العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 20-12-2010, 12:24 AM
حسن عبدالقادر حسن عبدالقادر غير متواجد حالياً

حسن عبدالقادر will become famous soon enough
افتراضي ألحقوني وربنا يبارك لكم

السلام عليكم
انا معايا بروتون واجا موديل 2006
عندي مشكله ان حساس الحراره فالتابلوه بيرفع لحد التلت تربع يعني فوق النص بربع زياده .
روحت للتوكيل واوتو ماجد وامير وجوزيف وناس غيرهم كتير
المهم كل واحد بيفتي في حاجه والمشكله ان كل حاجه سليمه الريتاتير والحساسات والترموستات وكهربه الأراضي وغيرواحتى لوحه العدادات جربنا غيرها والمشكلهان لما بيشوفوا بالجهاز المروحه بتفتح على كام بيلاقوها 104 بس عالعداد بتكون عددت النص ووصلت للتلات تربع. واظن طالما جهاز مركز الصيانه بيقول ان المروحه بتشتغل عند 104 يبقي كده الكنترول يونت مفهوش مشكله
افيدوني جزاكم الله خيرا لو حد حصل عنده الموضوع دا وكان حله ايه؟
دا رقم موبايلي لو حد عارف حل الموضوع دا
0100576262
حسن
قديم 20-12-2010, 01:00 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ألحقوني وربنا يبارك لكم

شوف يا أستاذ : حسن

مبدأيا

أنصحك بتغيير صباع الحراره المسئول عن تغذية عداد الحراره بالتابلوه

بالقيمه الفعليه لدرجة حرارة المكنه

بيكون فى حدود 30 ج بكتيره وبيركب على وش السلندر لجس حرارة مية تبريد المحرك

جرب تغيير الصباع ده

وقولى على أخبارك الجديده

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 20-12-2010, 01:57 AM
غير مسجل
Guest

السلام عليكم يا استاذ سمير
أنا لما كنت فالتوكيل ( عز العرب ابو رواش ) عملوا كل حاجه سواء تغيير صابع الحساس او ترمستات المروحه او البطاريه وتغيير كهربه الاراضي وغسيل السربنتينه بتاعت التكييف والريتادير . هوا انا في واحد قالى بس مش متأكد من كلامه يا أما العيب فالكونترول يونت بيدي قرائه متاخره بس لما قاسوا بالجهاز الحراره والمروحه بتفتح امتى لاقوها بتفتح على 104 بس المؤشر بيكون عالربع قبل الاخير والمشكله ان العربيه بتعمل كده وانا واقف في اشاره مش ماشي بيها . ولما بتعمل معايا كده انا بشغل التكييف علشان المراوح تشتغل ومتنزل المؤشر ومتخلهوش يعلى تاني
وانا بكره رايح مركز صيانه في فصيل ودا اخر امل عندي بعد حقل التجارب للتوكيل او مراكز الصيانه وفالاخر كلهم نصابين ومش بيفهموا فالعربيه دي
أرجو الأفاده
جزاكم الله خيرا
قديم 20-12-2010, 02:23 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

انا مش فاهم يعني ايه GUEST !!!! ينفع حد يشارك و ميكونش عضو؟
قديم 20-12-2010, 08:00 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انا مش فاهم يعني ايه GUEST !!!! ينفع حد يشارك و ميكونش عضو؟
عندك حق ياهندسه

سؤال جميل فعلا وبحاجه للأيضاح ...........؟

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير