العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 05-01-2009, 08:37 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موضوع يهتم بإستفسارات الأعضاء عن فواتير الكهرباءوشركات التوزيع

شكرا يا روميو على معلوماتك القيمة , الحقيقة عندنا مشكلة كبيرة فى الكهرباء و مش لاقى حل .
المشكلة يا اخى ان محصل الكهرباء و قرائة العداد بقى يجى كل 4 او 6 اشهر , واخر مرة جبلنا 7 فواتير كهرباء و كلهم بسعر ما عدا اخر واحدة كانت بمبلغ كبير جدا .

اضطرينا ندفع طبعا , بس انا حولت بعد اكلم شركة التحصيل و وصلت فعلا لمدير بتاعهم و بلغتة الشكوى بتاعتى , لكن لم يحدث شىء برضو , و من 4 اشهر لم يصل قارء و محصل الكهرباء حتى الان .

طبعا زى ما انت عارف كدة القرائة بتزيد و بندخل فى شريحة جديدة باسعار اعلى كتير .
يترى عند حل لموضوع المحصل دة و شكرا .
قديم 05-01-2009, 08:47 PM
الصورة الرمزية Romeeoo
Romeeoo Romeeoo غير متواجد حالياً
من انا؟: اهلاوى متعصب
التخصص العملى: محاسب تكاليف
هواياتي: البرمجة

Romeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Romeeoo مشاهدة المشاركة

حاجة كمان ناس كتير بتشتكى من غلاء فواتير الكهرباء عندك فى الفاتورة فيه 4 خانات مهمين
- فوق ع اليمين بيكتب اسم الهنسة والشركة اللى انته تابع ليها.
- القراءة الحالية: ودى هيا القراءة اللى فى العداد وقت ما الكشاف شاف العداد اخر مرة.
- القراءة السابقة: ودى هيا القراءة اللى كانت حالية فى الفاتورة اللى قبل الأخيرة.
- كمية الإستهلاك بالكيلوا وات ساعة: الفرق مابين القرائتين بيطلعلنا كمية الإستهلاك واللى انته بتتحاسب على اساسها بنظام الشرائح.

ازاى توفر؟
متابعة القراءة ع الواقع فى العداد ومقارنتها باللى ف الفاتورة لما المحصل يجيلك لو لقيت فرق بسيط وده طبيعى لأن الكشاف بياخد القراءة قبل ما الفاتورة تجيلك بحوالى اسبوع او 10 ايام يبقا مفيش مشاكل
اما لو لقيت الفرق كبير اطلب تشريح الوصل وصور الوصل وخد الصورة مع القراءة ع الطبيعة وروح الهندسة اللى انته تبعها

جايبلكوا النهارده برنامج عامله بإيدى النهارده ع الإكسيل ومهوش موجود فى اى موقع غير هنا البرنامج ده وظيفته انك تدخله كمية الإستهلاك (بالكيلووات/ساعة) يطلعلك اجمالى مبلغ الفاتورة المتوقع ويقولك انت دخلت فى انهى شريحة وطبعا فيه اسعار جميع الشرائح طبقا للإستخدام المنزلى فقط
ملحوظة:لو البرنامج ماشتغلش معاك اختر "ماكرو" من قائمة "أدوات" وخفض اعدادات الأمان لمنخفض وافتح الملف وحايشتغل ان شاء الله

الملف فى المرفقات
اخى wawoo
اقرأ الكلام اللى مكتوب بالأحمر ده الأول وقولى انت عايز تعرف ايه كمان
قديم 05-01-2009, 09:11 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

ما انا شوفت كلامك و تمام ... بس انا عاوز اعرف ازى نجيب المحصل عشان ياخد القرائة صح , لو ممكن نبلغهم بقرائة العداد بالتليفون مثلا , عشان يبقى الحساب صح و متتراكمش الفواتير علينا , وشكر .
قديم 05-01-2009, 09:18 PM
الصورة الرمزية Romeeoo
Romeeoo Romeeoo غير متواجد حالياً
من انا؟: اهلاوى متعصب
التخصص العملى: محاسب تكاليف
هواياتي: البرمجة

Romeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

ما انا شوفت كلامك و تمام ... بس انا عاوز اعرف ازى نجيب المحصل عشان ياخد القرائة صح , لو ممكن نبلغهم بقرائة العداد بالتليفون مثلا , عشان يبقى الحساب صح و متتراكمش الفواتير علينا , وشكر .
كنت لسه حاقولك ع موضوع التيلفون ده خد نمرتهم واتفق معاهم انك تكلمهم امتى وتديهم القراءة الصح
وممكن كمان تكتب مذكرة فى المحصل وفيها صورة الوصل وتبعتها فاكس لوزير الكهرباء
قديم 06-01-2009, 11:10 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا باشا معلومات مفيدة جدا ptmnlo123per112

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش