طايق العربيه
تنزلو صورتها ...
ما هو شايفها نهار ليل ... و مش بعيد يكون بيحلم بيها كوابيس بالليل من اللي بتعمله فيه
مش للدرجة دي يا sam بس الواحد حابب يقول للناس على إللي هايشوفوه من العربيه دي عشان مايتوقعوش حياه جميلة

انا عارف انه مش طايق العربية بس انا والله بحب شكلها جدا ومن كتر حبى فى الموديل ده مش قادر اقتنع انها سيارة سيئة مع العلم ان انا كل ما أسأل حد عليها يشكر فيها جدا أقصد يكون راكبها
ماهو هوه ده إللي خلاني أقع في الفخ أنا وكل الناس إللي أعرفها وإللي أغلبهم باعها من فترة

يمكن محدش بيحب يعترف انه اتسك فى اختياره!
دي طبيعتنا احنا يا مصريين

بس من الأخر العربية عاوزة بلد غير مصر ومطبات مصر العظيمة...........
ما حنا بنقول اهو انها بنت بشوات ومالهاش في مرمطة مصر وتراب مصر

أما بالنسبة لأخونا هانى انا حاسس انه لو باعها واشترى ميجان تانية برضة ......

هيغير وجهة نظره عن العربية وهتبقى معاه كويسة.....
مافتكرش

بس كدة هانى عمل دعايا وحشة للسيارة ازاى هيعرف يبيعها وهو عاملها اعلان فى المنتدى؟
مش هاتصدق أني أقولك اني مايهمنيش أني ابيعها على قد ما يهمني إن الناس تعرف مشاكل العربية دي وتكاليفها

عارف انا ممكن ابلغ التوكيل ان هانى عامل دعايا سيئة للعربية فى المنتدى وهى كذلك طبعا ...

ممكن ياخدوها منه ويدولوه واحدة تانية جديدة مثلا او يظبطوها أخر حاجة ويحلوا جميع مشاكلها
متهياقللي إن كده أحنا بنحلم ؟ ptmnlo123per1147

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

يا ريس عربية شاريها مستعمله

و خرجت من الضمان

هيعملوله ايه

بس انا لو مكان هاني اخليهم يدوني ضمان علي الصيانة
العربية لسه في الضمان وماخرجتش منه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

هههههههههه والله يا باشا انا حاسس بيك طب ايه رأيك يا بايو في اقتراح انك مش لازم تبيع العربية لحد تاني ايه رأيك لو بعت العربية متقطعه ليها عدة فوايد:
1-تقطع العربية و تنتقم منها هههههه:D:D:D
2-هتلاقي تجار يشتروا بسهولة بس محتاج حد فاهم السوق معاك
3-اعتقد انها هتجيبلك اكتر من تمنها الحالي لو بعتها متقطعة او حتي لو جابت نفس الرقم بس تبقي خلصت منها

ايه رأيك في الاقتراح ده
ياراجل هو انا ناقص ؟
طب بقولك أيه تشتريها أنت وتعمل فيها إللي أنت عاوزه

بس اللي احب ااكد عليه لترونكي ان مش بايو بس اللي اشتكى من الميجان
و جاري بعد ما كان شاري ميجان من التوكيل غيرها بعد سنه واحده و اشترى اوكتافيا خليجي لأنه شاف ان التوكيل زي قلته
والله اعلم ....
تخيل يا بايو انا اول مره اخد بالي انه كان معاه ميجان و دلوقتي معاه اوكتافيا ... دا الظاهر بيقلدك ptmnlo123per1127
ياريت ترونكي يصدق دي كمان !!!!!!!

انا جاري كان بيسيب العربيه في التوكيل و يرجع بيتهم مواصلات و اشوفه داخل ماسك جاكته البدله على كتفه و العفاريت بتتنطط ...

