العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 01-10-2009, 02:29 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فكـــــــــرة مشـــــروع هايـــــلة...

شكرا يا حورس على كلأمك الجميل ..وأنا متفق معاك أن فعلأ فى شباب زى ما أنت بتقول عاوزة تشتغل فترة قليلة وتجنى بس أنا شايف أن ده يمكن بيرجع لحاجتين مهمين جدا ..أولأ مغريات الحياة اللى أصبحت حواليهم من عربيات فاخرة وأعلأنات عن شقق على النيل والبحر كتيرة أوى ..بلأش ديه شوف سعر أى قميص أو أى بنطلون فى أى محل بقى بكام دلوقتى ..دلوقتى الف جنيه لو هاتجيب بيهم ملأبس يعنى يادوبك يجيبوا طقمين تلأتة بالكتير أوى حلوين وكويسين .. من ناحية تانية شوف العامل النفسى وتأثيره على شبابنا النهاردة عامل ايه من أول الأفلأم اللى بالى بالك والأنترنت والدش -الفيديو جيم وغيره وغيره ..طب تصدق بالله أنا بشوف هنا فى جنوب سيناء شباب زى الفل بتيجى للعمل من محافظات متعددة وتلأقى الواحد منهم شاب زى الفل طول بعرض و ماشى مع واحدة أجنبية صلأحيتها انتهت من تلأتين سنة وماعادتش تنفع خالص وكل ده عشان أيه ..عشان يكسب من وراها حتة موبايل مالوش لزمة ولأعشان تشتريلله لبس شيك وهو بكدة فاكر أن هو بيضحك عليها عشان بتصرف عليه وبتجبله اللى هو عايزه من غير ما يغرم من جيبه ولأ مليم -بس الحكاية مش كدة ومفيش حد بيدى حاجة ببلأش ولكل شىء مقابل .............!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!
أنا عن نفســـــــى شايف أن فى حاجة مهمة أوى بتحكم المواضيع دى كلها وهى ( العبادة والصلأة).فربنا خلق الاديان للناس عشان يعرفوا أن ليهم رب فميخافوش من ظلم حد ولأ من فوات الرزق (فاللى خلق الكون منسهوش وهو أقرب لعباده من حبل الوريد -اذا دعوه سمعهم واذا جاءوا اليه مشيا جاء اليهم هرولة) ثم وضع الله عز وجل الكتب المقدسة (التوراة والأنجيل والقران ) لتكون للناس دستورا ومنهاجا وهداية ليأخذوا منها ويمشوا عليها ( قال الرسول صلى الله عليه وسلم :"تركت فيكم ما أن تمسكتم به لن تضلوا بعدى أبدا كتاب الله وسنتى " صدق رسول الله ) .لأزم كل واحد أولأ يبقى راضى بللى ربنا قاسم له بيه فى دنيته وما يبصش للى فى أيد غيره وده مش معناه أنه يقف محلك سر مستنى الفرج بل عليه أنه يحاول ويجتهد عشان لو فشل يبقى مرضى ويبقى أسمه عمل اللى عليه أدام ربنا ..وفى الأول وفى الأخر(أن رضى العبد او لم يرضى فلن يناله الأ ماكتب الله له )..
ولأزم أحنا كمان نبقى برده مقتنعين ونعرف أن مفيش حد بياخد رزق التانى -لأن فعلأ فى شباب بتتعب كتير عشان تلأقى شغل ويوم ماربنا بيكرمها بتلأقى فى ناس تانية لسه لحد دلوقتى لما يجلهم زميل جديد فى العمل تلأقيهم يقفوا ضده ويحاولوا يوقعوا فى الغلط ويكرهوا فى المكان عشان يطفشوه ويخللهم الجو والرزق اللى كان بيجى على تلأتة يتقسم على أتنين (منطق غريب وعجيب)..!!!!!!!!!!!!
انا فعلأ مازلت مؤمن ان لسه فى شباب كتير كويس بتفكـر وعايزة تبنى وتعللى البنيان يس مستنين الأيد اللى تاخد بأيدهم وأن شاء الله هما دول ثمرة بكرة وهما دول الشجرة اللى هاتطرح خير وتزيد أن شاء الله -هما دول أبنى وأبنك -بنتى وبنتك -هما دول شباب مصـــــــــر بصح اللى هاينصروها ويملوها خير وأمل..جزاكم الله جميعا كل خير وجعلكم خيرا لغيرك
.." أحسنكم للناس أنفعكم للناس "
قديم 01-10-2009, 04:39 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

العفو يا باشا
الحمد لله اني وجهة نظري وصلتك و امثلة اللي انت ذكرتها بتؤيد ذلك
و كدة برضة احنا متفقين ان عشان نصلح الوضع ده لازم نبتدي من بدري و نشتغل علي الفكر بتاع الناس. لازم ثقافة الناس تتغير و لازم نظام التعليم يتفور و لازم اخلاق الناس تتحسن عشان نوصل لنتيجة. بس انت ادري بالوضع و ان الكلام ده تنفيذة بقي اصعب مما اي حد يتخيل و الصعوبات و الحروب اللي لازم تتخاض اكبر من مقدرة الشخص العادي.

