العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > باسات PASSAT

قديم 13-12-2011, 03:48 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال وعاوز رد ضرورى جدا جدا جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaMaDa-ToUBaR مشاهدة المشاركة

احنا ناوينا نجيب باسات 2009 مستعملة 1400 تربو

الفتيس فى الموديل دة هو dsg

وانا سمعت ان dsg فية مشاكل

السؤال بقى ازاى اتجنب المشكلة دى ؟؟

وهل 2009 كان فية مشكلة فى الفتيس dsg؟؟

والموديلات الى كان فيها مشاكل كانت موديلات من كام لكام ؟؟

لو وادمى واحدة كاملة كلة 1400 تربو وعاملة حوالى 40000 ك بسعر 170 يبقى كدة كويس ولا لاء ؟؟

ياااااااااااااريت الرد يا شباب ومحدش يتأخر ويتفرج ع الكلام ويسيبنى ويجرى
السلام عليكم
معلش انا عندي راي مختلف :
طالما العربيه فيها عيب..وانت عارفه..وعارف انه لازم هيتلف لا محاله,,وعارف كمان انه عشان يتصلح بيكلف رقم كبير يبقى ليه تزنق نفسك؟؟؟
انا عملت كده وجيبت السيفيا اتوماتك .بس فتيس السيفيا بكام في الاخر يعني؟؟كلام فاضي طبعا بالنسبه للباسات
انا رايي هات سوبارو ليجاسي مستعمله او امبريزا جديده او سيفيك..او حتى اوكتافياA5لو عايز الماني يعني
:GR OWIN~12:

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا

التعديل الأخير تم بواسطة sharooo ; 13-12-2011 الساعة 03:53 PM
قديم 13-12-2011, 04:07 PM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال وعاوز رد ضرورى جدا جدا جدا

اول الكلام اقول لك اللهم يهديك الى ما فية الخير .

ثانيا : المشكلة الحقيقية فى هذة العربية بجميع موديلاتها وعن تجربة هو البنزين لانها لا تأخذ الا بنزين 95 والمشكلة مش فى سعرة الان انما بعد كدة لانى سمعت انهم حيشيلو الدعم من علية فممكن يوصل سعر اللتر الى 6 جنية .

قديم 16-01-2012, 01:54 AM
TareiQ TareiQ غير متواجد حالياً

TareiQ will become famous soon enough
Smile رد: سؤال وعاوز رد ضرورى جدا جدا جدا

أخى الكريم المشكلة فى فتيس السيارة هو سوء الإستعمال ، وعن تجربة و تحديدًا فى مخ الفتيس كما يطلقون عليه و زى ما الأخوة قالولك هوغالى بس لوتم تبديله أو تبديل الفتيس كامل و مع الحفاظ عليه بيعيش إن شاء الله ، و فيه ناس بتجيبوا مستعمل وارد ألمانيا أو اليابان و تركبه .

موضوع البنزين لا علاقه له بالفتيس و إن كان طبعًا نوعية البنزين تؤثر على أداء السيارة و قوة المحرك و نظافة الضخ أوحقن السيارة بالوقود ، و أسأل الله ان يكفيك شرها و يعطيك خيرها وموفق بإذن الله ، و متنساش تستخير .