العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 24-06-2011, 11:32 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل شىء عن تصميم وانشاء المواقع للهواية او تحقيق الارباح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _amr.mostafa_ مشاهدة المشاركة

شكرا استاذ وائل مجدي على الشرح المقدم من حضرتك انا كان عندي استفسار

انا قريت خبر من يومين عن ان الشركة ممكن تشتري نطاق خاص بدل مثلا

.com تبقى .amr مثلا ايه الغرض او الفائدة من الحكاية دي ؟؟ وهل ممكن

نلاقي في يوم نطاق لمصر موتورز
هو زى ما انا قولت المؤسسات المنظمة للانترنت عندها مشكلة فى ان مفيش اسماء مكفية الاستخدام المتنامى للانترنت
خاصة مع تركيز غالبية الناس على استخدام دوت كوم بالاساس
فهى محاولات لترويج نطاقات اكثر وتوفير اسماء اكثر لكافة المستخدمين

مش بس كده ده بقى فيه امكانية حجز النطاق بالعربى

يعنى تكتب فى المتصفح جوجل.كوم بحروف عربى وطبعا بكل اللغات الاخرى بنفس النظام

بس معتقدش تنشر اوى البدائل ديه دلوقتى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-06-2011, 09:16 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي نصائح هامة فى اختيار الدومين domain name

نصائح هامة فى اختيار الدومين

1. اختيار اسم مميز

حاول دائما الاسم اللى تختارة ميكونش فيه اسم تانى شبهه لموقع مشهور او معروف لان ده هياثر من ظهور نتائج من موقعك لحساب الموقع الاشهر

2. اختيار اسم يعكس المحتوى

يعنى لو بتعمل موقع سيارات يبقى لازم الاسم يكون فيه حاجة ليها علاقة بالسيارات بالطب بالرياضة باى حاجة المفروض يكون الاسم بقدر استطاعتك يصف محتوى الموقع

3. خليك فى دوت كوم
كما اسلفنا يفضل اختيار الاسماء المنتهية باختصار .com لانها الاشهر والاكثر شيوعاً للمستخدمين

4. اختار اسم سهل الكتابة
اختار اسم يكتب كما ينطق ديه مهمة اوى انك تختار اسم يتكتب زى ما يتسمع علشان اى خطاء املائى فى كتابة الاسم من المستخدمين هيوديهم لمواقع تانية غيرك فحافظ على ان الاسم يكون سهل فى الكتابة وميكونش فيه حروف لا تنطق

5. اختار اسم سهل التذكر
كل ما كان الاسم سهل التذكر ومش مكون من كذا مقطع ونطقة وشكل حروفة سهلة كل ما كان افضل

6. عدم استخدام الرموز
يفضل تجنب استخدام اى رموز فى الاسم ومها طبعا الشرطة ( - ) او الارقام

7. الاسم الاقصر افضل
حاول قد المستطاع كمان يكون الاسم مكون من عدد قليل من الحروف 5 - 8 بالاكثر لان الاسم الاقصر اسهل وافضل

8. اختار الاسم اللى الناس بتدور عليه
فيه ادوات كتير تقدر تعرف منها ايه اكتر الحاجات فى المجال اللى بتعمل فيه السايت الناس عادة بتدور عليه فى محركات البحث
فكر ايه الكلمات اللى الناس عادة بتكتبها لما بتدور على موضوع يخص مجال موقعك ولو قدرت تختار اسم فيه نفس الكلمات الدلالية اللى الناس بتستخدمها فى البحث ده هيكون افضل بكتير

اخر موضوعاتى

قديم 25-06-2011, 09:53 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا ابو نورا
بس انا مش زبون انا صاحب مكان
الموضوع باختصار زى ما قلت لحضرتك احنا جهاز مدينة تقدر تقول الحى اللى انت تابع لية بالظبط
بنتعامل مع عملاء وبنقدم خدمات
ممكن العميل ينزل نموذج لحاجة معينة زى مثلا الاوراق المطلوب لاستخراج رخصة مبانى او نموذج تانى اسمة الاوراق المطلوبة لاستخراج رخصة تشغيل ( صناعى ) وخد عندك بقى حاجات كتير من دة
وبعدين كل زبون لة عندنا طلب معين ممكن يكون مقدم على رخصة مبانى وعاوز يسال عنها هل خلصت يجى يستلمها ولا لسة طب ولو لسة مخلصتش هل فى اوراق مطلوبة لم تستوفى من جانبة او لا ..... هل راجعنا التصميمات البنائية بتعة وطلع فيها مشاكل او لا
زبون تانى عاوز يعرف طلب تركيب عداد الكهرباء خلص ولا لسة
زبون تانى عاوز يعرف معاد القسط السنوى بتاعة
كتير كتير يا ابو نورا زى ما قلتلك لازم يكون فى تفاعل من جانبنا مع العميل
فكرت اعمل منتدى فى الاول بس حسيت ان انشاء موقع اسهل وافضل
يبقى الخصلك الكلام عاوز موقع يقدر الزبون يحمل نماذج واستمارات من خلالة او ان يطرح سؤال ونقوم بالرد علية كلا فى مجال اختصاصة
هاااااااااا مستنى بقى اهو

