العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 08-12-2014, 02:59 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
نقاش هو الجواز بقى موضة قديمة ولا انا اللى قديم

اليومين دول بقيت اسمع كتير اوى كلام غريب اوى اوى عن الجواز فقولت اخد رايكم فيه

مثلا ديه مشاركة لصديقة كتبت فيها الاتى :

موضوع للمناقشة
واحدة صاحبتي عندها ظ£ظ§ سنة ماتجوزتش رغم جمالها ورقتها واخلاقها كلمتني في التليفون منهارة من العياط وبتشتكيلي انها اتخانقت في الشغل مع زميلتها وعايرتها انها عانس قالتلها باللفظ يا عانس نفسي اعرف مين الزبالة اللي طلع الكلمة الزبالة دي وليه لازم يطلق لقب على من تاخرت في الجواز ويفرق ايه مع الناس لو ماتجوزتش خالص وليه بيبصولها اما باستنكار واما بشفقة وهل افضل للبنت انها تتجوز اي جوازة والسلام حتى لو حتتطلق ولا تفضل من غير جواز اكرملها
البنت صاحبتي اللي بتكلم عليها رفضت كتير لانها ما ارتاحتش نفسيا لحد بس دلوقتي ومع تقدمها في السن قررت انها تقبل واحد مش مناسب ليها لا اجتماعيا ولا ثقافياً عشان تتخلص من نظرة المجتمع ليها كعانس هي حتقرا البوست اكيد ياريت اعرف رايكم
لحد كدة ممكن يكون الموضوع طبيعى شوية .. لكن اللى مش طبيعى خالص الردود اللى جت عليه فناس تقولك الجواز ده موضة قديمة وشوف بره بيعملو ايه ! واللى يقولك اصل مجتمعنا فاشل وجاهل ومش المفروض يبص على الواحد ولا الواحدة اتجوزو ولا لاء! واللى يقولك اصل ديه عادات جت من الفكر الوهابى
واللى يقولك ديه افكار فلاحين
وغيرها كتير من الردود اللى جابتلى اشمئزاز وقلبت بطنى وخليتنى اسيب كل حاجة فى ايدى علشان اكتب ردود عليها
والاغرب ان بعد سيل الردود والمناقشات ديه اول ما كتبت ردودى الناس سكتت فمش عارف انا بقيت غريب ولا فيه ايه بالظبط بصراحة

ديه كانت ردودى

كلام عجيب كله من اوله لاخرة بصراحة .. اولاً فيه فرق كبير بين نظرة المجتمع كله حاجة ونظرة صاحبه بتكرهك حاجة تانية القياس لا يصح بالطريقة ديه حتى لو كانت متجوزة وناجحة وسعيدة وكل حاجة برضو هتلاقى واحد واتنين يتخانقو معاها ويوقلولها كلام يزعلها ومش منطقى ابداً ان علشان كلمة اخد قرار مصيرى زى ده .. ثانياً نظرة المجتمع للراجل الى مش بتجوز متختلفش كتير عن نظرته للبنت الاتنين بالنسبة للمجتمع حالة "شاذة" عن المعتاد اللى هو ان الناس تتجوز واللى يقرر يعيش فى مجتمع بدائى زى بتاعنا ده "خارج نطاق المعتاد والمألوف" لازم ياخد قرار من ياما ميبقاش حساس اوى كدة وميبصش لاراء الناس يا ينعزل ويعيش فى الصحراء يا يسيب ام البلد كلها ويطلع بره

وبعدين فكر وهابى ايه اللى ليه دخل فى المشكلة انا نفسى افهم !! ديه عادتنا وتقاليدنا من ايام الفراعنة لدلوقتى روح شوف الصعيد كله مسيحين قبل مسلمين اهتمامهم بجواز بناتهم بيبقى ازاى .. بلاش دول اسالو اى ام او اب عن انتظارة لفرحة جواز بنته واسالوه عن علاقته بالفكر الوهابى ولا الهبابى !! وبعدين واحد يقولك اصل بره مبتجوزوش مين قالك يا بيه الكلام ده وانهى بره وانى مجتمع فى بره تحديداً العائلات الكبيرة فى اوروبا او امريكا الشمالية الجواز عندهم بنفس اهميته هنا اما الناس الصيع ديه قصة تانية فى اى حته طبعاً .. امريكا اللاتنينة بقى متختلفش عن الصعيد الجوانى حاجة زيهم جنوب ايطاليا مثلا او شرق اوروبا

لو بنتكلم عن الصيع حتى اللى بره فهما اه مبيتجوزوش رسمياً بس " المعتاد والمألوف مجتمعياً " ان كل واحد او واحدة بيبقى له رفيق او رفيقة وبيعيشو مع بعض من غير قانونية الزواج ولو انا عايش بره وسنى عدى التلاتنين ولسه عايش مع امى صحابى هيهرونى تريقة برضو ولو عايش لوحدى هيشكو فيا انى هومو .. طب عمر حد شاف حد ليه مكانة اجتماعية بره وزير ولا سفير ولا برلمانى مش متجوز !

الخلاصة الجواز بره مسائلة قانونية بحته والوضع اللى بعض السفهاء هنا شايفه جنه ده وبال وكارثة اجتماعية على مجتمعاتهم هناك وبيحاولو يصلحو مش مبسوطين بيه وعلشان كدة بنلاقى دلوقتى قوانين فى اوروبا (الغربية) وامريكا تتحايل على مشاكل الجواز القانونى التقليدى هناك بحيث تضمن اطار قانونى للعلاقة الزوجية بدون مساوئ التبعات القانونية التانية وهو ما يعرف بقوانين الشراكة المدنية او الاهلية civil partnership / civil union ده مثلا مثال من انجلترا Citizens Advice - Living together and civil partnership - legal differences

......
انتهى الرد

كلامى ده فيه حاجة غلط !!

