العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 06-03-2011, 04:40 AM
eng_ahmed_90210 eng_ahmed_90210 غير متواجد حالياً

eng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to all
افتراضي رد: موضوع التنطيط .. نيو أكسنت

الموضوع باختصار ان العفشه طريه جدا
فبتتنطط من ورا علي السرعات العاليه
ده غير فراملها التعبانه
زي الفيرنا بالظبط

قديم 06-03-2011, 07:42 PM
الصورة الرمزية matars
matars matars غير متواجد حالياً
من انا؟: above normal
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الملاكمة

matars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to all

لاء كلامك مش صح معليش انا معايا 2010 حاجة تانية غيرة الفيرنا نسخة مصغرة من الالنترا الفرق في بور الدريكسيون في الاكسنت ققل شوية بس احسن في التحكم على السرعات العلية انا بجيب 180 مرتاحة بس اهم حاجة سنس الفرامل في الدوسة بعد ال 140 علشان لو جربت تزود السنس هتلاقي العربية هتمشي بجنبها علشان بتكلبش من ورا كويس عن قدام بعد 140
قديم 15-04-2011, 11:27 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اى عربيه قاعدة عجلاتها مدمجة كده والمساعدين بتوعها معمولين للاستخدام العادى ( مهماش دبل اكشن ،، ومهماش سبور) لازم لازم المساعد ياخد ويدى مع المطبات وباعتبار صغر قاعدة العجلات ووزنها الخفيف وكونها بشنطة فده يبان للى بيبص عليها من بره لكن بشكل طبيعى جداً وكل العربيات المماثلة كده وتاثيرها على الثبات مش درامى يعنى ولا حاجة

كمان العربيه عن تجربتى الشخصية الهاندلينج بتاعها جميل وده بيدى ثقة للراكب بالتحكم فيها على سرعات عاليه وفى المناورات بش مهياش الفا رميو برضو علشان نقول تاخد بيها ملفات العين السخنة على 160 مستريح

الخلاصة العربيه افضل بكتير من الفيرنا طبعاً واقرب فعلا لإداء اللنترا بس مش خرافيه ولا هى اثبت حاجة فى فئتها لو بنتكلم عن اثبت حاجة يبقى الجين 2 لكن مقارنة بسعرها فى الشراء واعادة البيع وانتشارها وصيانتها وقطع غيارها تعتبر متوازنه جداً واختيار عملى واقتصادى ناجح

مقارنتها بتوامها المتنكر كيا ريو فى محلها طبعا بس الريو اغلى واقل انتشارا وبالتالى فهى انسب لحد بيدور على التميز اكتر ما بيدور القرار الاقتصادى

لكن الاتنين فى الاساس عربيه واحدة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-04-2011, 12:54 PM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

السلام عليكم

طبعا الساده الاعضاء اتكلمو بشكل كامل وانا مش حقول اكتر من ان موضوع التنطيط دا طبيعي في اي عربيه مفهاش على الاقل نظام ال esp وانا اتحدي اي عربيه متعملش ال بمبنج دا (التنطيط) من لانسر او النترا او السيراتو او الحين تو او الصني كلو بيعمل التنطيط دا مع مطباط الهوا والبمبنج دا بيبقا مع السرعات العليه ومطبات الهوا مش الفرامل يعني ازاي تنط مع الفرامل دل لو انسان بيجري وحب يقف مراه واحده لازم جسمو يتجه قدام او ورا نتيجه تحوله من السرعه للثبات

والبنسبه للنيو اكسنت العفشه حلوه مش ممتازه يعني
المتور قوي بجد كمان مش كسلان زي الانترا بعد ال 140
والفرامل كويسه جدا وفعلا بتوقف العربيه عن تجربه بس مدوسي برامل جامد على رامله او تراب كتير او مايه وعوزها تقف بسرعه يبقا بتحلم في اي عربيه لو حته اي بي اس او اي بي دي في اليباني او الكوري.

وانا العربيه كانت ماشي بيها على الدائري رايح السويس من طلعه الجيزه وكانت ماشي 190 وكنت انا وواحد صحبي وكانت ثابته وجميله بالنسبه لفئتها او سعرها او مواصفتها والبور تقيل مش سايب .

وكمان الي بيزم في العربيه دي يبقا مركبهاش انا ركبت عربيات كتير بحكم شغلي بجد متمزكش من عربيه في فئه المدمجه زي الاكسنت والهوندا و الانسر
ولو فعلا عاوز تخيط اي عربيه 1.6 ايا كانت معدا التربو هات الاكسنت المانول بس لازم التجنيط عشان المنول اخف من الاوتو والاوتو برضو مجرمه بجد وانا كلت عربيات كتير بيها بيجو وصني وفكترا وهوندا سيتي والنترا واوبترا والعربيات دي كلها اوتو استوك ومع صحابي وكانا بشد مع بعض عشان محدش يطلع يقول عيب سواق وكلام دا انا عارف بقول ايه والي مش مصدقي يجي بعربيتو ونعمل سباق ونشوف ..

وربنا يرزقق بيها وهى عربيه حلوه ومعمره ومشكلها بسيطه وملهاش دعوه بالفيرنا خالص دا جيل ودا جيل .
وربنا يديك خيره انشاء الله ويكفيك شرها

التعديل الأخير تم بواسطة sergeant ; 20-04-2011 الساعة 01:07 PM
قديم 20-04-2011, 02:09 PM
الصورة الرمزية abotok
abotok abotok غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد لله
التخصص العملى: بكالوريوس علوم
هواياتي: زراعة النباتات + السيارات

abotok will become famous soon enough

أنا معايا نيو اكسنت 2010 و الكلام ده غلط العربية ممتازة و كفاية شكلها أشيك عربية فى فئتها حتى الموديل الجديد منها RB الشكل القديم أشيك

لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله