العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 03-07-2010, 02:30 AM
egy4arb egy4arb غير متواجد حالياً

egy4arb is just really niceegy4arb is just really niceegy4arb is just really niceegy4arb is just really nice
افتراضي رد: صيانة سريعة لعدادات الابيزا ..

هههههههههههههههه اية يا حازم باشا حد يغلط فى ابيزتنا برضو و يقول اخرها 70 هههههههههه

مهما كااان يعنى دى ( الماااااااااااااااانى )
قديم 06-07-2010, 02:19 AM
menna sleem menna sleem غير متواجد حالياً

menna sleem is on a distinguished road
رد: صيانة سريعة لعدادات الابيزا ..

موضوع متميز جدا أستاذ محمد .. شكرا لك ..
لكن تفتكر حضرتك لو أنا حاولت أعمل الصيانه دى عندى ، هقدر ؟؟
يعنى الموضوع سهل فعلا .. ؟؟ أحاول وأتكل على الله ؟؟
أنا بحب أعمل حاجات كتير بنفسى فى العربيه ، لكن مجربتش الحكايه دى خالص ..
يمكن وجود العربيه فى جراج البيت هو اللى بيشجعنى إنى أجرب بإيدى الحاجات السهله ..
على فكره أنا مره وصلت لعيب حصل عندى فى العربيه ، كل الكهربائيه وقفوا عاجزين أمامه ومقدروش يعرفوا العيب منين ..
أحكى لحضرتك يمكن تكون فيه ولو ذرة إفاده لباقى الزملاء .. مره من حوالى 4 شهور العربيه قطعت خالص ورفضت تدور .. الكهربائى قال دا عيب موبينه .. إشتريت موبينه جديده أصلى ميد إن جيرمانى وكان سعرها 290 جنيه من أصل 400 جنيه ، لكن حضرتك عارف إن البنات دايما شاطرين فى الفصال !! هههههههههههه
المهم يافندم الكهربائى ركبها .. ودارت العربيه من أول تكه .. مش أسيب الموبينه البايظه فى حالها !! لأ مش أنا ..!! مسكتها فكيتها ، لقيتها بتتكون من جزئين .. الموبينه وفيشة الموبينه اللى بيركب فيها الجاك اللى رايح للأكسراتير .. تمام .. !!
تانى يوم خرجت بالعربيه .. وبعد شويه لقيتها بتبطل لوحدها .. أدورها تدور وأحيانا متدورش .. الغريبه إنى لاحظت إن عداد الآر بى إم وقف ومش شغال !! لما يشتغل العربيه تبطل !!
ولما يبطل العربيه تدور تمام !!!!!!!
شيخ الكهربائيه وقف محتار ومعرفش يعمل إيه !! ولا عرف العيب فين .. وقالى الإكسراتير باظ !!
أنا فكرت شويه مع نفسى .. وفتحت الجراج وقعدت مع العربيه .. فتحت الكبوت ، وفصلت فيشة الموبينه الجديده ، وفكيت الموبينه وطلعتها بره خالص .. وحطيتها قدامى جنب أختها البايظه ..
فكيت فيشة الموبينه الجديده وركبتها للموبينه القديمه وربطتها كويس .. وربطت الموبينه القديمه جوا العربيه ووصلت الجاك .. ودورت العربيه .. دارت وتمام التمام وعداد الآر بى إم إشتغل .. والعربيه مبطلتش .. خرجت بيها .. جربتها .. لقيتها تمام ..
ومن يومها وهى شغاله بالموبينه القديمه + فيشة الموبينه الجديده !!!!!
مع العلم إن الموبينه القديمه دى كانت إستيراد !! كنت جايباها من بورسعيد ب 50 جنيه !! فعلا الأصلى أصلى !! والجديده رغم إنها غاليه والمفروض إنها شغاله 100 % لكن فيشتها طلعت بايظه أو مش متوافقه مع الموبينه !! تخيل !!
طبعا لو شيخ الصنايعيه وقف على شعر راسه ، مكانش هيعرف العيب فين ..

دوشت دماغك يا فندم .. أنا آسفه ..
تفتكر هقدر أعمل صيانه للعدادات ؟؟
قديم 06-07-2010, 02:49 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بعد اللي قولتيه دا يا منه
اتوقع انك تقدري تعمل صيانه للباسات نفسها مش عدادات الابيزا
.......................
محمد
انا امبارح راجع البيت الساعه 3 الفجر و كان بقالي فتره العداد الديجيتال بتاع الرحلات بلاقيه ضعيف و اخبط علي التابلوه من فوق يقوي تاني
المهم لقيت ايدي بتاكلني و قولت افك الامبيرات رغم ان اخر امبير فكيته كان بتاع ال 132
و كنت حافظه اوي و اكبير السويفت حاولت افكه بس كان لازم افك الطاره !!!! فكنت بكسل
المهم قولت اجرب في اللانسر ما اشوف
المهم لاحظت ان تقريبا نفس النظام عندك
مسمارين ماسكين القميص و بعد كده كلبسات بالراحه افكها و بعدين اربع مسامير للوحه العدادات
فكيتهم و شديت العدادات برفق فكت من فيشه و ببص لقيت فيشه تانيه كمان فكيتها بايدي
خرجت العدادات بره و فكيت الوش البلاستيك و فكيت الباغه لحد ما ظهرت نضفتها بس للاسف الوقت كان ضيق و مش معايا مفك صغير افك الامبيرات رغم ان فيه جزء مضلم عند ال 120 افتكرتها لمبه محروقه بس اتضح انه عاوز يتفك فعلا.
المهم فكيت اللمبات نضفتها و كان عندي لمبه حزام الامان محروقه روحت واخد لمبه من اللمبات
اللي مش شغاله(لقيت لمبات كتير اوي اير باج و شبوره و انتي لوك بس مش عارف يعني ايه انتي لوك الصراحه )
المهم ركبت كل حاجه زي ما كانت بعد تنضيف خفيف و ركبت التابلوه بالمسمار كل واحد في مكانه.
الموضوع فرق معايا في النهار بس بالليل الاضاءه مش اوي يظهر ان الامبيرات نفسها عاوزه تتفك

