العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 15-04-2011, 02:57 AM
الصورة الرمزية matars
matars matars غير متواجد حالياً
من انا؟: above normal
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الملاكمة

matars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to all
افتراضي رد: اقصى سرعة جبتها بالنيو اكسنت

طبعا كل الشارك نورتنا وشرفتنا وهو ده الطبيعي انك تشارك بس الغريب بقى انو المشاهدة توصل لي فوق ال 500 ويبقى المشارك 14
عاش صاحب الصوت عاش صاحب الراي عاشت مصر لا للسلبية

قديم 16-04-2011, 01:39 PM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matars مشاهدة المشاركة

انا بتكلم على الاوتو ماتيكي لاني شوفت الفديو وانا كل عربياتي من سنة 86 اوتو ماتيك
بص يا باشا
اولا الكيك دون كل تاثير على الماتور وتاثير مش قوي بردو بس على المدى البعدي لانو كيك يعني بنزين هيستهلك عن المعدل الاستهلاك الطبيعي يعني يحصل جهد على المكنة من امكانيتها انها تتحملو اساسا والا مكنش بقى في كيك اساسا ومش كل كيك دون بتوصل الاربي ام لحد فوق المسموح يعني في كيك دون توصل لاربع ار بي ام تلبس غيار وهاكزا بس مع الوقت بتلاقي نفسك محتاجة تعمل صيانة اول باول من حيث سير الككتينة وخلاف من السيور مع تغير لزيت على فترات متقربة على شان تحافظ على رشاقة المكنة
اما الضغط بقى على الار بي ام بيضغط على الفتيس انا مش عالم ولا مكانيكي بس هقولك المعلومة دي جت منين انا كان معايا كيا سيفيا اوتوماتيك
كنت اوتو دريف وكيك اول بول وبقرص على الار بي ام لحد ستة وسبعة جري بقى
مع الوقت الفتيس اتحرق
ليه ياباشا زيت الفتيس اتحرق من كتر استهلاكو قبل معاد الصيانة ومن كتر الضغط عليه فادى الا احتراق الفتيس كلو
لما بنضغط على الار بي امم على مستوايات عليا الزيت بيجري جامد زيت الفتيس وبسرعة بيتدفق لما اخلص الحرق واريح الار بي ام على اد غياروت وده باني اخلي سنس رجلي على دوسة البنزين تاخد مداها من غير قرص ينقل النقل الالكتروني من غير مضغط يعني على الاربي ام
بقلل بكده احتراق الزيت وبحافظ عليه في دورته يعني يطلع وينزل ميتحرقش ولعلمك زيت الفتيس ليه توقيت وبيتغير وراجع كتيب الصيانة بتاعك علشان تبقى فاهم قصدي
وربنا يسترها عليك وعلينا ياباشا

طب كلام سليم ودا الي انا قولتو لان الكيك دون بيرفع ضغط الزيت في الفتيس بشكل كبير عشان كده انقلت ان كيك دون بيقصر على عمر الفتيس زي ما حصل معاك في الكيا وبالنسبه للزيوت والسيور
دي حسب اوقتها يعني الزيت ال 5000 وبيتغيل مثلا 4500مش اقل او اكتر ودا لان في وقت معين الزيت بيوصل لقصى درجه لذوجه وعلى اداء والزيت بتاع اتلافيس الاوتو ماتيك بيتغير في وقت اقل من زيت المنوال كل 10000 كيلو مثلا
او حسب استخدامك
وبالنسبه لسير الكتينه دا عمرو بيختلف من متور لمتور وعلى حسب نوع السير وبعتقد انو عمرو طويل في الاكسنت الان المتور cvvt ودي مواتير كل شغلها بيبقا في الكام شفت والصبابت فلازم يكون السير قوي ويستحمل

وفعلان انا بعمل زي ما انت بتقول بدوس دواست البزين كلها سنه سنه للاخار عشان انقل على الغيار من غير كيك والسرعه ال 190 الي انا اتكلمت عليه كانت فاتح الافر دريف مش بالكيك دون
......................

التعديل الأخير تم بواسطة sergeant ; 16-04-2011 الساعة 01:52 PM
قديم 17-04-2011, 03:05 AM
الصورة الرمزية matars
matars matars غير متواجد حالياً
من انا؟: above normal
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الملاكمة

matars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to all

عاش وربنا يستر عليك ياحج

قديم 21-04-2011, 03:19 PM
الصورة الرمزية abotok
abotok abotok غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد لله
التخصص العملى: بكالوريوس علوم
هواياتي: زراعة النباتات + السيارات

abotok will become famous soon enough

اكسنت 2010
150 كم اقصى سرعه و كان ممكن اكتر بس أنا ده آخرى و رحم الله امرىء عرف قدر نفسة

لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله
قديم 07-05-2011, 03:13 PM
amroo1982 amroo1982 غير متواجد حالياً

amroo1982 will become famous soon enough

نيو اكسنت 2011 جبت بيها 180 على طريق الزقازيق القاهرة بلبيس الصحراوي وكانت والحمد لله زي الفل