العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 06-06-2012, 05:33 PM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future
افتراضي رد: انجلون و مشكلة فى الغيارات و تقريباً كل حاجة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة icdl_man مشاهدة المشاركة

بعد التحية على السادة الأفاضل

قمت من شهرين بشراء سيارة من معرض أبو غالى - الإسكندرية بشراء سيارة انجلون موديل 2011 و بصراحة العربية كانت عجبانى قوى
و تحديت الكل و اشتريتها
المهم لقيت بعد استلامها أن المرايات الجناب مطوسة و أكر الأبواب مبقعة بصدأ لا يمكن إزالته
المهم بعد مزاولات من فرع الضمان هنا بالأسكندرية عفيفى موتورز تم تغيير هذه الأشياء و بصراحة يشكر مهندس شادى فى القاهرة على ذلك

و شكوت لهم مرارا و تكراراً ان السيارة بتبطل و ان الغيارات غير سليمة

ادعوا أن هذا غلطة من رجلى

و لكن تم أكتشاف ان الشكمان بايظ و لازم يتغير بالقاهرة مش عارف عربية مش عاملة 250 ك أزاى الشكمان بايظ
و كمان العجلة الأمامية و الجنط لقيتهم بايظين

المهم سافرت القاهرة على العجلة الاحتياطى و قاموا مشكورين بتغيير العجلة الأمامية و الشكمان و كشاف أمامى كان الزجاج بتاعه مبهدل

و ايضاً تشكر الصيانة و لكن عيب الغيارات لم يظهر أمامهم

و لكنى مش عارف اجيب الثانى و المارشيدير

و ذهبت للمرة الخامسة للتوكيل بالإسكندرية و هو بالكيلو 27 عفيفى موتورز
و هناك ظهر العيب و لكن هذه المرة حاولوا يتملصوا و لكنى اصريت على موقفى و ظلوا ساعتين يصلحوا بها

و عند التجربة ظهر العيب مع المهندس الذى قام بتجربتها معى و عند إخبارهم انه يوجد عيب الفتيس قالوا لا حنبعت و نجيب من القاهرة كابلات للغيارت و نجرب الأول و لكنه بشرنى أن احد عملاء انجلون وصلت له مساعدين اليسارة بعد 3 شهور من تحديد العيب

العربية بتحدف يمين حتى بعد ضبط الزوايا عندهم و بتسخن قوى العيب ده ظهر بعد تغيير الشكمان و عند تشغييل التكييف فقط و قد ظهر العيب بركز عفيفى و لكنه اخبرونى انه عادى ان الحرارة توصل اربع شرط بعد التسعيين يعنى الشرطة الجاية تبيقى على الأحمر

المهم مش عارف اعمل ايه هو مش كده أن من حقى يغيروا لى السيارة و لا أعمل ايه

على فكرة أنا قدمت شكوى لجهاز حماية المستهلك امبارح بس برضه خايف

ساعدونى و معلهش طولت عليكم
باين من كلام حضرتك انك شاريها زيرو . لكن من العيوب اللى ذكرتها زى مرايات الاجناب مطوسه والاكر فيها صدا لا يمكن ازالته وزجاج الفانوس مبهدل لا يمكن تكون ابدا الا فى سياره مستعمله !! ومعلش العيوب دى عيوب ظاهره . حتى لو حضرتك بتشترى سياره لاول مره فى حياتك لايمكن العيوب دى تفوت عليك . ودا اللى خلانى افهم ان حضرتك شاريها على عيبها , بحيث تكون العيوب دى فى السياره دى بس بان تكون موديل قديم وبايت من السنين اللى قبل كده . وانا بصراحه ركبت السياره دى قبل كده وكانت غايه فى الروعه وخاماتها من اجود الخامات بالنسبه للسيارات الصينيه . عموما رجاءا مزيد من المعلومات من حضرتك عن وضع السياره بالضبط . وربنا بوفقك لحل جميع مشاكلها . تحياتى .
قديم 06-06-2012, 05:54 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mms مشاهدة المشاركة

باين من كلام حضرتك انك شاريها زيرو . لكن من العيوب اللى ذكرتها زى مرايات الاجناب مطوسه والاكر فيها صدا لا يمكن ازالته وزجاج الفانوس مبهدل لا يمكن تكون ابدا الا فى سياره مستعمله !! ومعلش العيوب دى عيوب ظاهره . حتى لو حضرتك بتشترى سياره لاول مره فى حياتك لايمكن العيوب دى تفوت عليك . ودا اللى خلانى افهم ان حضرتك شاريها على عيبها , بحيث تكون العيوب دى فى السياره دى بس بان تكون موديل قديم وبايت من السنين اللى قبل كده . وانا بصراحه ركبت السياره دى قبل كده وكانت غايه فى الروعه وخاماتها من اجود الخامات بالنسبه للسيارات الصينيه . عموما رجاءا مزيد من المعلومات من حضرتك عن وضع السياره بالضبط . وربنا بوفقك لحل جميع مشاكلها . تحياتى .
ازيك يا جميل اخبارك ايه وحشتني ردود وفعلا انا مارضيتش اعلق عالعيوب عشان ماحدش يقول بدافع عن عربيتي .
وبعدين اكر نيكل تصدي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هوالنيكل بيصدي