ده حال أغلب الناس إللي بتقابلهم مشكلات الميجان<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com[IMG]http://www.masrmotors.com/vb/ /><o:p></o:p></FONT></FONT></P><DIV align=right><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=blue><FONT size=5></FONT></FONT> </P></DIV><DIV align=right><FONT color=blue><FONT size=5><o:p><P> </P></o:p></FONT></FONT><FONT color=blue><FONT size=5><o:p><P>[quote=mohamed ibiza;20396]<FONT color=navy size=4>طب انت يا tronky ايه رأيك في موضوع تغيير العوامه مع الطرمبه ده انا عن نفسي شايف انه سرقة من التوكيل انت ايه رأيك فيه يعني طالما الطرمبه سليمة تتغير ليه!![/</FONT>quote]ياريت ترد على السؤال ده يا ترونكي الله يخليك عشان انا مرارتي اتفقعت من التصميم الغريب إللي رابط حاجات مالهاش دعوه بحاجات </P></o:p></FONT></FONT><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></FONT></P><DIV align=right><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right>

</P></DIV><P><DIV align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>لكن صاحبك ده لذيذ جدا ... يعني معاه عربيه ومفيهاش اي مشاكل و باعها علشان الاشاعات <o:p></o:p></FONT></FONT><P> </P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>و بعد كده ندم على غلطته ... <o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>يا نهار اسود ....<o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>ربنا يكون في عون ولاده <o:p></o:p></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>على كده لو عرفته على جاري او بايو ممكن يبيعها تاني ... هههههه<o:p></o:p></FONT></FONT></P><P>
<DIV align=right><o:p></o:p></DIV><P> </P><P align=right><FONT color=blue><FONT size=5>أنا بصراحه مش مستوعب إن في حد ممكن يبيع عربيه مريحاه جدا جدا وعجباه جدا جدا لمجرد أنه سمع عنها أشاعات</FONT></FONT></P></DIV><P align=right> </P><P align=right>

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

هو مش صاحبى بس هو معرفة............وعلى فكرة سببين فى رأيي بيجاوبو على سؤال <P><FONT color=black><FONT face=Tahoma>1- الأشاعات اللى بتتقال<o:p></o:p></FONT></FONT></P></P></DIV><P> </P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>2- الناس اللى كانت بتبيع عشان خايفة من الأشاعات دى <o:p></o:p></FONT></FONT></P><P> </P><P>
</P><DIV align=right><DIV align=right><o:p></o:p></DIV></DIV><P></P><P> </P><P><FONT face=Tahoma><FONT color=blue><FONT size=5>وهاضيف سببين كمان على السببين إللي فاتو<o:p></o:p></FONT></FONT></FONT></P><P><FONT color=blue size=5></FONT> </P><P align=right><FONT face=Tahoma><FONT color=blue><FONT size=5>3- أعطال السيارة والغريبة التي تحدث تكرارا ومرارا <o:p></o:p></FONT></FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=blue size=5></FONT><DIV align=right><FONT face=Tahoma><FONT color=blue><FONT size=5>4- توقع أداء ممتاز من سيارة سعرها 160 ألف جنيه وعند الأستخدام لا تجد ما توقعته<o:p></o:p></FONT></FONT></FONT><P></P><P align=right><FONT color=blue size=5 face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></P><P align=right>

</P></DIV><P><FONT color=black><FONT face=Tahoma>فى بقى حاجة كمان ......تخلينى أنا عن نفسى لو العربية دى بتبوظ مرة كل شهر أستحملها...........حد عارف أيه أو يقدر يخمن ؟؟؟؟؟</FONT></FONT></P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma><o:p></o:p></FONT></FONT></P><P> </P><P align=right><FONT color=black><FONT face=Tahoma>طيب نخليها الحلقة الجاية على طريقة بايو <?xml:namespace prefix = v ns = [/IMG]<v:shapetype id=_x0000_t75 stroked="f" filled="f" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@ 5xe" o:preferrelative="t" o:spt="75" coordsize="21600,21600">< v:stroke joinstyle="miter"></v:stroke><v:formulas><v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0"></v:f><v:f eqn="sum @0 1 0"></v:f><v:f eqn="sum 0 0 @1"></v:f><v:f eqn="prod @2 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @0 0 1"></v:f><v:f eqn="prod @6 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="sum @8 21600 0"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @10 21600 0"></v:f></v:formulas><v:path o:connecttype="rect" gradientshapeok="t" o:extrusionok="f"></v:path><o:lock aspectratio="t" v:ext="edit"></o:lock></v:shapetype><v:shape style="WIDTH: 12pt; HEIGHT: 12pt" id=_x0000_i1025 alt="" type="#_x0000_t75"><v:ima gedata o:href="http://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/smile.gif" src="file:///C:\DOCUME~1\Bassel\LOCALS ~1\Temp\msohtml1\01\clip_ image001.gif"></v:imagedata></v:shape><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

