العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 22-02-2012, 04:55 PM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all
افتراضي رد: تسارع اكسنت 2011 1.6 اوتو بعد تركيب intake air booster

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ما شاء الله لا قوة الا بالله
هيا كده جابت 100 فى 10 ثوانى
بس لو فيها رخامة انت تعمل فينا جميلة و تفكه تانى و تعمل نفس محاولة التسارع و تصورها و تحطها هنا
و هل ده يركب على ايى عربية ؟

و اعذرنى مش قادر امسك نفسى
بالنسبة للشخشانات ديى فايدتها عشان فعلا تخلى المقذوف يدور بسرعة حوالين محوره الطولى بس مش عشان يديله دفعه لأ
عشان يحافظ على وضع المقذوف و يقاوم ايى محاولة إمالة اثناء رحلته من خلال تولد جيروسكوبيك مومنت دايما يعدله و بكده تضمن وصول المقذوف للهدف و يكون بوزه لقدام
زيى النحلة اللى كنا بنلعب بيها لو حاولت توقفها على سنها تقع بس لو بتدور بسرعة تلاقيها وقفة على سنها و كمان لو حاولت تزقها تعدل نفسها زيى العجلة و زيى الموتوسيكل صعب تقف عليهم و توزن نفسك لو مش ماشين
الاول بشكرك على الرد وفتح باب المناقشه

اintake air booster هو ببساطه بعيدا عن الدخول في امرو فنيه بيخلي الهوا يدخل بطريقه ملفوفه فيها قوه ودا باين من اسمو فدا بيسهل عمليه التسارع لان الهوا بيخوش بشكل مركذ مشاكتر يعني وسرعه دخول اعلا نتيجه الدخول بالشكل الحلازوني وكمان بيقلل استهلاك البنزين

http://www.tornadoair.com/
ودا موقع المنتج

اما الاختلاف في التسارع مكنش كبير كان اثنيه او اقل او كتر بس على الطريق بتفرق الثانيه دي جدا لو بتجري مع عربيه تانيه

وبردو عشان موضوع الخشخنات ما مقصدش الغلط في وظيفتها انا قصت ادي مثال للتوضيح بس مش كتر عشان الاخوه الاعضاء يوصلحم فكره ال intake air booster ببساطه

وعلا فكره بعد تجربه الفلتر وال الاير بوستر نتيجه الاير بوسطر ملحوظه مع الحفاظ كمان على صوت العربيه هادي والاسعار متقربه جدا

وانا هنا كنت ببين التسارع الي بعد 100 لان مثلا المزدا 3 برضو في حوالي 10 والانسر برضو في حوالي 10 بس لحد سرعه 160 في المزدا حوالي 31 ث والانسر 34 ث والهيونداي هنا عند 28 ث وبصرحه فعلا انا بحس ان دور intake air booster بيظهر فيى السرعات بعد 130 بحس الن الابره اسرع قبل التركيب وعلى فكره العربيه بالكامل استوك حتي لسه بكوتشها ال 14 والجنوط الحديد

التعديل الأخير تم بواسطة sergeant ; 22-02-2012 الساعة 05:16 PM
قديم 22-02-2012, 05:03 PM
الصورة الرمزية sergeant

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

سؤالى بس امانة لله تجاوب علية وانت متاكد لانى هبيع العربية بتاعتى واجيب اربى
بعد ما بتعدى 120 على الطريق هل فى رعشة فى الدريكسيون فى العربية زى ما تكون العربية مخلفة ترصيص
وحتى لو فية رعشة بسيطة برضة قولى عليها لانى عندى العربية الفيرنا من ساعة ما جبتها بترعش بسيط لما بكون على 120 ممككن تجاوبنى على السؤال دا
اولا دي نيو اكسنت مش ار بي ومعديش الحمد لله اي رعشه غير مره رعشت معايا بسيط زي مابتقول على 160 روحت رصصت ضاعت الرعشه
ثانيا موضوع الرعشه دي دا ترصيد في الغالب
وممكن تكشف علي الترصيص وترصص عند بريدجستون في عمرات العبور انا رصصت اخر مره هناك وظبط نيتروجين ب 20 ج

لكن لو الرعشه مع الفرامل دا حيبقا طنابير موضوع تاني غير الاتزان..

قديم 22-02-2012, 05:04 PM
الصورة الرمزية sergeant

دي صور الاير بوستر

التعديل الأخير تم بواسطة sergeant ; 22-02-2012 الساعة 05:10 PM
قديم 22-02-2012, 05:14 PM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

: 010104~171:
قديم 01-03-2012, 04:45 PM
meshmesh_egypt meshmesh_egypt غير متواجد حالياً

meshmesh_egypt is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sergeant مشاهدة المشاركة

دي صور الاير بوستر

وده بيركب فيين فى العربيه وهل فيه حاجه بيتم التعديل فيها ولا لأ عشان عايز اركب واحد زيه وعايز اعرف ايه الفرق بينه وبين الفلتر الرياضى وميين فيهم الافضل