العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: يا ترى اساب قطع الكهرباء والمياه المستمر هذه الايام
بسبب تصدير الغاز المصرى الى اسرائيل 0 0%
مقصوده لتهييج الشعب على مرسى 11 39.29%
بسبب الاحمال الزائده على الكهرباء وعدم قدرة محطات المياه على استيعاب العدد المطلوب 17 60.71%
المصوتون: 28. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 23-07-2012, 12:41 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسباب قطع الكهرباء والمياه فى مصر هذه الايام

طيب لو سمحتم عاوز اسئلكم سؤال هو بكام مولد كهرباء يتحمل جهاز تكيف وجهاز تلفزيون و ثلاجه ومصباح

ياترى هتكون قدرته قد ايه وسعره حوالى كام لانى بفكر اجيبه جداااا

ايه رائيكم فى الفكرة ديه؟؟؟

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 23-07-2012, 12:50 AM
الصورة الرمزية kashtoot
kashtoot kashtoot غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

kashtoot has a spectacular aura aboutkashtoot has a spectacular aura aboutkashtoot has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة desiel مشاهدة المشاركة

انا مهندس في محطة توليد كهرباء وممكن اشرح اسباب كده وهو مش سبب واحد
الاول ان معظم المحطات الجديدة في مصر هي محطة مركبة وهي رغم ارتفاع كفائتها انما المشكلة ان ارتفاع درجة حرارة الجو بتؤدي لانخفاض الطاقة المتولدة منها وطبعا ارتفاع الاستهلاك في الصيف مع التكييفات

التاني هو مشكلة الوقود خصوصا الغاز لان انخفاض ضغط الغاز بيجبر المحطات على خفض احمالها والا حتخرج الوحدات من الخدمة

السبب الثالث هي المشاريع اللي اتعملت في خلال 10 سنوات الاخيرة وكان الاستشاري الحصري ليها هي شركة بجسكو واللي مهنندسيها اللي تعيينهم بيتم عن طريق الوساطة واغلبهم هم ابناء قيادات وزارة الكهرباء لان مرتباتها عالية وفي نفس الوقت هي شركة وزارة الكهرباء شريك ليها واحنا في الشغل كتير بنقابل مشاكل في المحطات بسبب اخطاء العاملين على المشروع من مقاولين او استشاري او من شركتنا لان القيادات "بتغض الطرف" عن اخطاء بجسكو

السبب الرابع هي عدم الاهتمام بالصيانة الدورية للمعدات وانما بيسيبوها شغالة مادام شغالة وطبعا ممكن الحاجة تكون كويسة في الشتاء ويرفضوا توقيفها للصيانة والكشف وتيجي في الصيف تظهر اثار كده وطبعا مش حتوقف حاجة لانك في حاجة لكل طاقة خارجة من المحطة في الصيف
طبعا مع كامل احترامى لحضرتك فى حاجتين عايز أضيفهم:
1- ضغط الغاز حاليا كويس و مش بيأثر على الوحدات
2-إستلام الوحدات الجديدة أقسم بالله فى بلاوى و مصايب كانت بتحصل قدامنا و كان استلام الوحدات كان بيتم بالأمر المباشر بغض النظر عن المشاكل اللى مطلعة عنينا كمهندسين الأن و ده مخلينا تحت ضغط رهيب و مسؤولية إنك لازم تشتغل على الوحدات دى و محدش بيقول إن دى وحدات عايزة الحرق
بالعربى كده عايزنا نعمل من الفسيخ شربات
أخر حاجة إن الوزير كداب جدا و كمان رئيس الشركة القابضة زيه و إحنا يا ريقنا نشف من التحذير من المصيبة الكبيرة اللى ممكن تحصل وهى الإظلام التام
قديم 23-07-2012, 05:19 AM
desiel desiel غير متواجد حالياً

desiel will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kashtoot مشاهدة المشاركة

2-إستلام الوحدات الجديدة أقسم بالله فى بلاوى و مصايب كانت بتحصل قدامنا و كان استلام الوحدات كان بيتم بالأمر المباشر بغض النظر عن المشاكل اللى مطلعة عنينا كمهندسين الأن و ده مخلينا تحت ضغط رهيب و مسؤولية إنك لازم تشتغل على الوحدات دى و محدش بيقول إن دى وحدات عايزة الحرق
أخر حاجة إن الوزير كداب جدا و كمان رئيس الشركة القابضة زيه و إحنا يا ريقنا نشف من التحذير من المصيبة الكبيرة اللى ممكن تحصل وهى الإظلام التام
انا اعرف محطات كاملة مخفضة أحمالها بسبب ضغط الغاز وده مش مجرد كلام من مكتب فلان او علان ده من مكالمات تليفونية مع زملائي في المحطات
قديم 24-07-2012, 01:26 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

طيب لو سمحتم عاوز اسئلكم سؤال هو بكام مولد كهرباء يتحمل جهاز تكيف وجهاز تلفزيون و ثلاجه ومصباح

ياترى هتكون قدرته قد ايه وسعره حوالى كام لانى بفكر اجيبه جداااا

ايه رائيكم فى الفكرة ديه؟؟؟

الفكرة عجبانى جدا و ان شاء الله انا ناوى اشترى مولد صغير ....
معلوماتى البسيطة عن المولدات ( يا ريت لو فى حد عنده معلومات اكتر يفيدنا )

..... المولدات بتتقاس بالكيلو وات ...
الوات = الفولت x امبير ..... على سبيل المثال ..... التكييف الى عند حضرتك 220 فولت و بيحتاج 5 امبير مثلا فى بداية العمل ... يبقى بيستهلك 1100 وات .... يعنى حضرتك عاوز تقريبا مولد 2 كيلو وات للتكييف بس ....
و فى الغالب المكيفات اكبر حمل كهربى فى البيت

بلنسبة للأسعار ... المولد الـ 50 كيلو وات .... بـ 50 الف جنيه
ز الـ 100 كيلو وات بــ 100 الف جنيه ..... دى اسعار المولدات الجديدة !!!!!!

انا بدور على مولد ميكونش جديد ... يكون مستعمل و حالته نظيفة

قديم 24-07-2012, 01:33 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kashtoot مشاهدة المشاركة

طيب و يحصل ايه لو حصل الاظلام التام ؟؟ امتى يمكن التيار يرجع تانى ؟ و ايه احتمالات ان ده يحصل ؟؟؟؟