العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 19-06-2012, 11:00 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احمد شفيق رئيس للجمهورية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Torn@doo مشاهدة المشاركة

انا بشكر حضراتكوا جميعا
لانكوا بتقنعنى اننا منستهلش نبقى شعب ومنستهلش نبقى دولة اننا غلطانين ان الشعب صبر ع الفقر والذل الفترة دى كلها وكان مفروض اننا نعمل الثورة من بدرى وان الحكومة ورجال الاعمال الفاسدين كلهم مصريين فالباتالى احنا شعب حرامى اساسا
شكرا مرة تانية
تحياااااااتى
على فكرة احنا شعب كويس بس ينقصنا التربية والاخلاق
وهقول مثال تانى مهم من المخطاء مدرس ادى درس خصوصى قال مرتبى مش مكفى
ولا والد خلى ابنة ياخذ درس قال ابنة مش فاهم وخايف مينجحش
انا اقولك من المخطى الاثنين لية
لان لو خلينا مرتب المدرس 4 الف جنية فى الشهر برضة هيقولك الدروس خير زيادة ومحدش يكرة الخير
ولو والد الطالب ودى ابنة مدرسة خاصة كويسة وغالية جدا والفصل اخرة 25 طالب بردة هيدى ابنة دروس لية علشان عايز ابنة يكون نيتجتة 99.9% صح

المخطئين الطرفين الوالد والمدرس لان لو المدرس كان عندة اخلاق كان رفض وبردة الوالد لو محترم مكانش عرض انة يطلب ان ابنة ياخذ درس خصوصى

على هذا النهج جميع الامور بلد تتحسن يبقى تغير جميع الاخلاق ونبداء بنفسنا وبجيل جديد طالع
قديم 19-06-2012, 11:15 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

على فكرة احنا شعب كويس بس ينقصنا التربية والاخلاق
وهقول مثال تانى مهم من المخطاء مدرس ادى درس خصوصى قال مرتبى مش مكفى
ولا والد خلى ابنة ياخذ درس قال ابنة مش فاهم وخايف مينجحش
انا اقولك من المخطى الاثنين لية
لان لو خلينا مرتب المدرس 4 الف جنية فى الشهر برضة هيقولك الدروس خير زيادة ومحدش يكرة الخير
ولو والد الطالب ودى ابنة مدرسة خاصة كويسة وغالية جدا والفصل اخرة 25 طالب بردة هيدى ابنة دروس لية علشان عايز ابنة يكون نيتجتة 99.9% صح

المخطئين الطرفين الوالد والمدرس لان لو المدرس كان عندة اخلاق كان رفض وبردة الوالد لو محترم مكانش عرض انة يطلب ان ابنة ياخذ درس خصوصى

على هذا النهج جميع الامور بلد تتحسن يبقى تغير جميع الاخلاق ونبداء بنفسنا وبجيل جديد طالع
اسمح لى اخى الفاضل ان اختلف معك لأن الأمر فى مصر وبلذات بعد حرب اكتوبر 73 حدث تفريغ وتضليل وتفكيك للمجتمع من قيمه ومبادئه واخلاقياته ,اصبح الشغل الشاغل للفرد هو الحصول على المال بأى طريقة واصبح الفكر الميكافلى هو المبدأ ومعيار لقياس الفرد ووضعه فى المجتمع فأصبحت الغاية هى الحصول على المال ولكن كيف ؟؟؟؟؟؟لسيت هذه هى القضية ,قبل ان تستشرى سياسة الأنفتاح الأقتصادى المزعوم ,عندما تسأل الطفل (عايز تبقى ايه لما تكبر ) يقول لك عايز ابقى دكتور اودكتورة علشان اعالج اهلى واصحابى او ابقى مهندس علشان ابنى بيوت لكل الناس وبلذات الغلابة,او ضابط علشان ادافع عن بلدى وامسك الحرمية ,ولكن دلوقت لو سألته هيقولك عايز ابقى لاعب كرة او مغنى اوممثل علشان اجيب او ابقى ضابط علشان الناس تخاف منى ,شفت النفس البشرية فى الحقبة الماضية كانت بتنكر نفسها من اجل الجميع لأنها مؤمنة ومحبة للوطن الكبير (مصر) والوطن الصغير اهله والشارع الى اتربى فيه ,اما الأن الى اياً منهم ينتمى الى لاشىء,وبلتالى (فاقد الشىء لايعطيه)

قديم 19-06-2012, 11:47 PM
الصورة الرمزية eng.hemat
eng.hemat eng.hemat غير متواجد حالياً
من انا؟: عبدة من عباد الله
التخصص العملى: مهندسة فى شركة بترول

eng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond reputeeng.hemat has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

