العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-06-2014, 05:58 PM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough
افتراضي رد: ايهما افضل رينو كليو ام ستروين اكسارا؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

فعلا زى ما وضحت حضرتك .... و دى مشكلة الى بيركب عربيات مش منتشرة ... لن تجد الدعم الكافى فى قطع الغيار و لا كمان فى الخبرات .... مع انى من هواة اكتشاف الجديد و غير المتداول
حضرتك ممكن تسأل فى قسم الرينو ... ان شاء الله حد يفيدك اكتر
تسلم يارب يا استاذ احمد
انا بالفعل دورت فى مواضيع قسم الرينو والستروين وهى كتير جدا ما شاء الله
انا عاجبنى شكل الكليو عن الاكسارا
انا بشوف اكسارا كتير جدا بحكم وجودى الدائم فى عين شمس خصوصا ان انا معايا ستروين ax ودايما بشوف الاكسارا عند الصنايعيه اللى بتعامل معاهم
قريت كتير عن العربيتين لاقيت ان استهلاك البنزين فى الكليو فعلا مذهل وبيوصل ل 300 ك فى الصفيحه بس قصاد ده لقيت ان قطع غيارها غاليه جدا وفيها مشاكل موحده تقريبا عند الناس كلها زى طرمبه البنزين مثلا وان الكنبه اللى ورا ضيقه
بحكم ان معايا ستروين ax فأنا ميال لشراء اكسارا لانى عارف اعتماديه الستروين كويس جدا وفى نفس الوقت مش هاغير الناس اللى بتعامل معاهم فى قطع الغيار او الصيانه ولكن على النقيض شكل الكليو عاجبنى اكتر بنسبه 50 % وبرضه الرغبه فى التغيير وتجربه ماركه اخرى غير الستروين خصوصا انى سوقت رينو كتير قبل كده وحسيت فيها بنفس نعومه وقوة سحب الستروين
موضوع محير صح؟

على عبد الفتاح
أبو أحمد
قديم 20-06-2014, 06:09 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AAAH مشاهدة المشاركة

عادل باشا
مساء الفل
اختلف مع حضرتك تماما فى موضوع عربيات بايرة
يا باشا الاوربى عموما والفرنساوى خصوصا مش باير ولا حاجه انما هى ثقافه الشعب المصرى وثقافه الميكانيكى اللى لامؤاخذه مابيفهمش حاجه وبيوقف قدام الرينو والا الستروين يهرش فى راسه وهو مش فاهم اى حاجه ولا يعرف يتعامل مع التكنولوجيا المتطورة اللى فى العربيه فيروح قايلك يا عم ايه البلوة اللى انت جايبها دى ماجبتش كورى ليه يعنى اللى بيتحكم فينا ثقافه شعب غلط مش سوء العربيه
ثقافه شعب يفضل ال 127 وال 128 على عربيات محترمة زى المازدا والرينو والستروين القديم
وعموما انا معايا ستروين ax ورغم انها اقل حاجه فى الستروين بس والله لسه رايح بيها مرسى مطروح اول الشهر ده وراجع غير المشاوير اللى هناك (1500 كيلو) والحمد لله مفيش حتى فرده كاوتش نامت واخويا معاه رينو 9 موديل 84 وكان معايا ونفس القصه
مع احترامى لكل مالكى السيارات المنتشره فى مصر زى الكورى والصينى بس العربيات دى لا تقارن اطلاقا بالعربيات الاوربى كتكنولوجيا واعتماديه
صدقت مع اني مشيت مع كلام الاغلبيه و جبت كوري و الحمد لله زي الفل , بس فرق كبير في التقفيل ( اللي لاحظته ) و حاجات كتير عن الاوربي .
و طالما حضرتك بتقني ركوبه و مش هتغير عالطول , اتكل علي الله .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 20-06-2014, 06:20 PM

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

صدقت مع اني مشيت مع كلام الاغلبيه و جبت كوري و الحمد لله زي الفل , بس فرق كبير في التقفيل ( اللي لاحظته ) و حاجات كتير عن الاوربي .
و طالما حضرتك بتقني ركوبه و مش هتغير عالطول , اتكل علي الله .
يا باشا ربنا يكرمك
انا ماقولتش الكورى وحش انا بقول ان الاوربى افضل من الكورى بس ميزه الكورى فى مصر هنا وفرة قطع غياره اللى مغرقه الدنيا ورخيصه وكل الصنايعيه بيعرفوا يشتغلوا فيه وسهل البيع وربنا يباركلك فى عربيتك ويديك خيرها ويمنع عنك شرها
بس برضه الاوربى افضل :P

على عبد الفتاح
أبو أحمد

التعديل الأخير تم بواسطة AAAH ; 20-06-2014 الساعة 06:36 PM
قديم 21-06-2014, 12:33 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

عذرا ....
حضرتك ستجد ثقافة الكورى موجودة فى كل مكان فى العالم .... مش فى مصر فقط ... بس احنا عندنا زيادة شوية ...

