العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 10-03-2011, 07:07 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: للـ لادا استعمالات اخرى

العربيه دى أول مره أشوفها وممكن تكون الوحيده بمصر......

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 10-03-2011, 10:59 PM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

الحقيقة مش عارف لية كتير من الأعضاء بيحتقروا العربية الادا ، انا استعملت منها لحد دلوقتى 6 سيارات ابتداءا من 1984حتى 2007، والحمد للة هناك امكانية لشراء انواع اخرى اعلى من الادا ولكنى لا ارى فيهم مميزات اكتر من حلاوة الشكل والنعومة لكن لا قوة تحمل ولا قطع غيار معقولة ولا تقدر تركب فيها اسرة من 5 افراد مثلا وتعدى بيهم مطب ، ومشكلة الخشونة دى بتبقى تقصير من صاحبها مبيغيرش زيت فى ميعادة او البللى خشن مستخسر يغيرة او بيستعمل كاوتش رخيص 0000الخ ادعوكم لإحترام وحب السيارة لادا
قديم 10-03-2011, 11:30 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

هههههههههههههههه
سياره حديد .... اى تعديل فيها ممكن

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 11-03-2011, 12:35 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدالحميد مشاهدة المشاركة

الحقيقة مش عارف لية كتير من الأعضاء بيحتقروا العربية الادا ، انا استعملت منها لحد دلوقتى 6 سيارات ابتداءا من 1984حتى 2007، والحمد للة هناك امكانية لشراء انواع اخرى اعلى من الادا ولكنى لا ارى فيهم مميزات اكتر من حلاوة الشكل والنعومة لكن لا قوة تحمل ولا قطع غيار معقولة ولا تقدر تركب فيها اسرة من 5 افراد مثلا وتعدى بيهم مطب ، ومشكلة الخشونة دى بتبقى تقصير من صاحبها مبيغيرش زيت فى ميعادة او البللى خشن مستخسر يغيرة او بيستعمل كاوتش رخيص 0000الخ ادعوكم لإحترام وحب السيارة لادا
السلام عليكم
عارف يا استاذ ايمن انا شوفت موضوع امبارح وكان بعنوان خشونة فى محبوبتى اللادا وكنت عاوز ارد على حضرتك مش على السؤال لان المهندس سمير رد علية باستفاضة واعتقد اعضاء تانى بس كنت عاوز ارد عليك واحييك لحبك لعربيتك لكن والله معرفش انشغلت فى اية هنا فى المنتدى ...جميل اوى ان الواحد يحب عربيتة بحس ان كل اما تحب عربيتك العربية هى كمان تحبك وشهر بعد شهر بتحس ان بقى فى عشرة بينك وبين العربية وتحس كمان انها بقت تسمع كلامك وعلى اد ما انت محافظ عليها على اد ما هى تحافظ عليك بلاقى فعلا هجوم شرس على العربية دى بدون مبرر لكن محدش من اللى ركبها زم فيها كلها اراء من ناس ما امتلكتش العربية ال لادا ويمكن بيبنو كلامهم على الشكل فقط واقسملك بالله ان الشكل الصندوقى او المكعب دة بالنسبة لى ميزة بحبة اوى انا من عشاق الاشكال المنتظمة بتريح عينى ودى بتبقى طبيعة فى الانسان ودة طبعا بخلاف مميزات العربية المشكلة اننا سبنا الجوهر وبصينا للمظهر زى بالظبط الموبايلات سبنا الهدق الاساسي منة اللى هو استقبال والاتصال وجرينا ورة الكاميرا كام بكسل وفيها اوبشنز اد اية وانا كنت واحد من الناس دى وجبت تليفونات كتير جدا واحدث انواع واستقر بية فى النهاية ان ابنى الكبير اخد موبايلى وادانى بتاعة سامسونج وبعدين بنتى اخدتة منى وادتنى نوكيا دمعة وفى الاخر خاااالص ابنى الطفل الى 4 سنين كنت جايبلة نوكيل 1100 يلعب بية والله ادهونى واخد الدمعة وفى بداية الامر طبعا مامتهم اخدت الموبايل بتاعى وادتنى موبايلها ههههههه..... حتى فى العربيات امتلكت موديلات حديثة وعربيات كتير بس فى النهاية اية الهدف من العربية انا خلاص بطلت اخرج اتفسح واتمشى بقى استخدامى للعربية انى اخرج انا واولادى ونرجع بحس انى وانا راكب ال لادا واولادى معايا انى فى امان شوية من كتر الواحد ما شاف بلاوى على الطريق وبشوف بعينى العربيات الحديثة اللى بيحصلها من اقل حدثة وبقارنها مثلا بحدثة على طريق السويس عربية شرطة لادا كانت مقلوبة وقفت وسالت اية اللى حصل بحكم انها كانت تحدت الطريق الدائرى وفى ناس ينفع تقف وتسال قالو العربية اتقلبت خمس مرات سالت حد حصلة حاجة قالو لا العسكرى نزل واقف على رجلة ببص على القوايم والسقف لقتهم سلام العربية اة اتعوجت بس من الحدثة استنتجت ان ما حدش اتعور ...الصبح كنت بشوف اختبارت لادا فى التصادم لقتها كلها ناجحة
اعتقد بعد كدة يبقى انا اخترت صح ولو حد علق وقال ما اركب دبابة احسن ولا جرار زراعى ولا كلام من اللى بنسمعة اقولة انا والله ما بشتكيش ولا من تقل الدركسيون ولا من الهدة ولا رحت جيم العب مجانس ولا ترابيس
اول امبارح كنت عامل موضوع كويس اوى عن السيارة ال لادا فى منتدى تانى هاحاول اعمل منة كوبى هنا بامر الله

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 11-03-2011, 01:41 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

تسلم ايدك شفتها كتير قبل كده على فكره هيا نزله كده وشفت البيجو 504كمان

حبيبت قلبى سبيدر