العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 22-07-2013, 01:50 AM
صافي العربي صافي العربي غير متواجد حالياً

صافي العربي is on a distinguished road
افتراضي رد: زحف السياره مع الفرمل ( المشكله والحل ) بالصور

موضوع جميل وشيق اخي عصام
قديم 22-07-2013, 11:03 PM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الى الاخ عصام ابوفارس عندي سيارة اوبترا2011 والمحرك1600cc اوتوماتيك/ارجوا منك المساعدةوتشخيص الخلل في هذه الامور
1) الرجاء ماذا يعني وانته ماشي بالسيارة ان تضيء لمبةholdوتنطفي وبشكل متكرر دون ان يحصل اي خلل واضح على السيارة ولم تضيء لمبة الجيك انجن وعند اطفاء المحرك واعادة تشغيله تنتهي الحالة وفي بعض المرات تعود الحالة واعالجها ان باطفاء المحرك وتشغيله مرة اخرى فتختفي الحالة ارجو المساعدة في حل هذه المشكلة لطفا منكم
2) ليلا وعندما ادوس على دواسة البريك ينخفض مستوى الانارة في السيارة(جميع انوار السيارة تنخفض وبشكل واضح جدا لحظة وتعود الى حالتها
3)عداد دورات المحرك غير مستقر في مكانه يتحرك صعودا ونزولا بمقدار خط واحد على العداد وعموما يستقر تحت 1000 دورة ولايتعدى هذا المستوى

اهلا اخ صافى

1 عندك فى الفتيس زرار الهولد حضرتك حالته ايه ( شغال , مطفى , بايظ )

2 ده عيب فى الأوبترا ( الأرضى ضعيف ) وموجود فى العربيه وهى زيرو وملوش حل ومش بيعيب فى حاجه
وهتلاحظه كمان لو مشغل التكييف ورعشت بالعالى هتلاقى صوت التكييف بيتغير

3 هتنضف البوابه وهتروح لكهربائى عنده كومبيوتر تحط العربيه عليه ويزبطلك الأيدل على 800 لفه فى السلانسيه

لو عندك اى استفسار تانى ممكن تكلمنى على التليفون

01006898520

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 23-07-2013, 11:35 PM
صافي العربي صافي العربي غير متواجد حالياً

صافي العربي is on a distinguished road

شكرا اخ عصام على الرد والاهتمام
1 زر hold عندما تحصل الحالة يكون طافي وهو عندي يعمل بشكل سليم عندما اشغله
2 ماهو نوع المنظف الملائم لتنظيف الثروتل بدي وهل انظفه في مكانه لو افتحه وارجع اركبه من جديد
عندما اركبه بعد التظيف سمعت انه وقد حصلت معي في وقت سابق ان عداد الدورات يرتفع الى 2 او 2.5 فكيف ارجعه الى وضعه الاصلي الرجاء بيان ذلك واشكرك على اهتمامك
قديم 11-09-2013, 08:21 AM
eng.7055 eng.7055 غير متواجد حالياً

eng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rough
للاهمية رد: زحف السياره مع الفرمل ( المشكله والحل ) بالصور

السلام عليكم ورحمة الله
أستاذ عصام .. بصراحه موضوع في قمة الروعة وكنت بدور عليه من زماااان جدااا
بس للأسف جت متأخره شويه ... انا عملت حادثه من كام يوم بسبب الموضوع دا بس الحمد لله جت سليمه وطبعا لانها غلطتي اضطريت اصلح عربية الراجل اللي خبطه على حسابي + تصلييح عربيتي.

المشكله اللي بتحصل معايا اني لما بضرب فرمله مفاجئه بحس ان في دربكه بتحصل وتخبيط جامد و بحس بيهم في دواسة الفرامل وانا دايس عليها جامد,, في حين بحس ان العربيه مش ضاربه فرامل !!
لكن الفرمله على السرعات المتوسطه بحس انها كويسه و بتكلبش العربيه احسن ومبيكونش في تخبيط ولا الدربكه اللي بتحصل على السرعه العاليه زي ما ذكرت من شويه.

أنا اعرف ان دا تقريبا بسبب ال ABS بس انا ملاحظ كدا الخاصيه دي لو مش موجوده كان زمان العربيه وقفت عادي ومحصلش تصادم!!!!
هل اللي بيحصل دا طبيعي ولا انا ممكن يكون عندي حاجه في العربيه, وايه امكانية تفادي الموضوع دا في المستقبل ان شاء الله؟؟
قديم 11-09-2013, 05:20 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

الكلمات الدليلية
abs, زحف, عفشه, فرامل