على فكرة أنا عندي كام حلقة وكام جزء أطول من ليالي الحلمية ورأفت الهجان هههههههههه <v:shape style="WIDTH: 30.75pt; HEIGHT: 29.25pt" id=_x0000_i1026 alt="0" type="#_x0000_t75"><v:ima gedata o:href="http://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/10D5C8~1107.gif" src="file:///C:\DOCUME~1\Bassel\LOCALS ~1\Temp\msohtml1\01\clip_ image002.gif"></v:imagedata></v:shape>بس أنت شد حيلك كده معايا وفضيلي نفسك عشان إللي جاي مفاجأة<o:p></o:p>

[quote]

الأمااااااااااااااااااااا اااااان
وده بأه عن تجربة لواحد صاحبى.......عمل حادثة على 140 كم وطلع هو وواده ووالدته و أخته سالمين تماماً.........و مكنش مأمن على العربية و لما والده قرر أنهم يجيبوا عربية تانية كانت برضه ميجان.

سؤال كمان:
حد يعرف يقولى العربية دى أيه اللى حصل للى كان سايقها ؟؟؟؟؟ ( طبعاً دى غير الحادثة اللى فاتت )

عموماً للى عاوز يعرف..........صاحب العربية حى يرزق و قعد فى العناية المركزة أقل من يومين.
واللى حصل معاه أنه كان ماشى 220 ( هاتش باك ومانيوال ) ودخل فى بقعة زيت فى الأرض كانت بسبب عربية نقل محملة ظلط وواقفة على الجنب...............المهم العربية لفت منه كذا مرة و دخلت فى النقل و حمولة الظلط كلها وقعت على الميجان.

بالذمة لو عربية تانية كان اللى جواها حصله أيه ؟؟
أعتقد أن الميجان تتفوق على كل اللى فى نفس السعر فى موضوع الأمان.........ولما نتكلم عن الأمان يساوى كام أعتقد أنه لا يقدر بثمن.............والله خير الحافظين .
أنت قولتلنا قبل كده على الحادثه دي فعلا (حلقة معاده) بس المرة دي الصور خلت الحلقة لها شكل تاني خالص وبأمانه أنا لو عملت حادثه أنا وأولادي والعربية بقت بالشكل ده وانا طلعت منها يبقى والله هاحط العربية دي في عنيا وأحلف بيها طول العمر وهاهتف تعيش رينو وتعيش جمهورية فرنسا للأبد .... وده طبعا بعد صلاة الشكر يوميا لله سبحانه وتعالى وطول العمرعلى كرمه معي ومع اسرتي<o:p></o:p>

وبجد ماحدش يختلف على أمان العربية دي سواء من غللي بنقراه نظري او من إللي بنشوفه عملي<o:p></o:p>

عموماً أنا بصراحة شايف أن ملهوش لازم الجدال الكتير طالما أن كل واحد مخه عاجبه.<o:p></o:p>

المسألة مش مسألة أمخاخ يا ابوحميد المسألة مسالة إن العربية فعلا فيها حاجات سيئة كثير وفيها حجات حلوة برضة كتير<o:p></o:p>

المشكلة هنا إن العربية تعتبر غالية على مشاكلها الكتير وسعرها الحقيقي هو إللي بتتباع به حاليا في سوق المستعمل <o:p></o:p>

وعلى فكرة انا هاقولك على شوية حاجات هاتعرفك إن تصميم العربية نفسه فيه شوية حاجات غلط مما يترتب عليه أن يدفع المستهلك ثمن هذا التصميم السيء<o:p></o:p>
بس مش عاوز أقولك الكلام ده في الزحمة دي فاهخللي كلامي على المساوء الجديده في مداخلة لوحدها عشان الناس تقرا وتحكم بنفسها<o:p></o:p>

أنا العربية معايا وبسم الله ما شاء الله مريحانى و مبسوط منها جداً ومبيحصلش مشاكل غريبة فيها.<o:p></o:p>

بجد ربنا يباركلك في العربيه .... و مش عارف ليه أنا حاسس كده أننا بنتكلم على عربية صيني !!!!!!!؟؟؟؟؟ لان الناس إللي بيشتروا الصيني بيحصل بينهم نفس إللي بيحصل بيننا دلوقتي شوية منهم بيلعنوا العربية وشوية منهم بيحلف بالعربية<o:p></o:p>

بايو العربية مطلعة عينه و مبتبطلش أعطال وتهنيج و ريستارت وكده يبقى ربنا يعوض عليه فيها ويكرمه ببيعه حلوة و يباركله فى الأوكتافيا.<o:p></o:p>

