العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 06-05-2010, 12:13 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جاك صينية بلمسات ايطالية (صور موديلات سيارات JAC)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف حمدى مشاهدة المشاركة

الاعضاء الاعزاء
تحية طيبة وبعد ......
ايلى بيعيب على الصينى ممكن يقول طيب احنا فين من دة كلة
عموما حقولكم وباختصار شديد انا مهندس وخريج دفعة 80 وكان شغلى فى مدينة 6 اكتوبر سنة 90 وكان عندى سيارة 128 جديدة موديل 88 وكانت عملة سعتها حوالى 26000كم وانا لا بجرى ولا متهور فى السواقة وان ماشى فى اكتوبر نزلت مطب عادى يعنى مش مطب جامد قوى سمعت دربكة من العجلة قلت دة العجلة طارت من العربية نزلت اشوف ملقتش حاجة ؟ اركب السيارة وامشى اسمع نفس الدربكة خفت امشى بيها وجبت ميكانيكى قالى يابية دة الشاسية فتح والكبولن بيملص من العجلة وحلها آآطرptmnlo123per144 السيارة للورشة ويرفع الموتور من السيارة وبعدين تروح للسمكرى يظبط المسائل وبعدين يركب الموتور تانى وطبعا قالى انه مش بترجع زى الاصل وكمان ممكن شهرين تلاتة ويفتح تانى ودة المفروض كانت 128 ايطالى اية رايكم طبعا صلحتها وهو باعها بمعرفتة لانها مكنش ممكن تبقى معايا ومشاويرى كثيرة
اسف على الاطالة وعندى برضة تجربة مع الفلوكس الخنفساء ماتورها ولع منى وانا مسافر انا والاولاد ptmnlo123per1106
المقصود مش بلد الصنع المهم السيارة وآدئها وقواتها واستحملها لطبيعة البلد وشوارعها و جوها الحار واستهلاك البنزين وتوافر قطع الغيار ومراكز الصيانة.......... واسف للاطـــــــــــــالة..... .
شكراً على المشاركة يا اشرف باشا وفعلا انت عندك حق الاهم هو مناسبه السيارة بسعرها واعتماديتها وكمالياتها وتكاليف صيانتها ووووو لحاجات واولويات صاحبها والصينى دلوقتى ميفرقش كتير عن الكورى القديم والكورى القديم ميفرقش كتير عن اليابانى اول ما طلع وهكذا ولما الصينى يبقى زى الكورى الجديد هيبقى بسعر تانى ولما يبقى زى الاوربى هيبقى بسعر تالت وهكذا

المهم بس الناس تعرف هى عايزة ايه وتختار صح والاهم ان التوكيلات اللى بتدخل الصينى للبلد يكون عليها رقابه كافيه تمنعه من اهمال مالكى السيارة او احتكار قطع غيارها او تفريطه فى توفرها او تسعيره ليها بشكل مبالغ ومالى ذلك من مشاكل غالباً ما بتكون هى السبب الاساسى لفشل العربية وتضرر المستهلكين

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-05-2010, 01:22 AM
اشرف حمدى اشرف حمدى غير متواجد حالياً

اشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the rough

الاخ ابو نورا
تحية طيبة وبعد انا متشكر على ابداء رآيك وانك متفق معى لان فى ناس بتحب تختلف لمجرد الاختلاف (خالف تعرف )
ولى سؤال كنت عايز اسئلهولك من فترة والحمد للة جت المناسبة انت مرشحتش نفسك لي فى انتخابات المشرفين انا معجب بمدخلاتك وتواجدك المحسوس وارئك ولك طابع جيد... فكر كدة وشوف ؟
اخوك اشرف
قديم 06-05-2010, 05:59 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

شكراً يا اشرف باشا على ثقتك وتشجيعك ده ويارب اكون دائماً عند حسن ظن الناس بيا اما بخصوص الانتخابات فمش ممكن للاعضاء المؤسسين الترشح لانتخابات الاشراف
ومع الوقت هتلاقى ان فى ناس احسن منى بكتير مش فى الادارة او الاشراف وفيه ناس فى الاشراف حالياً افضل منى فمش لازم الواحد يكون مشرف علشان يقدر يخدم الاعضاء مجتمعنا الحمد لله متكامل وكل واحد بيخدم الكل حسب استطاعته و خبراته

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-05-2010, 12:05 PM
الصورة الرمزية TheSantos128
TheSantos128 TheSantos128 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: H.R
هواياتي: CAR'S-SPORT'S

TheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to behold

برضه صينى
لو جبتها بى مليون جنيه هتلاقى واحد ينكد عليك ويقولك انت جبت عربيه صينى

قديم 07-05-2010, 01:33 AM
اشرف حمدى اشرف حمدى غير متواجد حالياً

اشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the rough
رد: جاك صينية بلمسات ايطالية (صور موديلات سيارات JAC)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

شكراً يا اشرف باشا على ثقتك وتشجيعك ده ويارب اكون دائماً عند حسن ظن الناس بيا اما بخصوص الانتخابات فمش ممكن للاعضاء المؤسسين الترشح لانتخابات الاشراف
ومع الوقت هتلاقى ان فى ناس احسن منى بكتير مش فى الادارة او الاشراف وفيه ناس فى الاشراف حالياً افضل منى فمش لازم الواحد يكون مشرف علشان يقدر يخدم الاعضاء مجتمعنا الحمد لله متكامل وكل واحد بيخدم الكل حسب استطاعته و خبراته

ابو نورا
بعد التحية
شكرا على اهتمامك بردك الجميل وشكرا مرة اخرة على زوقك فى التعبير وانا متفق معاك فى كلامك وخصوصا الخمس كلمات الاخيرة بس من غير زعل يمكن دة شعور جميل داخل المنتدى ام فى الحياة الخارجية اشك ان التعامل بين الناس بالشكل دة وانا اتمنى ... كما اتمنى ان نبقى اصدقاء وكما قلت من عير زعل ؟