انا عن نفسى اتجوزت واللى كان كان خلاص بس بالنسبة لاخواتى الصغيرين اللى بجوزهم ولا اولادى اذا ربنا ادانى العمر اجوزهم هيبقى الجواز بتاعنا ده عادى كدة يعنى ولا ممكن يلغوه راخر باعتبار انه تخلف مجتمعى وفكر وهابى ويمكن يطلع عمل ارهابى كمان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 08-12-2014 الساعة 03:05 PM
قديم 08-12-2014, 03:39 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو الجواز بقى موضة قديمة ولا انا اللى قديم

بص يا وائل بيه حضرتك خبرتك اكتر منى
عن نفسى بطبيعة اشتراكى فى كتير من الصفحات العلمية سواء عربية ام اجنبية مش عايز اقولك كمية الالحاد و الكفر العلنى ( جاهرين بيه ) خاصة العالم العربى
الموضوع بقى موضة و اكثرهم شباب او صبية و فتيات
فتخيل واحد او واحدة مش مؤمنة بوجود خالق اساسا و بيبقى مثلا مصرى زيك و ممكن اسمه محمد او زينب
و تبهتك بافكارها
الموضوع كبير لانى بتكلم على اعداد كبيرة

حد حيستغرب كلامى ايه علاقته بموضوع الجواز
كله مرتبط ببعضه
سحق الاديان و تعاليمها و ثوابتها ( الاسلامى خاصة ) تحت نعال الكفر و ضرب كل ثابت و التشكيك فيه
هم مأمورين بكدا

و بالمناسبة السعيدة ديى ليه كل ما ادوس على مشاركات جديدة يطلعلى "عذرا - لم يتم العثور على ما يطابق بحثك. حاول بطريقة اخرى." انا بتاع الطريقة الدغرى ايه بقى الاخرى ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 08-12-2014, 03:41 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

برنس ..................
قديم 08-12-2014, 10:14 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

الزواج شركة رأس مالها الحب والمودة ، وغرسها الاخلاص ، وعطاؤها الايثار والفداء والتضحية ، وتربتها

الرضا والقناعة ، وشمسها الوضوح والصراحة ، وسماؤها السكينة والطمأنينة ، وبابها القبول وحسن الاختيار ، وطعامها

السلوى ، وشرابها الماء السلسبيل ، وكسبها سعادة الدارين ، وحقيقة ثمرتها رضا الله تعالى ، وجائزتها وربحها جنات عرضها

السموات والارض ، طبعاً هذا الكلام عندنا نحن الشرقيون والمتمسكون بتعاليم دينهم وعاداتهم وتقاليدهم أما فى أوروبا وأمريكا فكما قلت حضرتك إنها مسأله قانونية ورسميه ولا يلجأ إليها إلا قليل من الناس .

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 09-12-2014, 02:05 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

بما اني شاب فهحاول اقربلكم الموضوع شوية

موضوع الزواج في مصر بقي مكلف جداااا جداااا بقي زي الحج كده لمن استطاع اليه سبيلا
المجتمع طبقات
الطبقة الفقيرة واللي غالبا بيكون فيها درجة عالية من الجهل ( بدون مؤهل )وديه مفهاش مشكلة اوي
بيتزوجوا باقل التكاليف وبيطحنوا او للدقة بيدعكوا في دوامة الحياة و مفيش هم عيال يتعلموا ولا يتعبوا يطلق او يتجوز تاني مش بتفرق

والطبقة الغنية او اللي فوق متوسطة مفهاش مشكلة

المشكلة في الشباب اللي في الطبقة المتوسطة اللي اتعلمت تعليم عالي وديه الشريحة العظمي
( للاسف الطبقة ديه بتتالكل في المجتمع بتنزل للطبقة الاقل وللاسف اكتر التعليم اللي اتعلمته مش بيأهلها لانها تشتغل في وظيفة مناسبة )
بيكون غالبا الاسرة مش قادرة تساعد الشاب اي مصاريف الزواج غير بقدر يسير من المصاريف وسعات مفيش اي مساعدة
وبيكون مستوي مطلوب (( التكافؤ الذي ذكر في الاسلام ))

النتيجة الواحد كشاب شبه مستحيل او صعب جدا يشتري شقة ومهر وجهاز بمرتبه ههههههههه

فبيصرف نظر وخلاص ( الظروف كده و المجتمع كده )
وفي ناس بتتزوج في شقق ايجار وبعد شوية الاعباء المادية تزيد وتكون المحصلة المنطقية الطلاااااق وعيل بيتشرد

* ملحوظة دراسة اثبتت ان لقب مطلقة عند البنات افضل من لقب عانس ( ممكن النت ترضي باي حد عشان ميتقلش عانس ،، مجتمعنا كده )
*ملحوظة كمان :: بورسعيد من اعلي معدلات الطلاق في مصر بسبب ازمة السكن وارتفاع اسعار العقارات لدرجة مبالغ فيها عن اي مكان في الجمهورية

فنسبة العنوسة بتزيد .و .و .....و.....و....الخ

انا اعرف ناس كتيييييييييييييييييييير جدا بتسخر من الزواج لا لشيء الا لإنه صعب جدا وشايفين انه مستحيل بالنسبة ليهم (ديه الخلاصه)