اسمح لى اخى الفاضل ان اختلف معك لأن الأمر فى مصر وبلذات بعد حرب اكتوبر 73 حدث تفريغ وتضليل وتفكيك للمجتمع من قيمه ومبادئه واخلاقياته ,اصبح الشغل الشاغل للفرد هو الحصول على المال بأى طريقة واصبح الفكر الميكافلى هو المبدأ ومعيار لقياس الفرد ووضعه فى المجتمع فأصبحت الغاية هى الحصول على المال ولكن كيف ؟؟؟؟؟؟لسيت هذه هى القضية ,قبل ان تستشرى سياسة الأنفتاح الأقتصادى المزعوم ,عندما تسأل الطفل (عايز تبقى ايه لما تكبر ) يقول لك عايز ابقى دكتور اودكتورة علشان اعالج اهلى واصحابى او ابقى مهندس علشان ابنى بيوت لكل الناس وبلذات الغلابة,او ضابط علشان ادافع عن بلدى وامسك الحرمية ,ولكن دلوقت لو سألته هيقولك عايز ابقى لاعب كرة او مغنى اوممثل علشان اجيب او ابقى ضابط علشان الناس تخاف منى ,شفت النفس البشرية فى الحقبة الماضية كانت بتنكر نفسها من اجل الجميع لأنها مؤمنة ومحبة للوطن الكبير (مصر) والوطن الصغير اهله والشارع الى اتربى فيه ,اما الأن الى اياً منهم ينتمى الى لاشىء,وبلتالى (فاقد الشىء لايعطيه)
انا كنت بقول وبردد كلام حضرتك ده ..ولما كنت اشاهد الشباب (15& 19 سنه)

بديل حصان وبنطلون جينز ساقط اقول اننا اخر الاجيال المحترمة

ولكن كانت المفاجئة الثورة وكلامهم وطريقة تحليلهم للامور ونظرتهم للغد ..شباب واعى ناضج قبل الاوان مثقف مدرك لكل مايدور حوله وله رؤية وتصميم على تحقيق هذة الرؤية والتغير ..غير اجيال عاشت وعانت كتير واعتقد انها كانت حتموت دون ادنى تغيير

دعنى اختلف معك يااخى الفاضل انهم لم يفقدوا بداخلهم شئ ....لذا اعطوا لمصر كل شئ حتى دمائهم ...

تقديرى واحترامى

كن جميلا ......ترى الوجود جميلا
قديم 20-06-2012, 12:48 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hemat مشاهدة المشاركة

انا كنت بقول وبردد كلام حضرتك ده ..ولما كنت اشاهد الشباب (15& 19 سنه)

بديل حصان وبنطلون جينز ساقط اقول اننا اخر الاجيال المحترمة

ولكن كانت المفاجئة الثورة وكلامهم وطريقة تحليلهم للامور ونظرتهم للغد ..شباب واعى ناضج قبل الاوان مثقف مدرك لكل مايدور حوله وله رؤية وتصميم على تحقيق هذة الرؤية والتغير ..غير اجيال عاشت وعانت كتير واعتقد انها كانت حتموت دون ادنى تغيير

دعنى اختلف معك يااخى الفاضل انهم لم يفقدوا بداخلهم شئ ....لذا اعطوا لمصر كل شئ حتى دمائهم ...

تقديرى واحترامى
صدقينى دول الأستثناء وإلا لما كان لشخصية مثل شفيق تأتى له الجرئة وينافس على انتخابات رئاسة بعد ثورة المفروض إنها ناجحة---راجعى احاديث شفيق ابان الثورة حيث كان رئيس الوزراء لم تسول له نفسه ان يعترف ان هناك ثورة لم ينطقها ,اما ماقلته بخصوص التركيبة الأجتماعية فهذا ماحدث بلفعل ,فأنا هنا لاأمنطق الأمور بلعاطفة ولكن بلواقع الذى نعيشه ,اين نحن من منظومة التعليم والى ما وصلنا واين هو دور مصر فى الريادة بين جيرانها وحتى على المستوى العالمى اين ترتيب الجامعات المصرية لين جامعات العالم اين نحن من تكنولوجيا الأتصالات ماهى المسافة بينك وبين الهند فى هذا المجال بل اين نحن واين اسرائيل فى هذا المجال اين العلم اين المعلم الذى كاد ان يكون رسولاً ----اين القضاء المصرى الذى ينادى الجميع بتطهيره (بعد الحرب العالمية الثانية --خرجت فرنسا منها بعد مالقته من هزيمة وإزلال من النازى ,خرجت هذه الدولة وكانت فى عتاد الدول المتأخرة ولكن حينما سألوا ديجول عن ماذا سوف نفعل حتى نعيد فرنسا لمصاف الدول الكبرى مرة أخرى قال الأقتصاد متردى والعلم ايضاً والمجتمع فى صدمة نفسية مما حدث من حكومة فيشى ,ولكنه انتفض وقال طالما ان القضاء فى فرنسا بخير وقوى فسوف ننجح فى بناء دولتنا وبسرعة)وهذا ماحدث !!!!!!!!اين نحن من كل ذلك اين نحن من قتل الشباب وسحل النساء ,نحن فى مجتمع نخر فيه السوس ,ولكن من تجديهم فى الميادين هؤلاء اطهر بشر فى مصر,لم يلوثو لم يطالهم دود الأرض (النظام +العسكرى الأزرق الذى بدأ منذ انقلاب 23 يوليو)اللذين جعلوا فلسفة القانون هو ان يكون اداة فى يدهم للسيطرة على العباد والبلاد لالأن يكون نظام دولة تحترم القوانين بأحترامها لشعبها وان يكون القانون فى خدمة الشعب وتحقيق طموحاته----لأجل كل ذلك اصبح لدينا مجتمع خرب

قديم 20-06-2012, 02:05 AM
walidelwahsh
Guest

فعلا يا استاذ سيف
احنا محتاجين ثورة على الاخلاق الفاسده
قبل ماتكون ثورة على النظام الفاسد
لان الاخلاق الفاسدة هي من انتجت النظام الفاسد