انا سمعت كتير عن جودة و اداء الستروين و الرينو ... بس لم يسعدنى الحظ بالتعرف عن قرب على هاتين الماركتين
بس فيه مشكلة صغيرة ... ممكن تأرق حياتك و تتعبك جدا ... و هى قطع الغيار
توافر قطع الغيار من عدمه .. ممكن يوقفلك عربيتك و متعرفش تحركها تانى
ياريت حضرتك تسأل كويس على قطع الغيار علشان تكون على دراية كويسة قبل ما تشترى

عجبنى جدا رأى الاستاذ وائل ابو السعود ( كارز ادماير ) عن قطع الغيار و ازاى كان زمان بيعدل و بيصنع قطع الغيار فى عربياته غير المنتشرة

استخير ربنا و اتكل على الله ... و ربنا يوفقك

قديم 21-06-2014, 03:13 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

عذرا ....
حضرتك ستجد ثقافة الكورى موجودة فى كل مكان فى العالم .... مش فى مصر فقط ... بس احنا عندنا زيادة شوية ...

انا سمعت كتير عن جودة و اداء الستروين و الرينو ... بس لم يسعدنى الحظ بالتعرف عن قرب على هاتين الماركتين
بس فيه مشكلة صغيرة ... ممكن تأرق حياتك و تتعبك جدا ... و هى قطع الغيار
توافر قطع الغيار من عدمه .. ممكن يوقفلك عربيتك و متعرفش تحركها تانى
ياريت حضرتك تسأل كويس على قطع الغيار علشان تكون على دراية كويسة قبل ما تشترى

عجبنى جدا رأى الاستاذ وائل ابو السعود ( كارز ادماير ) عن قطع الغيار و ازاى كان زمان بيعدل و بيصنع قطع الغيار فى عربياته غير المنتشرة

استخير ربنا و اتكل على الله ... و ربنا يوفقك

ربنا يبارك فى حضرتك يارب
وطبعا كلام حضرتك صحيح 100% بخصوص موضوع قطع الغيار
بس برضه كلام الناس مش مضمون انا اول عربيه فكرت اجيبها كانت ستروين ax والناس كرهتنى فيها برضه بسبب قطع الغيار والصنايعيه والكلام ده كله وللأسف مشيت ورا كلامهم وبدأت الرحله الصعبه بتاعه كل المصريين على مدار سنوات عديده بداية من ال 127 مرورا بال 132 ... الخ وبصراحه العربيات دى كلها علمتنى الادب وكرهتنى فى العربيات كلها وبعد اخر عربيه ليا (كانت فيات 127) قررت انى اضرب بكلام الناس عرض الحائط واشترى ستروين ax ونزلت سألت على قطع غيارها بنفسى ووالله لقيت قطع غيارها مرطرطه وفرنساوى اصلى وفى اكتر من محل عندهم قطع غيارها من الاكسدام للاكسدام ومعظم محلات الاستيراد فيها صنايعيه بيشتغلوا فى العربيه دى وحافظينها فحمدت ربنا على اختياره لى وكان اختيار ممتاز والعربيه ما شاء الله عليها ربنا يحفظها عمرها مازعلتنى فى حاجه خلال الفتره اللى قعدت معايا فيها الى الان ولا يعيبها الا صغر حجمها الشديد وعدم وجود تكييف وكان ممكن اجيب غيرها بعد سنه لما الفلوس اتوفرت معايا بس انا ماكنتش متضايق منها فى حاجه واللى خلانى افكر اغير دلوقتى مشوار مرسى مطروح اللى روحته اول الشهر لانى فعلا مكنتش لاقى مكان فى العربيه احط فى الشنط والحاجات بتاعتنا خصوصا ان انا عندى 3 اطفال وموضوع التكييف ده برضه كان تانى عامل خلانى اخدت القرار ده
فإن شاء الله انزل اسأل على قطع غيار العربيتين بالتفصيل واستخير واللى فيه الخير ربنا يقدمه ان شاء الله
معلش انا اسف انى طولت كده وصدعتك

على عبد الفتاح
أبو أحمد