ماخلاص الأعطال دي أنا صلحتها خلاص وماعدش في ريستارت ولا تهنيج ولا يحزنون (بسم الله الرحمن الرحيم ... ربنا يجعل كالمنا خفيفي عليها يا ريب لحسن دي بحالات) ptmnlo123per111الجديد بقى هي الأعطال إللي بتستجد كل شهر كده وللا حاجه<o:p></o:p>

أستغرب جدا جدا وقالى أن توكيلها أنضف وأحسن توكيل فى مصر واستأذنى لحظة وفتح العربية جاب منها ورقة وكانت المفاجأة............<o:p> </o:p>

أكرة الباب الخارجية نيكل قشرت بعدة فترة تم تغيرها مجانا فى التوكيل وكان عامل بالعربية 32000 كيلو <o:p></o:p>

اندهشت جدا جدا.......وزاد اندهاشى لما ورانى فى نفس أمر الشغل اللى معاه تغيير فانوس امامى يمين<o:p></o:p>
وبدون قيمة برضة بسأل لية قالى انه غسل السيارة فى البنزينة فدخلت المياة داخل الفانوس فراح التوكيل وتم تغييره مع الأوكرة بتاعة الباب .......<o:p></o:p>
كان معايا اللاب توب بتاعى فتحته ودخلنا على النت من عنده وأصريت انى أوريله الموضوع والمشاركات الموجودة فيه .....<o:p></o:p>
رد فعله مش هينفع أوصفه.....<v:shape style="WIDTH: 24pt; HEIGHT: 24pt" id=_x0000_i1033 alt="" type="#_x0000_t75"></v:shape><o:p></o:p>
قالى العربية دى مش هى اللى بيتكلموا عنها ولا التوكيل ده اللى هما بيتكلمه عنه<o:p></o:p>
مش ممكن وقرر يسجل ويشارك فى المنتدى...........وعربيته على فكرة فيها 12 ايرباج وسنسور وبانوراما ودى فى دى تم تركيبه فى التوكيل وكاميرا خلفية .........<o:p></o:p>

أيمن باشا أنت لو لاحظت إن كلامي منصب على العربية مش على التوكيل لأن التوكيل فعلا أفضل من توكيلات كثيره في مصر ولو إن التوكيل برضه فيه عيةب بس مش لدرجة إننا نقول عليه توكيل سيء<o:p></o:p>

وفى النهاية أقسملى بالله ان بيحب العربية دى أكتر من مراته........<v:shape style="WIDTH: 79.5pt; HEIGHT: 30.75pt" id=_x0000_i1034 alt="" type="#_x0000_t75"> <v:imagedata o:href="http://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/120105~352.gif" src="file:///C:\DOCUME~1\Bassel\LOCALS ~1\Temp\msohtml1\01\clip_ image013.gif"></v:imagedata></v:shape><o:p></o:p>

ومشيت بضرب كف على كف من الحيرة والتشتيت المعلوماتى والذهنى..........<v:shape style="WIDTH: 55.5pt; HEIGHT: 44.25pt" id=_x0000_i1035 alt="" type="#_x0000_t75"> <v:imagedata o:href="http://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/shyy.gif" src="file:///C:\DOCUME~1\Bassel\LOCALS ~1\Temp\msohtml1\01\clip_ image010.gif"></v:imagedata></v:shape><o:p></o:p>

وقلت انقل المناقشة للأفادة.......<o:p></o:p>

والله أنا خايف لمراته تشوف الكلام ده فاميحصلش خير بعد كده ويضطر أنه يطلق العربيه دي بلتلاته (مع العلم أنه كده كده إن أجلا أو عاجلا لازم هايطلق العربيه دي)<o:p></o:p>

وبعدين أحنا قولنا إن الناس إللي بيشتروا عربيات صيني بتبقى عندهم نفس الحوارات المتضاربة .... ناس تقول زي الفل وماحصلتش .... وناس تقول زي الزفت وتغور في داهية ..... بس الفرق هنا إننا بنتكلم على عربية تمنها 160 ألف جنيه مش 70 ألف جنيه .... ده في حين إن العربية الصيني ماسكه نفسها عند اعادة البيع والميجان بتخسر أكثر من النص بمجرد ما تعلق لوحات <o:p></o:p>
<v:shape style="WIDTH: 78.75pt; HEIGHT: 24pt" id=_x0000_i1036 alt="0" type="#_x0000_t75"><v:ima gedata o:href="http://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/125935~148.gif" src="file:///C:\DOCUME~1\Bassel\LOCALS ~1\Temp\msohtml1\01\clip_ image014.gif"></v:imagedata></v:shape><o:p></o:p>

