العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > فى رحــاب شهر رمضان

فى رحــاب شهر رمضان قسم خاص للموضوعات عن الشهر الكريم والانشطة الخيرية فى رمضان

قديم 26-04-2009, 02:53 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أطهر بقاع الأرض ... بيت الله الحرام ( صور تفصيلية نادرة)

تسلم ايدك يا باشا علي الصور و ربنا يجعله في ميزان حسناتك

my peugeot 306 gti6
قديم 26-04-2009, 04:28 PM
الصورة الرمزية lancer.style
lancer.style lancer.style غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed Osama
التخصص العملى: Futuer Academy
هواياتي: CaR RiDe

lancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond repute

بجد موضوع رائع ربنا ينولنا زيارتة يا رب

قديم 26-04-2009, 05:02 PM
mobitek mobitek غير متواجد حالياً

mobitek will become famous soon enough

بارك الله فيك
قديم 02-05-2009, 02:28 PM
aif aif غير متواجد حالياً

aif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond reputeaif has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عودة الى أجمل ما يمكن ان ترى العين

مآذن الحرم الشريف عددها تسعة مآذن .... يوجد مأذنتان فوق كل باب من الابواب الرئيسية الاربعة وهم : باب الملك عبد العزيز و باب الملك فهد وباب العمرة وباب الفتح ... وتوجد مأذنه مفردة فوق الصفا
المآذن تحفة معمارية ... وشاهقة الارتفاع ... ارتفاع المآذن 89 متر ... يعني حوالي 30 دور من المباني العادية
لكن يمكن عشان بنشوفها من بعيد بتبان أقل من كدة

الصور السابقة التقطها اثناء العمرة سنة 2007 و 2008

الصورة السابقة ملتقطة في سنة 2009 بعد موسم الحج مباشرة ( منقولة من شبكة الحرمين )وأهمية الصورة دي تتركز في المأذنة المفردة التي تقع فوق الصفا
عندما ارادو توسعة المسعى بين الصفا والمروة وزيادة طابق ثالث للمسعى ... كانت هذه المأذنة بمثابة عائق رئيسي لهذا المشروع
فتم ازالتها ... ثم بناء الطابق الثالث ... ثم اعيد بناء المأذنة العملاقة مرة اخري ... صورة طبق الاصل من المأذنة القديمة لتتناغم مع باقي المآذن
المأذنة كانت في مرحلة اعادة بناءها في اعلى يسار الصورة
ده اللي خلاني اتمسك بوضع الصورة في الموضوع .... قد لا يمكن تصويرها بهذا الوضع مرة اخرى

الصورتين السابقتين من المسعى بين الصفا والمروة من الداخل من جهة المروة و بعد الانتهاء من العمرة سنة 2008 شهر فبراير
انا لم اجد صور بدون ما اكون ظاهر فيها .... معلش استحملوني
وكنت لسه حالق رأسي بالموس وكانت زي كف أيدي إن لم تكن اكثر لمعانا
لكن كنت في منتهى السعادة
الصورتين من عمرتين مختلفتين يفصل بينهما اسبوع
وانا اللي مصور نفسي ... علشان كدة يمكن الصور مش دقيقة شوية

الصور ة دي من اما الكعبة مباشرة بين الركن اليماني والحجر الاسود بين الآذان والاقامة الفجر فبراير 2008

دي الحلقات اللي بيثبتو فيها الكسوة من عند القاعدة الرخاميه الموجودة بين جدار الكعبة والأرض وتسمي هذه القاعدة الشاذروان و مثبت بها 55 حلقة نحاسية حول الكعبة المشرفة

انا مش قادر اوصفلكم رائحة الكعبة ........ دائما ما تجد من يعطر جدران الكعبة والكسوة بأرقي واجود انواع المسك والعود علي مدار الساعة ...... رائحة لا توصف كأنك بتشم رائحة الجنة ..... ربنا يوعدنا

الصور دي كلها انا التقطتها بنفسي من على بعد اقل من متر من الكعبة .... كأنه كان حلم جميل
حد لاحظ الكلام المكتوب على كسوة الكعبة ؟؟؟؟؟؟
اول مرة كنت الاحظ الكتابة دي في العمرة عام 2007
انا اقصد الكتابة بالاسود علي الكسوة بالكامل ولا اقصد الآيات الكتوبة بخيوط الذهب باعلي الكسوة
لو شوفنا الصورة دي ممكن نقرأه معا

طبعا لفظ الجلالة واضح و يوجد 3 جمل مكتوبة علي شكل رقم 8 بالعربي كدة ^^^^^
الكلمات المكتوبة هي :
لا إله ألا الله محمد رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
يا حنان يا منان

..........
انا عندي قطعة من كسوة الكعبة الشريفة ...... ورثتها عن امي رحمة الله عليها .... سوف ارفع صورتها بإذن الله في المشاركة القادمة
دي كانت هدية لأمي من أحدى تلميذاتها اثاء عملها بمكة ... كانت بنت من اسرة عريقة بمكة ( اعتقد آل شيبة وهم سندة البيت الحرام )
الكسوة القديمة بعد تغييرها بالكسوة الجديدة تقطع الي قطع كثيرة و تهدي الي اشراف مكة ورؤساء الدول وكبار الزوار .... وهم بدورهم يهدونها الي اصدقائهم ....دي طبعا مش هدية عادية .....انا محتفظ بها بحرص .... الى ان يرثها ابنائي ... الله اعلم مين فيهم

....
الى ان نعود ..... في رعاية الله الواحد الموجود

انا جسمي عليل ودواه النبي ........... وقلبي يميل لزيارة النبي

احمد ابراهيم

التعديل الأخير تم بواسطة aif ; 02-05-2009 الساعة 02:35 PM
قديم 02-05-2009, 02:47 PM
هيامى هيامى غير متواجد حالياً

هيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond reputeهيامى has a reputation beyond repute

موضوع مميز
شكررررررا