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128

التعديل الأخير تم بواسطة mhamdy75 ; 07-06-2012 الساعة 12:40 AM
قديم 07-06-2012, 01:51 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

ان شاء الله المشكله تتحل

بس كان ليا استفسار بسيط

هى العربيه لونها ذهبى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اصل انا كونت هناك و شوفت واحده لونها دهبى

اللى انا عامل عنها تقرير

الا تتطلع هى
قديم 07-06-2012, 02:13 PM
icdl_man icdl_man غير متواجد حالياً

icdl_man is a jewel in the roughicdl_man is a jewel in the roughicdl_man is a jewel in the rough

شكراً لكل من تفضل بالرد
أولاً السيارة زيرو مشتراه بتاريخ 10/4/2012
و هى موديل 2011 ولو أن تاريخ التصنيع فى الكتالوج 9/2010

المهم الأكر النيكل طانت مطزسه و فعلاً غيروها لى
و فعلاً المرايات الجناب كانت مطوسه و غيروها لى

و غيره غير الشكمان

يمكن أنا علشان حابب شكل العربية و كنت مستريح لها و سمعت كلام المبيعات انهم مسئولين عن العربية لغاية ما تبقى تمام

كل ده على عينى و على رأسى لكن انا اخدذ 6 شمواير لفرع الصيانه بالإسكندرية ( و ده من أسواء اختيارات ابو غالى)

و أخذت مشوار سخن للقاهرة و الباشمهندس شادى ربنا يكرمه معامله فوق الوصف و دى شهادة حق

و لكن مش قادر اسافر القاهرة تانى

و بالنسبة للغيارات أكثر من واحد جربها و قالوا لى عندك حق
و فى مركز عفيفى موتورز العيب ظهر مع الأسطى كبيرهم و المهندس اللى جربها معايا و لكن يقولوا لى ما نقدرش نغير عشان ما نقدرش نتحمل المسئولية

فى الأول قالوا العيب من رجلى و لكن لما العيب ظهر تانى اقتنعوا و قالوا لى سافر القاهرة أمال مركز صيانة و خدمة ايه

المهم ان الغيارات دى عيب بيظهر و بيختفى يعنى ممكن أرب السيارة تبقى زى الفل و مرة واحدة ترفض تجيب مارشيدير و لا الغيار التانى إلى بعد محاولات

و بعدين البويه بتاعتها بصراحة أى تنظيف فى العرابية تلاقيها مليئة بالخدوش مع العلم أنها فى جراج و ببتعامل معاملة الباشوات

أنا فعلاً بعد تجربتها و بعد مركز الصيانة الجميل بتاع اسكندرية بدأت اتندم على شراها و بصراحة حاسس انهم لبسونى أخر عربية كانت عندهم

و نسيت أقول لكم ان التكييف فى الأول كان بيطلع هواء ساخن
و بالنسبة للون العربية هو أسود
و اللى مش مصدق يسأل فى الصيانة و يشوف كام مرة اشتكى من العربية

المهم لو الدربوكوس فيه العيب حيغيروا العربية و لا الدربوكس انا بدأت احسس ان المقلب كان تقييل
و ربنا يستر
قديم 07-06-2012, 02:19 PM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai 2005 مشاهدة المشاركة

بس ارجوك قبل اي شيء اطلع العربيه حالا وشيل الدواسه الجلد اللي تحت رجلك وجرب العربيه وكل الغيارات ورد عليا ضرووووووووووووووووووووري لو سمحت
ضروووووووووووووووووري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai 2005 مشاهدة المشاركة

استاذي الفاضل كل مشكله وليها حل ومع احترامي للجميع دي اول شكوي من نوعها فالسياره دي واحتمال موضوع الحراره بسبب تغير الشكمان و اتلاف ساعه الحراره العربيه معايا 30الف كم وسواقتي رياضيه يعني شد وحرق وجري 160-170 اقل واجب والحمد لله مافيش ولا اي مشكله بنزين وزيت وصيانه فقط

المهم انا عايز اساعدك ولازم وقفه لان باين كده ان وضع العربيه دي مش طبيعي ده تليفوني 01006940571

كلمني وانا حكلملك مدير مركز الصيانه بالقاهره وان شاء الله نرتب معاه ونعمل اللازم وتاخد حقك وزياده كمان
براااحتك خالص شكلك مش عايز حد يساعدك

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128

الكلمات الدليلية
انجلون