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo10000 مشاهدة المشاركة

انا عربيتي عاملة 80000 كيلو 2006 .... الكلام اللي انا شايفة دا كتير قوي ..... واضح ان في حاجة غلط ...<o:p></o:p>

أكيد في غلط كبير جدا و ملاك الميجان هما إللي بيدفعوا تمن الغلط ده<o:p></o:p>

اولا : في البداية حضرتك بتقول مبتجبش اكتر من 170 !!!!!! يبقي لازم في حاجة غلط ...
ما خلاص بقى ربنا كرمني وبقيت اجيب 180 بعد ما اكد لي صديقي "tronky" انها بتجيب 190 .... بس ماكدبش عليك على ما جابت الـ180 طلع روحي<o:p></o:p>

ثانيا : الاداء الرياضي للميجان مقارنة ب الاوكتافيا ال اية 5 والجيتا .. .... مع احترامي لا يقارن ... دا الف باء من غير نقاش .... يعني برضة في حاجة غلط ...
أولا انا مركبتش اوكتافيا اوتوماتيك عشان اقارن بينها وبين الميجان <o:p></o:p>
عشان كده مش هاقدر أفيدك في الحتة دي<o:p></o:p>
وعلى أي حال الأوكتافيا A4 ليست سيارة رياضية وماحدش أدعى في يوم إن ادائها رياضي<o:p></o:p>
ولو نحب نقارن اداء الميجان الرياضي المزعوم فيجب أن نقارنها بالجولف مثلا أو الـBMW 116 وبلاش ال316 عشان مانظلمش الميجان<o:p></o:p>

ثالثا : وارد جدا ان تكون في عربية معيوبة .. ممكن حظك السيء مش اكتر ...<o:p></o:p>

طب هاقولك حاجه انا ليا جار كان معاه ميجان هاتش باك ويوم ما بعها بخسارة اكثر من نص تمنها فرق حاجه ساقعه على الحبايب والأصحاب <o:p></o:p>

ده طبعا من إللي شافه منها ومن التكاليف إللي أتكلفها خصوصا انه لسه طالب في الجامعه وأبوه بيطلع عينه كل ما العربيه تعطل<o:p></o:p>

وعندي اكتر من 10 امثلو علي كبار مصنعي السيارت اللي طلع عندهم عربيات معيوبة....... بس مينفعش نعمم علي عربية معينة ...... لسبين اولهم انها افضل سيارة في اوربا اول ظهورها والتاني ... لغاية النهاردة العربية بتتباع .... طب ازااااااااااي ...
العربية بتتباع لحد انهارده لان في ناس مابتصدقش إن العربيه دي مشاكلها كتيره (زي ما انا ماكنتش مصدق إن في عربيه فيها كل هذا الكم من المشاكل) وبناء على عدم تصديقهم لهذا الكلام بيشتروا ويجربوا وبعد كده تلاقيهم بيبيعوا بنص التمن بعد سنة استعمال<o:p></o:p>
وأنزل وشوف السوق بنفسك<o:p></o:p>
وطبعا مستحيل حد هايبيع عربية مريحاه وهنناه ومخليها اخر مزاج عشان كلام الناس <o:p></o:p>
دا لو واحد متجوز والناس اتكلمت على مراته وهو ماشفش من مراته حاجه وحشه يبقى مستحيل يطلقها <o:p></o:p>

رابعا : الطرمبة فيها العوامة وحساس .... تنكنولوجيا متطورة ... يعني مش طرمبة لانسر مع احترامي ... لذلك الوضع مختلف .. <o:p></o:p>

من الشكر ....<o:p></o:p>

ياباشا أنا ماليش دعوه بالتكنولوجيا أنا ليا دعوه براحة البال والتكاليف المعقوله ..... وماليش دعوه بالتصميم الخبيث الذي يربط اشياء بعضها ببعض بحيث تكون مضطر أنك تغير شوية اجزاء وتدفع فيهم الافات عشان جزء بخمسين جنيه .... وصلت ؟
والمفروض إن التكنولوجيا في خدمة المستهلك مش في خدمة التوكيل والشركة المصنعة

التوقيع : ميجان هاتش باك بتطللع من اي 1600 في مصر !!!!!!!! ( حتي السيفيك والفاروميو ) !!!!!!!<o:p></o:p>

