العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 08-10-2010, 12:47 AM
الصورة الرمزية spear7
spear7 spear7 غير متواجد حالياً

spear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of light
رأى رد: المقانه الاقوي و الاكبر بين الفيرنا و الفيرنا ستار و الاسبرنزا

كلمة ابرك من مليون يا جماع الفورننننننننننننا بتعدي ال 230 مستريح عشان ام الموتور ال 1600 ال 106 حصان ال 163 في الموتور ال1300 الاصلي بتاعها اللي عم غبور مش عاوز يصنعه عشان ميخسرش خط انتاج ووقت المهم ان الفيرنا احسن من الفيرنا ستار اللي ممكن تعمل التعديلات ب 2000 جنيه وش لأنه مش مركبلها جنوط اسبور الاسبيرنزا لا تعليق شوية كماليات على بسكلتة بأربع عجلات اللي في راس البر و مع الاعتذار لموديل 2007 و 2006 منها لقوتهم منقطعة النظير الصيني الاصلي مش صيني ابو الفتوح و برضوا الفيرنا ست الكل ووصيفتها اللوجان و لا عزاء للانوس ال 88 حصان اللي بتسقط سلندر
قديم 08-10-2010, 04:55 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المقانه الاقوي و الاكبر بين الفيرنا و الفيرنا ستار و الاسبرنزا

الفيرنا ستار بطاسات و ليست بجنوط للعلم فقط

كلمة ابرك من مليون يا جماع الفورننننننننننننا بتعدي ال 230 مستريح عشان ام الموتور ال 1600 ال 106 حصان ال 163 في الموتور ال1300 الاصلي بتاعها اللي عم غبور مش عاوز يصنعه عشان ميخسرش خط انتاج ووقت المهم ان الفيرنا احسن من الفيرنا ستار اللي ممكن تعمل التعديلات ب 2000 جنيه وش لأنه مش مركبلها جنوط اسبور الاسبيرنزا لا تعليق شوية كماليات على بسكلتة بأربع عجلات اللي في راس البر و مع الاعتذار لموديل 2007 و 2006 منها لقوتهم منقطعة النظير الصيني الاصلي مش صيني ابو الفتوح و برضوا الفيرنا ست الكل ووصيفتها اللوجان و لا عزاء للانوس ال 88 حصان اللي بتسقط سلندر
انا لم اقرأ مواصفات الفيرنا قبل ذلك و لكن استحاله تكون مكتوب في مواصفاتها ان سرعتها القصوي 230 كم/س
يعني خلاص بينها و بين البورش 40 او 50 كم ؟؟!!!طب دا يعقل يعني
الفيرنا ممكن تكون بتكسر ال 200 لكن بالقرص يعني ال RBM علي الاحمر
و لو عملت كده كتير بتكسر بساتم
و دي شفتها في عربيتين و قولت عادي سوء استعمال رغم اني مستغرب سوء استعمال ايه
اللي يخلي عربيات عامله 80 الف كيلو تكسر بستم دا ولا كأنها عربيات بلاستيك.
المهم كنت بتكلم مع تاجر عربيات امبارح بالصدفه و كنت عاوز منه عربيه فيرنا لواحد صاحبي
و بيتكلم معايا و قالي مافيش ف يالسوق عربيات نضيفه و الكلام جاب بعضه
قال الفيرنا 1500 افضل لان ال 1600 بتكسر بساتم!!!!!
طبعا كلامه عن تجربه او شايف قدامه دا غير العربيتين اللي شفتهم واحده عند ميكانيكي
و التانيه واحد صاحبي اتدبس فيها و بعدين بعمل لها سيرفيس طلع الميكانيكي اللي كان عامل لها العمره !!!!!!!
طبعا الكلام دا عمرنا ما نسمعه في العربيات اللانوس و اللي بتوصل ل 250 الف كيلو
و لسه الموتور بيعمل بكفائه و لا يوجد اي دخنه من السياره
و لاحظ عدد السيارات الهيونداي الباعثه للادخنه في الشارع و قارنها بعدد سيارات دايو و انت تحكم

حـازم خـضـر

قديم 08-10-2010, 12:08 PM
الصورة الرمزية A7MED NASSER
A7MED NASSER A7MED NASSER غير متواجد حالياً
مسئول بمبيعات المصرية للسيارات بالمنصورة
التخصص العملى: منسق و مسوق مبيعات السيارات

A7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond repute
للاهمية رد: المقانه الاقوي و الاكبر بين الفيرنا و الفيرنا ستار و الاسبرنزا

هو ده بالضبط اللي انا عايز افهمهلهم وهو حتي لو ان الفيرنا بتكسر ال200
الموقع مابيقولش كده بيقول ان الفيرنا اخرها 160 مش 200

والفيرنا ستار في موقع غبور هي نفس مواصفات الفيرنا العاديه و لكن مضاف
اليها شوية كماليات بس و لو هي فعلا 1500 مش 1600كده تبقي احسن من
الاول لان الفيرنا كتير علها اوي 1600المفروض اصلا 1300ده اخرها
وهي فعلا كانت بتنزل في اوربا 1300مش 1600والكلام الفاضي ده
بس هانعمل ايه في حبيب الملايين عم غبور (عموما شكرا علي الردود)

والصوره دي مش هتلاقوها غير هنا و هي سوره تبين ان الفيرنا عندنا
هنا قديما قوي في اوربا و لكن كان اسمها اكسنت مش فيرنا و بمحرك 1300

هي دي الفيرنا بصحيح موتور 1300وجنوط وعربيه (صح) من (الفيرناوي الجديد)
قديم 08-10-2010, 02:45 PM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

لأ ... الفيرنا لما كان اسمها اكسنت 2005 كانت بتنزل امريكا 1600 عادي جداً و واخدة جوائز من JDpower في الإعتمادية

مين اللي قال انها كانت 1300 بس ؟

http://www.cars.com/hyundai/accent/2005/

اللي ميعرفش يقول هجص !

قديم 08-10-2010, 05:55 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.dove مشاهدة المشاركة

هو ده بالضبط اللي انا عايز افهمهلهم وهو حتي لو ان الفيرنا بتكسر ال200
الموقع مابيقولش كده بيقول ان الفيرنا اخرها 160 مش 200

والفيرنا ستار في موقع غبور هي نفس مواصفات الفيرنا العاديه و لكن مضاف
اليها شوية كماليات بس و لو هي فعلا 1500 مش 1600كده تبقي احسن من
الاول لان الفيرنا كتير علها اوي 1600المفروض اصلا 1300ده اخرها
وهي فعلا كانت بتنزل في اوربا 1300مش 1600والكلام الفاضي ده
بس هانعمل ايه في حبيب الملايين عم غبور (عموما شكرا علي الردود)

والصوره دي مش هتلاقوها غير هنا و هي سوره تبين ان الفيرنا عندنا
هنا قديما قوي في اوربا و لكن كان اسمها اكسنت مش فيرنا و بمحرك 1300

هي دي الفيرنا بصحيح موتور 1300وجنوط وعربيه (صح) من (الفيرناوي الجديد)
ليها 3 مواتير ايه الغريب فى ده يعنى و*******************!!!!! !!!, ليها موتور 1300 كاربرتير و ال 1500 و ال1600 انجشكن ******************

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 08-10-2010 الساعة 06:35 PM سبب آخر: تم حذف الكلمات المسيئه و تنبيه للعضو بعدم استعمال مثل هذا الاسلوب في الحوار