نقطة اخيرة ربنا قال اسعي يا عبد و انا اسعي معاك ففكرة ان في شباب كويس مستنية اللي بنتشلها دي انا شايف ان زيهم زي الشباب اللي ملهومش لازمة. الكلام ده مينفعش اللي عايز بيلف و يدور و الاهم من كدة يطور من نفسة و يميز نفسة عن الاخرين عشان فرصتة تزيد و ربنا مبيضيعش تعب حد. و هما الدول اللي فعلا الواحد لما بيساعدهم بيحس انة عمل حاجة و انة حقق انجاز و العائد بيبقي مضاعف بفضل الله. و ربنا يوفقنا دايما لعمل الخير و الصواب

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 01-10-2009, 11:16 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

شكرا للاستاذ ابوهيما على فكرة الموضوع الهايلة و شكرا للاستاذ حورس على الرد و النقاش
و اللى استخلصته من كلامكم انتو الاتنين ان انتوا ما شاء الله ناس محترمة و فاهمة و عاوزين الفايدة للناس
و اللى بلاحظه انا ان فعلا معظم المصريين املهم فى الحياه وظيفة مريحة و بمرتب كويس و انا كنت من ضمن الناس دول
و الحمد لله بعد فترة طويلة من التعب و الطحن ربنا انعم عليا بالوظيفة المريحة و المرتب الكويس بس شوفوا المفاجأة بقى
انا طبعا كنت مبسوط فى الاول بس بعد فترة قليلة جدا بدأت احس انى مليش لازمة فى الحياة و ثقتى فى نفسى بدأت تتداعى و بدأت احس انى زى اى حد و يمكن اى حد كمان احسن منى (ده طبعا بالنسبة للكفاءة فى العمل ) و انا والله العظيم مش مغرور ابدا لا سامح الله بس اكيد يا جماعة كل واحد فينا محتاج يحس انه واثق من نفسه و خصوصا فى شغله
لأنى بصراحة شايف ان شغل الانسان هو من اهم الاولويات فى حياته لأن ببساطة الشغل هو اللى بيعمل الانسان
شغلك فى اعدادى هو اللى بيدخلك ثانوى و شغلك فى ثانوى هو اللى بيحدد لك كليتك و شغلك فى كليتك و اجتهادك هو اللى بيحدد لك حياتك العملية بعد كدة و شغلك بقى فى حياتك العملية هو اللى بيعملك كبنى آدم و يخليلك قيمة فى الدنيا مش لازم القيمة دى تبقى فلوس .. ممكن تبقى نجاح ممكن تبقى تقدير من الناس ... المهم فى الموضوع انك تشتغل و تخلص و تبذل مجهود و تفكر و تطور نفسك و تستخدم دماغك و ماتسيبوش يصدى و ربنا والله العظيم ماهيضيع تعبك
و يا سلام بقى لو شغلك ده معاه توكل حقيقى على الله .. هتبقى فعلا من الفائزين
المهم انا الحمد لله بدأت اتحرك و اذاكر حاجات جديدة علشان اقدر احصل على شهادات مهنية تعلى مستوايا و تتيحلى فرص احسن فى المستقبل
بس انا برده مش راضى عن نفسى و بجد نفسى اعمل حاجة تحسسنى بثقتى فى نفسى تانى .. ربنا يسهل ادينا بنجاهد
و مش عارف ليه احنا كمصريين مافيناش طبع المغامرة و لا المجازفة .. عاوزين وظيفة و خلاص ليه مابنفكرش فى مشاريع خاصة و حاجات تجارية و نتعب فيها و نكبرها و تكون حاجة نافعة للناس ..
يعنى لو انا معايا قرشين ,, هل المفروض اروح افتح كافيه ولا قهوة ؟ مع كامل احترامى لاصحاب المشاريع دى بس انا كدة ابقى افدت الناس فى ايه ؟؟؟ قدمت ايه جديد ...
انا عاوز اعمل مشروع يفيد الناس بجد ..و اكون شغال فيه و بتعب و باجتهد .... و اخد عليه اجر فى الدنيا و الاخرة
طيب كل اللى اتقال ده حلو قوى بس احنا دلوقتى عاوزين افكار للمشاريع ....
انا ممكن اقول لكم افكار بس صدقونى مش هتستفيدو منها لأن الافكار دى انا جايبها من ظروفى انا و تفكيرى انا و اللى ممكن انا اعمله
و نصحيتى لكل واحد عاوز فكرة مشروع يدور فى دماغه و فى شغله و فى الشارع اللى ساكن فيه و من خلال احتياجات الناس من جيرانه و اصحابه و قرايبه فى شغلهم او فى حياتهم اليومية و من خلال امكانياته المادية و الجسدية و النفسية ... اكيد هيلاقى مشاكل موجودة عند الناس هو يقدر يحلها عن طريق انه يعمل مشروع صغير يبدا بيه و مع الشغل و الاجتهاد المشروع هيكبر و هينجح

