العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 03-07-2010, 11:10 AM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتي مع حادثة موتوسكل ( واتصرفت إزاي )

الف الف حمد لله علا سلامتك وفعلاً نصايح مهمة وربنا يكفينا كلنا شر الطريق والحوادث.

الحمد لله والشكر لله.
قديم 03-07-2010, 02:50 PM
الصورة الرمزية mr mohamed
mr mohamed mr mohamed غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مصرى
التخصص العملى: فنى طائرات حربية
هواياتي: القراءة - الانترنت

mr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant future

الف الف حمد لله علا سلامتك

--------------------------------------------------------

قديم 03-07-2010, 02:55 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الف حمد الله علي سلامتك و الحمد لله انها جات علي قد كده.
طبعا موقف لا تحسد عليه و ربنا يكفيك و يكفينا شر الطريق.

حـازم خـضـر

قديم 03-07-2010, 04:06 PM
الصورة الرمزية mohamednageh
mohamednageh mohamednageh غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد ناجح
التخصص العملى: صاحب مكتب رحلات

mohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to all

احمد ربنا طبعا علي كل شي
انا اعرف واحد جالي يأمن بعد حادث لعربيتة هو كان بيقول التأمين دة حرام وفضل ماشي بالعربية سنة زي الفل من غير خربوش
وبردو حادث موتوسيكل
بس الحوار مختلف شوية
في شارع فيصل الله يحرقة وانتو عارفينة قد اية شارع زحمة ومقرف الراجل سايق براحة جدا سرعة 10/20
لان الشارع واقف وقدامة طابور عربيات (اصل كل حاجة عندنا دلوقتي بالطابور - المهم) هوة دورة في الطابور رقم 3 العربية رقم 1 وقفت فجأة علشان موتوسيكل عدي من علي الجزيرة الي في الطريق بسرعة من قدام العربية
والعربية 1 صاحبها اتبهدل قبل كدة في القسم بسبب موتوسيكل بردو راح مفرمل وقال مش مهم عربيتي من ورا المهم اني ملمسوش علشان مرحش القسم .
بس طبعا غلطة باقي الطابور وغلطة كل الناس الي بتسوق في مصر الا من رحم ربي
تلاقي الطابور ماشي مفيش نص متر بين العربيات وعلشان كدة العربيات كلها لما رقم 1 يفرمل كل العربيات بتبوس بعض وكلو بيخيش .
طبعا المهم بقي ان البوسة بتاعت صاحبنا اتكلفت 7500جنية مصر في عربية نيو اكسنت
ومن ساعتها غير فكرتة عن التأمين
ونستفيد من القصة دي
1- انك لما تبقي سايق سيب مسافة كفاية بينك وبين العربيات الي جنبك.
2- خليك مركز في الطريق.
3- الناس الي بتعاكس وهي سايقة تحترم نفسها.
4- بلاش اختراعات في السواقة وشغل العافية علي الطريق .
5- بلاش موبيل والاخطر الدفيدي.
هتلاقي الطريق ماش كويس من غير مشاكل علشان احنا الي بنعمل المشاكل وكمان الطرق بتاعتنا زي الزفت وربنا يحفظنا جميعا.والي يشوف بلاوي الناس تهون علية بلوتة وعجبي

ميسرها تروق وتحلي

التعديل الأخير تم بواسطة mohamednageh ; 03-07-2010 الساعة 04:12 PM
قديم 03-07-2010, 06:21 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

ألف حمد لله على سلأمتك وقدر الله وماشاء فعل ، بس على فكرة أنا اللى مضايقنى فى الموضوع أنك مش غلطان وكمان ربنا سهلهالك وأهل الولد أتصلحوا معاك وبالرغم من ذلك رحت أديت الوله الأمين 150 جنيه ،طب ليه!!!!!!!!!!
وشوف أنت بنفسك بتقول أنك دخت السبع دخات عشان تجيب صورة المحضر ؟!!!!!!!
يا أخى أعلم أن ما أصابك لم يكن ليخطك وما أخطاك لم يكن ليصيبك وكل شىء مكتوب يعنى كنت تسيب كل حاجة تمشى فى وضعها الطبيعى ومكنش ليه لزمة اللى انت عملته وتديه فلوس وده مبلغ مش قليل ،
الموضوع أبسط من كدة بكتير وأهم حاجة فى الموضوع وربنا سبحانه وتعالى حلها لك من عنده وهى أن الولد بتاع الموتوسيكل بخير وأهله طلعوا كويس وتصالحوا معاك ،تقوم أنت تيجى بعد كده وتصعبها على نفسك ، مش منطقى طبعا لأن لو كان الولد بتاع الموتوسيكل حصله حاجة فماكنش أمين الشرطة ده هيسيبك والفلوس اللى أنت أديتهاله دى سمحنى ومتزعلش منى حرام عليك وذنب لأزم تستغفر ربنا عليه لأنك بأختصار رشيته ، أنا قولت لك متزعلش منى وسامحنى بس واجبى كمسلم يحتم عليه أقولك كده .
وبعدين كده أو كده سواء غلطان أو مش غلطان شركة التامين لأزم تدفعلك وبرده سواء غلطان أو مش غلطان هايخصموا منك -شفت بقى ان كلها محصلة بعضها ومن حقك أنك كنت تعمل محضر أثبات حالة بدون أى فلوس واذا أعترض أمين الشرطة فتوجه للضابط وهو هايسعدك ( لأن زى ما فى ناس وحشة لسه برده فى ناس كويسة )، بس يظهر أنك ومعلش متزعلش منى تانى -طمعت أمين الشرطة أو بمعنى أصح هو حس وقراء فى عنيك أنك عندك أستعداد تدفع ؟!!!!!!!!!!
عماتآ حمد لله على سلمتك وربنا يسللم طريقك وطريق الناس كلها وأرجو أن تتقبل مرورى .

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

الكلمات الدليلية
موتوسيكل, تأمين سيارات مصر, حادث سيارة