حضرتك بتقارن بين سياره وزنها 1000 كيلو وبين سيارة وزنها 1400 كيلو ؟<o:p></o:p>

حصل خير يا جماعة بس بجد احنا عاوزين نشوف حل ايجابى ونحول الشكوك الى يقين<o:p></o:p>

يسمع من بقك ربنا

توكيل كويس نعرف ونتأكد ............توكيل خرابة برضة نتأكد

التوكيل كويس مش وحش والسلبيات إللي فيه ماتخليهوش توكيل سيء <o:p></o:p>

المشكلة الكبيره في العربية مش في التوكيل نفسه<o:p></o:p>
قديم 03-02-2009, 08:40 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

لكن بغض النظر اذا كان بايو او جاري او غيرهم حصلت لهم مشاكل في العربيه فده لا يتنقص منها ابدا ابدا ....
لانها حالات فرديه
ومفيش حد عاقل حيصدق ان الكمبيوتر لما يهنج العربيه تتقلب او تعمل حادثه
أنت كده اللى جيت المفيد يا باشا

اللي عايز اقوله اني مش بهاجم الميجان كعربيه .... بالعكس عجباني جدا جدا ...
لكن اكتر مشاكل الميجان فينا احنا كمصريين اللي بنخاف من اي حاجه جديده ونعتبرها رجز من عمل الشيطان ونطلع اشاعات ( وده طبعا غير مشكله بايو )
هى دى خلاصة الكلام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

هوه ده إللي احنا بنقوله ليه التصميم رابط بين أشياء وبعضها البعض ؟ ليه لما احب اغير سيء ألاقيه مربوط بسيء تاني ليس له علاقه به ؟
يا هانى و لا أنا و لا أنت نفهم فى تصميم السيارات عشان نقول ليه عملوا كده......وبعدين أيه علاقة الطرمبة بالكاتينة عشان أنا مش واخد بالى ؟؟؟
الطرمبة و العوامة حتة واحدة و موجودين فى التانك........اللى عند الكاتينة دى طرمبة المياه
أنت مين بس يا باشا اللى قالك الكلام ده ؟

مش للدرجة دي يا sam بس الواحد حابب يقول للناس على إللي هايشوفوه من العربيه دي عشان مايتوقعوش حياه جميلة

ما هو مش واقعى يا هانى أنك تحذر الناس كلها من العربية بصفة عامة عشان عربيتك بصفة خاصة فيها مشاكل

مافتكرش

لأ فكر...........و فكر كويس قوى كمان

مش هاتصدق أني أقولك اني مايهمنيش أني ابيعها على قد ما يهمني إن الناس تعرف مشاكل العربية دي وتكاليفها

أيه مشكلة تكاليفها ؟؟؟
قارن بينها وبين أى يابانى فى نفس المستوى بس ميكونش تقفيل مصرى و هتلاقيها فى نفس مستوى اليابانى......و أرخص فى حاجات و أغلى فى حاجات..........مع العلم أن الأوروبى بصفة عامة بيبقى أغلى من اليابانى

العربية لسه في الضمان وماخرجتش منه

أنت عربيتك موديل كام يا هانى ؟

ياريت ترونكي يصدق دي كمان !!!!!!!

يا ريت أنت اللى تصدق أنى عارف حوالى 20 واحد معاهم العربية دى و محدش بيشتكى الشكاوى بتاعتك دى

على فكرة أنا عندي كام حلقة وكام جزء أطول من ليالي الحلمية ورأفت الهجان هههههههههه

بس أنت شد حيلك كده معايا وفضيلي نفسك عشان إللي جاي مفاجأة

أنت قولتلنا قبل كده على الحادثه دي فعلا (حلقة معاده)

باشا........الحادثة دى مكملتش 10 أيام

بس المرة دي الصور خلت الحلقة لها شكل تاني خالص وبأمانه أنا لو عملت حادثه أنا وأولادي والعربية بقت بالشكل ده وانا طلعت منها يبقى والله هاحط العربية دي في عنيا وأحلف بيها طول العمر وهاهتف تعيش رينو وتعيش جمهورية فرنسا للأبد .... وده طبعا بعد صلاة الشكر يوميا لله سبحانه وتعالى وطول العمرعلى كرمه معي ومع اسرتي

وبجد ماحدش يختلف على أمان العربية دي سواء من غللي بنقراه نظري او من إللي بنشوفه عملي

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com[IMG]http://www.masrmotors.com/vb/ /><o:p></o:p>

*
*
*

*

</p><o:p></o:p>
أنا فاضى لدرجة أنى ممكن أتفرج على جميع الأجزاء ورا بعضptmnlo123per111الجديد بقى هي الأعطال إللي بتستجد كل شهر كده وللا حاجه[/quote]
</P>

أيه يا باشا الأعطال دى.......خلصنا من اتهنيج والريستارت......أيه الأنتى فيروس فى مشكله ptmnlo123per145 ؟؟؟؟

أكيد في غلط كبير جدا و ملاك الميجان هما إللي بيدفعوا تمن الغلط ده

تانى.............انت المالك الوحيد اللى أعرفه عنده الأعطال دى.