حـازم خـضـر

قديم 06-07-2010, 03:06 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menna sleem مشاهدة المشاركة

موضوع متميز جدا أستاذ محمد .. شكرا لك ..
لكن تفتكر حضرتك لو أنا حاولت أعمل الصيانه دى عندى ، هقدر ؟؟
يعنى الموضوع سهل فعلا .. ؟؟ أحاول وأتكل على الله ؟؟
أنا بحب أعمل حاجات كتير بنفسى فى العربيه ، لكن مجربتش الحكايه دى خالص ..
يمكن وجود العربيه فى جراج البيت هو اللى بيشجعنى إنى أجرب بإيدى الحاجات السهله ..
على فكره أنا مره وصلت لعيب حصل عندى فى العربيه ، كل الكهربائيه وقفوا عاجزين أمامه ومقدروش يعرفوا العيب منين ..
أحكى لحضرتك يمكن تكون فيه ولو ذرة إفاده لباقى الزملاء .. مره من حوالى 4 شهور العربيه قطعت خالص ورفضت تدور .. الكهربائى قال دا عيب موبينه .. إشتريت موبينه جديده أصلى ميد إن جيرمانى وكان سعرها 290 جنيه من أصل 400 جنيه ، لكن حضرتك عارف إن البنات دايما شاطرين فى الفصال !! هههههههههههه
المهم يافندم الكهربائى ركبها .. ودارت العربيه من أول تكه .. مش أسيب الموبينه البايظه فى حالها !! لأ مش أنا ..!! مسكتها فكيتها ، لقيتها بتتكون من جزئين .. الموبينه وفيشة الموبينه اللى بيركب فيها الجاك اللى رايح للأكسراتير .. تمام .. !!
تانى يوم خرجت بالعربيه .. وبعد شويه لقيتها بتبطل لوحدها .. أدورها تدور وأحيانا متدورش .. الغريبه إنى لاحظت إن عداد الآر بى إم وقف ومش شغال !! لما يشتغل العربيه تبطل !!
ولما يبطل العربيه تدور تمام !!!!!!!
شيخ الكهربائيه وقف محتار ومعرفش يعمل إيه !! ولا عرف العيب فين .. وقالى الإكسراتير باظ !!
أنا فكرت شويه مع نفسى .. وفتحت الجراج وقعدت مع العربيه .. فتحت الكبوت ، وفصلت فيشة الموبينه الجديده ، وفكيت الموبينه وطلعتها بره خالص .. وحطيتها قدامى جنب أختها البايظه ..
فكيت فيشة الموبينه الجديده وركبتها للموبينه القديمه وربطتها كويس .. وربطت الموبينه القديمه جوا العربيه ووصلت الجاك .. ودورت العربيه .. دارت وتمام التمام وعداد الآر بى إم إشتغل .. والعربيه مبطلتش .. خرجت بيها .. جربتها .. لقيتها تمام ..
ومن يومها وهى شغاله بالموبينه القديمه + فيشة الموبينه الجديده !!!!!
مع العلم إن الموبينه القديمه دى كانت إستيراد !! كنت جايباها من بورسعيد ب 50 جنيه !! فعلا الأصلى أصلى !! والجديده رغم إنها غاليه والمفروض إنها شغاله 100 % لكن فيشتها طلعت بايظه أو مش متوافقه مع الموبينه !! تخيل !!
طبعا لو شيخ الصنايعيه وقف على شعر راسه ، مكانش هيعرف العيب فين ..

دوشت دماغك يا فندم .. أنا آسفه ..
تفتكر هقدر أعمل صيانه للعدادات ؟؟
برافو عليكي والله انك قدرتي توصلي للعيب بس كده العيب واضح هو مشط الموبينا و ده بيحصل ان الموبينا تبقي سليمة و المشط يبوظ و ميوصلش كهربا او يوصل بس متقطع و ده زمان كان بيتباع لوحده ب 100 جنيه حاليا بيبيعوا موبينا بمشط مش بيتباع لوحده

بس ازاي الكهربائيه معرفهوش ده تجربته سهله جدا سلك بلمبة و يتوصل بالبطاريه طرف و طرف في المشط و سنة مارش و يجرب في ال 6 دخلات بتوع المشط او 3 دخلات لو كانت عربيتك CLX لو جاب كهربا و مقطعش يبقي تمام !

غريبة ان محدش عرفها !

و بالنسبة للعدادات سهله جدا بس اهم حاجة حافظي علي البورده و متجبيش عليها ميه او اي حاجة سايله و خلي بالك لحسن اي جزء يتنطر ولا حاجة مش هتعرفي تجيبيه لان اجزاؤه مش بتتباع

IBIZA
قديم 06-07-2010, 03:25 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

طول عمرك بشمهندس يا زيمو :D

فك الامبيرات نفسها و نضفها و ممكن تغير لمبات اضاءة العداد بلون تاني حسب اللون اللي تحبه

عقبال ما نشوفك بعدادات الميفك كده :D

IBIZA