العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > بونتو PUNTO

قديم 17-01-2012, 02:52 PM
omar-ner omar-ner غير متواجد حالياً
من انا؟: عمر ابراهيم
التخصص العملى: مهندس مدنى - ادارة مشروعات

omar-ner is on a distinguished road
افتراضي رد: بعد الاستخارة نوينا علي البونتو كلاسيك

انا كنت محتار ما بينها و ما بين الرينو اللوجان بس واضح جدا بعد كلام الاستاذ مصطفى ان العملية كده مقلب كبير اوى
قديم 17-01-2012, 02:54 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa mamdouh مشاهدة المشاركة

لالالالالالا.........الا البنتو كلاسيك ..... ..... هتندم اشد ندم.........العربية مع ابن خالتى وواحد جارى وتعباهم على الاخر وذالك للاسباب الاتية:-
1- العربية قطع غيارها غاليه جدا جدا جدا ....... وعمرها قصير مقارنة بتمنها الفلكى
2-الموتور ضعيف جدا 1242 c.c و 60 حصان فقط!! وبالتالى بيكون سحب العربية ضعيف وفى المطالع بتبقى العربية بطلع فى الروح ...... دة غير ان العربية بتطلع من 0 الى 100 فى 27 ثانية!! ""بدون حرق"" ...يعنى لو 128 ماشية جانبك هتسبقك:ff5a34af6efef0e643 e
ودة فيديو التسارع من 0 الى 100

3- الصالون ضيق وخاصة الكنبة الخلفية "تاخذ فردين بالعفية!"و الشنطة ضيقة ايضا
4- الثبات بعد ال 120 ليس جدا بالمرة وهذا عن تجربة ""يعنى اقل غرزة تلاقى العربية بتعوم منك"" ..مع العلم ان العربية اخرها 150 كم /س
5- الصناعة والتقفبل الصربى ليس بكفاءة الايطالى
6-التكييف ضعيف ولا يعمل بكفاءة فى درجات الحرارة المرتفعة وياثر بشكل ملحوظ على السحب "مع العلم ان السحب ضعيف اصلا"
7- اعادة البيع ثقيلة وبتخسر فيها وذلك لعدم انتشار السيارة "ونادرا لما تلاقى حد ركبها"
8- الدبرياج ثقيل تحس انة دبرياج 128... لادا
9-التوكيل
سيئ جدا جدا جدا فوق ما تتخيل والفنيين مش فهمين اى حاجة
10- هناك بعض العيوب المستفزة مثل>>> عدم وجود كاسيت ولا سماعات طبعا ولا ريموت ولا انزار ولا زجاج كهربائى خلفى ولا مرايا كهربية بالاضافة الى اماكن الزراير المتخلفة
11- العفشة ناشفة نسبيا - لكن شغاله -
وكمان ابن خالتى بعد ما عمل 50 الف ظهر فى العربية مشاكل كثير وصرف عليها 4000 جنية صيانات ولم ترجع لحالتها بعد كل ذلك
نصيحة لوجه الله بلاش العربية دية...خسارة فيها الفلوس...وهتتعبك قوى وهترجع تقول يارتنى!

هيا سواقة قريب حضرتك سواقة هاديه و لا رياضية
قديم 17-01-2012, 06:11 PM
kenesh kenesh غير متواجد حالياً

kenesh is on a distinguished road

للعلم العربية دي كانت الشركة مسلماها لي و انا مهندس يعني مواقع و مدقات و سفر و كده و الله و كانت موديل 2005 و انا ركبتها 2008 ماحسيت باي شيئ من اللي قلته مع احترامي ليك و كان بيركب ورا 3 كبار و باشد بالسفر لغاية 130 و التكييف شغال ماحسيت مع احترامي لكلامك بحاجة من ده مع انها زي ماقلت لك عربية شركة يعني مالها صاحب ووش بهدلة
و اخيرا لو علي اعادة البيع اعرف حضرتك اني لست من هواة البدل و التغيير مادامت مريحاها
احنا اشترينا اتوس 98 زيرو و بيعناها بعد 14 سنه و بعدين يبقي يا هنا من يعيش الورثة بقي
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه:w6w20050411135 62663 :w6w2 005041113562663
قديم 18-01-2012, 12:58 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kenesh مشاهدة المشاركة

للعلم العربية دي كانت الشركة مسلماها لي و انا مهندس يعني مواقع و مدقات و سفر و كده و الله و كانت موديل 2005 و انا ركبتها 2008 ماحسيت باي شيئ من اللي قلته مع احترامي ليك و كان بيركب ورا 3 كبار و باشد بالسفر لغاية 130 و التكييف شغال ماحسيت مع احترامي لكلامك بحاجة من ده مع انها زي ماقلت لك عربية شركة يعني مالها صاحب ووش بهدلة
و اخيرا لو علي اعادة البيع اعرف حضرتك اني لست من هواة البدل و التغيير مادامت مريحاها
احنا اشترينا اتوس 98 زيرو و بيعناها بعد 14 سنه و بعدين يبقي يا هنا من يعيش الورثة بقي
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه:w6w20050411135 62663 :w6w2 005041113562663
ارجوك يا باشمهندس انا ظروفى زى ظروفك بالظبط لانى مهندس مدنى و نفسى فى عربية تستحمل الترزيع بتاع المواقع و كلام الاخوة قبل كده على الفيات البونتو دى كأنها عربية من الزبالة و انا محتار اذا كانت فعلا عفشتها تستحمل مطبات المواقع و لا اخلينى فى الرينو اللوجان احسن لانى محتاج عربية العمر الافتراضى بتاعها يكون كبير
قديم 18-01-2012, 02:37 PM
kenesh kenesh غير متواجد حالياً

kenesh is on a distinguished road

و الله حمااااااااااااااارة شغل و عن تجربة و الله يعيبها فقط مع التكييف لو محمل 4 بيسخن غيرك شوية و و بيتأثر لكن اقسم بالله انا ماشفت عربية بالاداء ده و السعر ده و الخامات دي مع العلم انا كنت عايش بره 16 سنه و ركبت من المرسيدس و الكروزر و الياباني و الكوري
بس بالسعر ده الان بمصر و الله ما لاقيت
انا كنت افكر بالهودنداي اي 20 ورق و ب 90
و الكيا بيكانتو لعبة اطفال و ب 85
و سالت عن قطع غيارها قالوا اكتر فيات بمصر هاتلاقي لها من القطع الصيني و التركي و الايطالي و اليغوسلافي انا الحمد لله حجزت و هاكمل الفوس بكرة ان شاء الله و هاستلم
و تحت امرك باي سؤال