ما خلاص بقى ربنا كرمني وبقيت اجيب 180 بعد ما اكد لي صديقي "tronky" انها بتجيب 190 .... بس ماكدبش عليك على ما جابت الـ180 طلع روحي

<o:p>عقبال ال 190 و ال 200 يا هانى.....بس أنت شد حيلك شوية المرة اللى جاية</o:p>

أولا انا مركبتش اوكتافيا اوتوماتيك عشان اقارن بينها وبين الميجان

عشان كده مش هاقدر أفيدك في الحتة دي<o:p></o:p>

وعلى أي حال الأوكتافيا A4 ليست سيارة رياضية وماحدش أدعى في يوم إن ادائها رياضي ولو نحب نقارن اداء الميجان الرياضي المزعوم فيجب أن نقارنها بالجولف مثلا أو الـBMW 116 وبلاش ال316 عشان مانظلمش الميجان
</DIV>

بص يا هانى
الميجان شكلها رياضى.......و أدائها رياضى فى المواتير اللى موجودة برة لكن معتقدش أنى شفت أعلان ميجان فى مصر بيقول أنها سيارة رياضية........و أى حد يقولك أن فى عربية من المعروضين فى مصر رياضية يبقى بيضحك عليك

و بعدين هتقارن مع أى واحدة من دول ؟؟؟

الجولف؟؟ الميجان تطلع....و أراهن

الأسترا؟؟؟ الميجان تطلع....و عن تجربة

ال 116 ؟؟؟ الميجان متطلعش....و عن تجربة

الأوكتافيا A4 ؟؟؟ الميجان تكتسح

الأوكتافيا A5 ؟؟؟ الميجان تكتسح

الجيتا؟؟؟؟؟ الميجان تطلع

طب هاقولك حاجه انا ليا جار كان معاه ميجان هاتش باك ويوم ما بعها بخسارة اكثر من نص تمنها فرق حاجه ساقعه على الحبايب والأصحاب

يا راجل يا طيب هو لسه فى حد بيفرقع بيبس ptmnlo123per1147

العربية بتتباع لحد انهارده لان في ناس مابتصدقش إن العربيه دي مشاكلها كتيره (زي ما انا ماكنتش مصدق إن في عربيه فيها كل هذا الكم من المشاكل) وبناء على عدم تصديقهم لهذا الكلام بيشتروا ويجربوا وبعد كده تلاقيهم بيبيعوا بنص التمن بعد سنة استعمال

وأنزل وشوف السوق بنفسك وطبعا مستحيل حد هايبيع عربية مريحاه وهنناه ومخليها اخر مزاج عشان كلام الناس

العربية لسه بتتباع و هتفضل تتباع لحد لمل يظهر منافس ليها فى نفس الأمكانيات و بسعر مقارب.

و بالنسبة للناس اللى بيبعو العربية بعد سنة دول أنا مشفتهمش..........بس اللى أقدر أقولك عليه أنى عن نفسى بعد لما جبت العربية بكام شهر و نتيجة للأشاعات اللى كنت بسمعها عرضت العربية للبيع و لما لقيت أنى هخسر فيها كتير قررت الأتى

1- العربية كانت لسه فى الضمان والتوكيل ممتاز.......يبقى أخليها ولو حصل حاجة أحلها مع التوكيل لحد لما الضمان يقرب يخلص أبقى أغيرها.