. و اكيد هيوصل على الاقل لتلات او اربع افكار كمان ممكن تبقى مشاريع ناجحة ... و يركز بقى كل شغله و جهدة فى فكرة واحدة بس و تكون اكتر فكرة جديدة مش موجود منها كتير او حتى اللى موجود منها مش بنفس تميزها و بعدين يعمل لها دراسة مستفيضة و يعرف كل مخابئها و بعدين يتوكل على الله و يبدأ فيها .. و اكيد هتقابله مشاكل كان عامل حسابها و مشاكل ماكنش عامل حسابها بس مفيش مشكلة فى الدنيا ملهاش حل مادمنا عايشين و بنتنفس و لازم هينجح بإذن الله

و ربنا يكرم الجميع

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 01-10-2009 الساعة 11:24 AM
قديم 01-10-2009, 11:50 AM
الصورة الرمزية ameer900000
ameer900000 ameer900000 غير متواجد حالياً

ameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant future

السلام عليكم

موضوع جميل و فعلا يحتاج الي مشاركة الجميع

و انا مع وجهه النظر التي تقول ان الشباب أصبح كسول و يريد تحقيق الاحلام المغالي فيها بأسرع وقت و بأقل مجهود

بمعني أخر ان انتشار النت و الفضائيات ساعد علي ان الشباب رفع سقف احلامة بطريقة كبيرة جدا من وجود شقة كبيرة و مفروشة بالكامل فرش غالي و سيارة و عروسة و شغل يكون مركز مرموق و مرتب عالي و مجهود قليل كمان

و ينسي الكثير من الشباب ان تحقيق ذلك يحتاج منة الي رفع مستواة التعليمي و الخبرات من لغات اجنبية و مهارات عالية في استخدام الحاسب و البرمجة علي سبيل المثال و تطوير لنفسة

كما ان الشباب يستعجل الانجاز و لا يصبر علي العمل و خصوصا ان نتائج العمل تحصل عليها بعد فترة لتكون مدير مثلا و ليس من اليوم الاول و انت خريج جديد و لا خبرات كافية لديك يمكن ان تكون مدير و مرتبك كبير و مزاياك كبيرة

لا ينطبق ذلك علي كل الشباب طبعا و لكن اصبح نسبة كبيرة منهم يحمل هذة الصفات

و الموضوع يحتاج الي نقاش كبير

لكن لنترك الفرصة لباقي الاعضاء

و في النهاية هذة وجهه نظر خاصة تحتمل الخطأ قبل احتمالها الصواب

شكرا لكم

برجاء قبول تحيتي
قديم 01-10-2009, 04:39 PM
waelfarid waelfarid غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

waelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to behold

جزاكم الله خير فعلا الشباب عاوز يطلع في الاسانسير واللي يبص لغيره يتعب فيه واحد زميلي حكيم قاللي الحياة ثلاثة مراحل
الاولي تشتغل وغيرك يقبض
والثانية تشتغل وتقبض
والثالثة غيرك يشتغل وانت تقبض

وواحد زميل تاني قرأ لكاتب اجنبي المهم بيقول
حاجة من اتنين يتشتغل علشان الفلوس ودي الاغلبية
او تخلي الفلوس هي اللي تشتغل لك ودي طبعا اقلية
وانا بحب اذكر المصدر للمعلومة احقاقا للحق وليس(انما اوتيته علي علم عندي)
اظن اني حلاقي تعليق وانت مفيش حاجة من عندك حرد اقول لكل مقام مقال وادي احنا كلنا بنتعلم من بعض

الكلمات الدليلية
مشروع سيارات