العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 26-09-2009, 02:22 PM
mmouneer mmouneer غير متواجد حالياً

mmouneer has a spectacular aura aboutmmouneer has a spectacular aura aboutmmouneer has a spectacular aura about
افتراضي رد: الي عشاق سيات كوردوبا

بعد طرع الموضوع من اسبوع ومرور أعضاء كتيــــــــــر في المنتدي عليه بلا ردود اثبتلي ان السيات كوردوبا بلا عشـــــــاق كما توقعت وبالتالي هغير وجهتي الي سياره تانيه افكر في اقتنأها وشكرا سيات ومرحبا بمعشوقه جديده افكر في الحصول عليها.
قديم 26-09-2009, 03:56 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

السيات الكوردوبا ممتازة
محرك ممتاز سحب جميل أوبشنز عالى جدا من زجاج كهربة لفتحة سقف لغيره
لكن فعلا بيعها تقيل
أنا لو معايا تمنها هشتريها من غير ما أفكر
وتقبل مرورى

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة
قديم 27-09-2009, 01:09 AM
doglas doglas غير متواجد حالياً

doglas is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmouneer مشاهدة المشاركة

شكرا علي مرورك
أولا أنا بقارن الجديد مش المستعمل
ثانيا بالنسبه لاأولوياتي كالتالي ( سعر الشراء - الاداء - الاعتماديه - الامان - سعر أعاده البيع - أسعار قطع الغيار والصيانات - أوبشنز)
وشكرا علي ردودك واهتمامك اللي هو متوقع دايمـــــــــــــــــــــ ـا

الكوردوبا عربية ممتازة جدا ، و ده يتوقف عليك إنت إذا كنت عايز عربية ركوبة ولا عربية تقضي الغرض و السلام و تعرف تبيعها
سعر الشراء: ممتاز و معتقدش فيه عربية في السوق كله (حتى الكوري و الياباني) فيها الامكانيات دى و بالسعر ده

الأداء : عربية سحبها خرافي (موتور و فتيس الجيتا على الحجم الأصغر ده كمان)
الإعتمادية: إسأل أى حد راكب سيات او فولكس عن عمر قطع الغيار مثلا (لو احتاج لها) ، و قارن بينها و بين الكوري ، و ممكن أديك أمثله كتير أوى من واقع تجربتى الشخصية
الأمان : عربة حاصلة على 4 من 5 في اختبارات الأمان ، إتزان رائع جدا جدا يشعرك فعلا بالأمان ، 2 إيرباج ( و لو إنى مش بقتنع بكتر عدد الإيرباج بقدر ما بقتنع بكفاءة الإيرباج ، ممكن يبقى عندى 10 إيرباج و لا واحدة تفتح نتيجة سوء الخامات المستخدمة و سوء جودة الحساسات)
سعر إعادة البيع : هنا الكوردوبا تخسر امام ثقافة و توجهات الشعب المصري اللى عمل من الكوري و الياباني أفضل السيارات في إعادة البيع ، ولو ان لو العربية قعدت معاك 4 او 5 سنين مثلا الموضوع ده مش هيفرق معاك لإنك هتكون إستخدمت العربية بالفرق ده فعلا ( وجهة نظري الشخصية إنى الأهم أركب و أكون مبسوط بيها و أفكر في النقطة دي لما يجي وقتها و الرق ده بتاع ربنا
أسعار قع الغيار و الصيانات: انا أطلب منك إنك بنفس تتصل او تروح توكيل سيات و تسأل عن الأسعار و قارنها بأى عربية كوري حتى او ياباني و انت احكم بنفسك ، و قطع الغيار متوفرة في الحرفيين بالنسبة للإكسسوارات و في التوكيل و خارجه بالنسبه للميكانيكا
اوبشنز: انا رأيي كفاية إنى الفتيس ستبترونيك 6 سرعات ، و فتحة السقف و الباور الكهربائي و الطارة المالتي فانكشن،و على فكرة عربيات سيات كلها مليانه حاجات كده صغيرة و حركات جميلة اوى تكتشفها مع إستخدامك للعربية (ناس إهتموا بكل التفاصيل مهما كانت صغيرة بالنسبالك)

أخيرا القرار ليك ، و بدون أى تحيز- انا لو منك أجيبها فورا

التعديل الأخير تم بواسطة doglas ; 27-09-2009 الساعة 01:12 AM
قديم 28-09-2009, 02:32 AM
mmouneer mmouneer غير متواجد حالياً

mmouneer has a spectacular aura aboutmmouneer has a spectacular aura aboutmmouneer has a spectacular aura about

شكرا جزيلا ل Ahmed_lol2007 وكمان المبدع في الشرح Dogls وأكيد المشركتين دول هيفرقوا معايا كتير في التقييم والأهم اني عرفت ان لسيات كوردوبا عشــــــاق بعد ما كنت قربت أفقد الأمل ان حد يشجعني علي اقتنأها
شكرا للمرور الطيب وتقبلوا تحياتي
قديم 07-10-2009, 12:27 AM
ahmedmohelsayed ahmedmohelsayed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

ahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really nice

شكرا جزيلا يا شباب
وشكر خاص doglas
انا كنت في نفس حيرة صاحب الموضوع
لكن الى حد كبير قربت استقر ان شاء الله على السيات كوردوبا
وان شاء الله آخذ قرار الشراء قريبا جدا
بس ادعولي ربنا يكتب لي الخير ويوفقني له بإذن الله

الكلمات الدليلية
سيات, كوردوبا