2- أدور و أعرف أيه الحقيقى و أيه اللى مش حقيقى عشان أبقى عارف العربية بتاعتى و مشاكلها

و بعد لما الضمان خلص ولقيت العربية كويسة والحمد لله قررت أنى أكمل.........و بسم الله ما شاء الله مخيبتش ظنى

ياباشا أنا ماليش دعوه بالتكنولوجيا أنا ليا دعوه براحة البال والتكاليف المعقوله ..... وماليش دعوه بالتصميم الخبيث الذي يربط اشياء بعضها ببعض بحيث تكون مضطر أنك تغير شوية اجزاء وتدفع فيهم الافات عشان جزء بخمسين جنيه .... وصلت ؟

يبقى أبعد عن الأوروبى الحديث خالص.....و خليك فى اليابانى أو الكورى...........و أحتمال قريب أنك تبعد عن اليابانى كمان

حضرتك بتقارن بين سياره وزنها 1000 كيلو وبين سيارة وزنها 1400 كيلو ؟

مين اللى وزنها 1000 كم الميجان الهاتش باك ؟؟

الميجان 1355 كجم ( هاتش باك )

والألفا ال 147 وزنها 1435 كجم ( برضه هاتش باك )

التوكيل كويس مش وحش والسلبيات إللي فيه ماتخليهوش توكيل سيء <o:p></o:p>

الحمد لله أن أحنا أتفقنا على حاجة.......عقبال الباقى

تعدد الأقتباس بيهيس عندى......معلش أستحملونى على ما ألاقى حل

قديم 04-02-2009, 01:11 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

يا محمد.........معظم العربيات من التمانينات ليها كنترول.....ده برضه زمان كانو بيسموه كمبيوتر العربية
تعرف تقولى الميجان الكمبيوتر المزعوم اللى فيها ده وظيفته أيه ؟؟؟
مفيش حاجة أسمها كمبيوتر العربية........فى حاجة أسمها كنترول يعنى العربية حسب تجهيزاتها بيبقى فيها أكتر من كنترول......أى عربية أنجكشن فيها كنترول
أى عربية فيها ABS فيها كنترول ABS
أى عربية أتوماتيك فيها كنترول

حلو الكلام ؟؟؟؟

نيجى بأه للتكنولوجيا اللى فى أوكتافيا A4 ؟؟؟؟؟ تكنولوجيا ؟؟؟؟؟ يا باشا مع أحترامى طبعاً للعربية و أعترافى أنها عربية محترمة.........بس دى عربية مودديلها تم تصميمه من 10 سنين و اكتر ( موتور البورا برضه )

كلام جميل و كلام معقول مقدرش اقول حاجة عنه

بس يا باشا احنا كمصريين اتعودنا نقول علي الcontrol unit كمبيوتر العربية ككل يعني فاهمني معروف طبعا ان العربية تتعدد الكنترولات فيها لكن احنا اتعودنا نقول كمبيوتر العربية مصريين بقي :D:D:D

عندك حق فعلا الاوكتافيا A4 رغم انها عربية ممتازة و اعتمادية جدا لكن التكنولوجي فيها مش بمستوي الميجان طب يا باشا ايه رأيك انت ترشحلنا عربية ايا كانت ماركتها و لتكن Vw مثلا و نشوف هل بيحصل فيها نفس مشاكل الميجان اللي تكررت مع كذا واحد ولا لا اللي هي التهنيج و الريستارت و و و اللي بيحصل مع بايو عشان نوصل لنتيجة مقنعة لجميع الاطراف

و علي فكرة انا سعيد جدا بالحوار معاك لان رغم الخلاف في بعض النقاط لا خلاف انك راجل محترم و اسلوبك حضاري مع اننا مختلفين

IBIZA
قديم 04-02-2009, 01:17 AM

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

و بعد اذن بايو طلب صغير

يا ريت تقولنا كل المشاكل او اغلب المشاكل اللي حصلتلك مع الميجان من اول ما جبتها لحد الدقيقة اللي هتكتب فيها المشاركة و تقول كمان تصرف التوكيل في الحالة دي و سرعة الصيانة و تقييم اصلاحات التوكيل هل تم الاصلاح و انتهت المشكلة ولا عادت للظهور مرة تانية؟؟؟؟؟؟؟ و يا ريت كلنا نستني رد بايو و نشوف اعطال العربية بشكل حصري....

مستنيين مشاركة شاملة لاعطال الميجان

IBIZA
قديم 04-02-2009, 01:44 AM

tronky باشا القي نظرة علي اللينك ده كده بخصوص التوكيل

http://www.autoarabia.org/index.php?...0week%20...%20

و لتأكيد عدم تحاملي علي الميجان انما السعي فقط لمعرفة حقيقة الامر ادي اختبار تصدام فريق رينو بالكامل مش ميجان بس و بصراحة معدل امان ممتاز....

IBIZA

الكلمات الدليلية
رينو ميجان