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 25-06-2011, 10:06 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك يا ابو نورا
بس انا مش زبون انا صاحب مكان
الموضوع باختصار زى ما قلت لحضرتك احنا جهاز مدينة تقدر تقول الحى اللى انت تابع لية بالظبط
بنتعامل مع عملاء وبنقدم خدمات
ممكن العميل ينزل نموذج لحاجة معينة زى مثلا الاوراق المطلوب لاستخراج رخصة مبانى او نموذج تانى اسمة الاوراق المطلوبة لاستخراج رخصة تشغيل ( صناعى ) وخد عندك بقى حاجات كتير من دة
وبعدين كل زبون لة عندنا طلب معين ممكن يكون مقدم على رخصة مبانى وعاوز يسال عنها هل خلصت يجى يستلمها ولا لسة طب ولو لسة مخلصتش هل فى اوراق مطلوبة لم تستوفى من جانبة او لا ..... هل راجعنا التصميمات البنائية بتعة وطلع فيها مشاكل او لا
زبون تانى عاوز يعرف طلب تركيب عداد الكهرباء خلص ولا لسة
زبون تانى عاوز يعرف معاد القسط السنوى بتاعة
كتير كتير يا ابو نورا زى ما قلتلك لازم يكون فى تفاعل من جانبنا مع العميل
فكرت اعمل منتدى فى الاول بس حسيت ان انشاء موقع اسهل وافضل
يبقى الخصلك الكلام عاوز موقع يقدر الزبون يحمل نماذج واستمارات من خلالة او ان يطرح سؤال ونقوم بالرد علية كلا فى مجال اختصاصة
هاااااااااا مستنى بقى اهو
يا باشا طبعاً انت صاحب مكان

بالنسبة للى حضرتك بتقولة تطبيقة بشكل مجانى مش هيبقى كويس وهيبقى مرهق جداً

لانك هتعمد على اكتر من برنامج اواكتر من موقع بيقدم خدمات شبيهه بشكل مجانى وطبعاً مع الترويج لاسم الموقع وخدماتة

فالافضل ان التطبيقات ديه تتعمل بشكل احترافى على موقع محجوز باسمكم

واللى هيحصل اننا هنصنف انواع التفاعل بينكم وبين العملاء الى ملىء نمازج
وديه هناخد احنا النمازج الموجودة عندكم ونعيد تصميمها على الانترنت بحيث العميل يخش يملاها وتوصلكم بعد ارسالها

والى استفسارات عامة وديه بنعمل لها نموزج عام يحط فيه العميل استفسارة ويحدد بخصوص ايه وتوصلكم للرد عليها على اميل العميل

والنمازج ديه كلها هتبقى جزء من الموقع الخاص بيكم وهيبقى فيه طبعاً معلومات عامة ومزايا اخرى حسب احتياجكم

فانت قولى فيه ميزانية لده ولا لاء علشان نقرر مابين الطرق الاحترافيه او طرق (تمشية الحال) مجاناً

اخر موضوعاتى

قديم 25-06-2011, 10:27 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

مشكور يا ابو نورا على التفاعل الجميل من حضرتك
الفكرة كلها فى الروتين
سلطة رئيس الجهاز عندنا لغاية 22 الف جنية يعنى نقدر نشترى حجاجة بـ 22 الف من غير ما ناخد موافقة السلطة المختصة
بس بيقابلنى مشاكل كتير موافقات والاجهزة الرقابية زى الجهاز المركزى ومندوب وزارة المالية
انا فاكر اما جينا ندخل النت هنا اخد مننا غلبة وزهق وبندفع لشركة تى اى داتا كل ست شهور بشيك وبنخصم منهم ضرايب ودمغات وكلام من دة
خلاصة الكلام السكة طويلة ومش مضمونة فى النهاية لان ساعات بيطلعك حاجات كدة مستخبية متعرفش تتداركها الا لو كنت محترف دحك على الحكومة وانا مابعرفش اعمل كدة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا