العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 03-12-2012, 01:19 AM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا مسافر لبنان 4 ايام حد يقدر يساعدني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد زكي مشاهدة المشاركة

اولا انا اسف لاني مخدتش بالي من الاسم وثانيا شكرا للمعلومات المفيدة .. بس انا رايح برنامج مسابقات مع واحد صحبي مرافق يعني مش لازم يشوفو معايا ولا حاجه لان المفروض هما متحملين كل نفقتنا عدا الفسح والهدايا طبعا الوحد سامع ان الجلود هناك حلوه يجبلو جزمه ولا جاكت :w6w2 005041122053268:w6w200504 1122053268 فمش عارف احول كام اخدهم معايا
طيب حلو قوى الفسحة اللى ببلاش دى معندكش واحدة زيادة
المهم برده لازم تاخد مش اقل من 500 دولار

https://www.facebook.com/weam.mohamed.718
قديم 03-12-2012, 01:20 AM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

بالنسبة للاماكن اللى تزورها انا هحاول افتكرلك لانى نسيت حاجات صراحة
مع انى كنت هناك من سنة بس
المهم
عندك صخرة الروشة ودى فى منطقة اسمها الروشة ومعروفة هناك قوى ودى صخرة قربة من الكورنيش اصلا يعنى لو انت واقف فوق تشوف وهى تحفة قوى وهناك بتلاقى بقى السماسرة عاوزينك تنزل تركب مركب وتعدى من تحتها مرتين وب50 دولار بصراحة احنا نزلنا بس انت حاول تفاصل معاهم لان بعدها عرفنا ان كده غالى وانك ممكن تنزل معاهم وانت وشطارتك لحد 20 دولار كمان
--------------------
وعندك مغارة جعيتا تحفة تحفة تحفة دى مغارة فى الجبل خطيرة جدا وممنوع التصوير فيها وهناك تليفريك برده بيتركب تبع التذكرة والتذكرة كانت بتقريبا 100 او 150 دولار على ما اتذكر
---------------------------------------فى مغارة تانية بس صغيرة ومش زى جعيتا كانت بحوالى 20 او 25 دولار بس انت روح جعيتا وسيبك من دى انا حتى مش فاكرة اسمها
-------------------------- عندك كمان حريصة ودى منطقة على الجبل بيطلعولها بالتلى فريك من تحت وتنزل بنفس الطريقة وده كان سعره من 50 الى 70 دولار
معلش انا الاسعار نستها شوية
--------------------------------
وعندك منطقة الجليد ليها اسم برده بسنسيته عذذرا بس لازم تطلع تشوف الجليد لانه تحفة بس مش عارفة فى هناك جليد دلوقتى ولا مفيش ابقى اسال الاول
وهناك برده فى تلفريك
-----------------------------------
كل الحاجات دى طبعا لو هتروحها هيبقى بتاكسى بس خلى بالك لانك التاكسى غالى قوى لان البنزين هناك غاااااااااااااااااااااااا ااالى
يعنى ممكن مشوار الجليد لوحده تلاقى بتاع التاكسى يقولك هاخد 200 دولاراو 300
وكل مشوار من دول بسعر مش قليل
وهتلاقى واحد يقولك انا هلففك كل ده بكذا مثلا 300 دولار بس ده كان من غير منطقة الجليد وحريصة
فحاول تسال كذا واحد وتجيب احسن سعر
وتسال فى الفندق لو بيطلعوا رحلات جماعية يكون افضل وارخص
وفيه كمان هناك ميكروباصات بتبقى ب3 دولار مثلا بس اسال هى بتروح من فين لفين احنا مكنشعندنا وقت نعرف ده غير فى الآخر
وبصراحة لبنان جميلة قوى كلها مناظر طبيعية تحفة يعيبها بس الانحلال اللى فيها والخمارات وربنا يهدى
واى استفسار تحت امرك ورحلة موفقة ان شاء الله
مش عارف ااقلك ايه علي المعلومات دي بجد شكرا جدا هي فدتني كتير وصدمتني اكتر التاكس ب 1500 جنية بس بردو شكرا جدا بجد واكيد لو احتجت حاجه هسال واسف علي التطويل

قديم 03-12-2012, 01:21 AM
shifoo2008 shifoo2008 غير متواجد حالياً

shifoo2008 is on a distinguished road

بص عن واقع خبرتى 4 مرات روحت هناك فى كذا مكان زى مثلا
منطقة السوليدير: دى عبارة عن مكان كله مطاعم وكافيهات مشهورة والمبانى فيها راقية جدا كأنك ماشى فى باريس والسهرة هناك ماقولكش تحفة و جنبها فى مسجد الامين وده اللى عمله رفيق الحريرى لو تعرفة عموما المسجد خرافا من جوا.
صخرة الروشة: اللى غنت عندها صباح حلوته انك تمشى على الكورنيش الصبح وفى مطاعم بردوا لو عايز تفطر هناك.
وطبعا فاريا : ده احلى مكان روحته ^_^ لو انت عايز بقى تركب moto ski على التلج او تعمل ski فوسط جبال التلج يبقى تروح فاريا لو عايز تروح البس تقيل عشان الجو فوق على الجبل قارس لو الشمس طلعة يبقى الحمد لله البس عادى بس هو غالى شوية.
جونية: المنطقة دى بعيدة شوية عن بيروت بس مش حتحس بالمسافة المهم المنطقة دى فيها التليفريك وده يبقى الصبح لحد المغرب تقريبا انت تركبه واتفرج على الجمال بقى ^_^ لما توصل فوق بنفس التذكرة اللى حتقطعها حتركب تليفريك تانى يوديك عند تمثال حريصة, بردوا فى المنطقة مغارة جعيتا ياسلام على الجمال هناك وحلوته انه بتنزل كتير على الجبل وتشوف الوادى بقى وانت راجع من نفس الطريق فى متحف المشاهير فيها شخصيات تاريخية انصحك تزورها. وانصحك ان الفندق يأجرلك تاكسى عشان يفضل معاك طول الفسحة
اما بقى عن الفلوس واللبس جيب معاك مش اقل من 1500 $ وطبعا شوية فكة من الليرة يعنى 10000 ليرة ^_^ ايوه 10000 (الدولار =1500 ليرة) هى الحاجات غالية الى حد ما فى اللبس اكتر وطبعا محلات اللبس المشهورة فى شارع الحمرا, لو عايز تجيب هدايا زود فى الفلوس شوية وكويس ان الفطار وعشاء فى الفندق بس غصب عنك حتلاقى نفسك بتشرى اكل من برا :D ......................
قديم 03-12-2012, 01:21 AM
الصورة الرمزية محمد زكي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

طيب حلو قوى الفسحة اللى ببلاش دى معندكش واحدة زيادة
المهم برده لازم تاخد مش اقل من 500 دولار
تمام ان شاء الله بردو اكيد عشان الواحد يستمتع

قديم 03-12-2012, 01:25 AM
الصورة الرمزية محمد زكي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shifoo2008 مشاهدة المشاركة

بص عن واقع خبرتى 4 مرات روحت هناك فى كذا مكان زى مثلا
منطقة السوليدير: دى عبارة عن مكان كله مطاعم وكافيهات مشهورة والمبانى فيها راقية جدا كأنك ماشى فى باريس والسهرة هناك ماقولكش تحفة و جنبها فى مسجد الامين وده اللى عمله رفيق الحريرى لو تعرفة عموما المسجد خرافا من جوا.
صخرة الروشة: اللى غنت عندها صباح حلوته انك تمشى على الكورنيش الصبح وفى مطاعم بردوا لو عايز تفطر هناك.
وطبعا فاريا : ده احلى مكان روحته ^_^ لو انت عايز بقى تركب moto ski على التلج او تعمل ski فوسط جبال التلج يبقى تروح فاريا لو عايز تروح البس تقيل عشان الجو فوق على الجبل قارس لو الشمس طلعة يبقى الحمد لله البس عادى بس هو غالى شوية.
جونية: المنطقة دى بعيدة شوية عن بيروت بس مش حتحس بالمسافة المهم المنطقة دى فيها التليفريك وده يبقى الصبح لحد المغرب تقريبا انت تركبه واتفرج على الجمال بقى ^_^ لما توصل فوق بنفس التذكرة اللى حتقطعها حتركب تليفريك تانى يوديك عند تمثال حريصة, بردوا فى المنطقة مغارة جعيتا ياسلام على الجمال هناك وحلوته انه بتنزل كتير على الجبل وتشوف الوادى بقى وانت راجع من نفس الطريق فى متحف المشاهير فيها شخصيات تاريخية انصحك تزورها. وانصحك ان الفندق يأجرلك تاكسى عشان يفضل معاك طول الفسحة
اما بقى عن الفلوس واللبس جيب معاك مش اقل من 1500 $ وطبعا شوية فكة من الليرة يعنى 10000 ليرة ^_^ ايوه 10000 (الدولار =1500 ليرة) هى الحاجات غالية الى حد ما فى اللبس اكتر وطبعا محلات اللبس المشهورة فى شارع الحمرا, لو عايز تجيب هدايا زود فى الفلوس شوية وكويس ان الفطار وعشاء فى الفندق بس غصب عنك حتلاقى نفسك بتشرى اكل من برا :D ......................
تسلم ياباشا شكرا جدا علي المعلومات والواحد يبقي يجيب هدايا من مصر ويقول انو جيبها من لبنان وخلاص