العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 30-07-2013, 01:25 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي عايز افهم علشان تعبت هل ليه علاقة ولا لا(طقم شنبر)

بسم الله الرحمن الرحيم
وبة نستعين،،،
كل عام وحضرتكو بخير
* الموضوع :
بس علشان اكلام لازم نبتدى من الأول خالص علشان الرد يكون صح.
ابتدى الموضو من رمضان اللى فات اى حوالى سنة انا منكرش انى رجلى كانت تقيلة وعايزة القطع فى اول شرائى للسيارة ابتدى الموضوع لما كانت التاكهيات عمله صوت فـ الميكانيكى اللى فى الشارع عندى الله يكرمه عبقرينو فقال لى ان المحرك بحاجة الى ظبط تكهيات فظبط عنده التكهيات اطلع من عنده اللقى العربية مش مظبوطة وفى الآخر يتضح أن الأستاذ عبقرينو (الميكانيكى) قفل على صباب اللى هو من عند البستم اللى ملصق لصدر العربية انا مش فاكر رقمة دلوقتى المهم هو اول واحد من ايديك اليمين اللى بيبقى جنب ساعة الحرارة اللى فى وش السلندر فى العربية الادا الـ 1500 سى.سى تمام فكدة العربية ماشية تلاتة بمعنى متلاتة يعنى تلات بساتم شغلين مع ان قبل الظبط كانت رصة أربعة المهم رحت لميكانيكى تانى وهو اللى بتعامل معاه حتى لحظات كتابة السطور ظبط التاكهيات وقال لى قبل الظبط يارب ميكونش الصباب أتحرق المهم ظبط التاكهيات والحمد لله رصت أربعة وكله تمام بعد حوالى فترة ابتدت العربية تشتغل تلاتة شوية وترص الأربعة شوية وقعدت كدة فترة طبعا أنا كنت شارى العربية وفيه جوان وش سلندر فمنذ حوالى ثلاث شهور قمت بعمل جوان وش سلندر للسيارة جبت جوان دبل وركبتة ولم يكن الوش بحاجة الى قشط ولكن( الميكانيكى عمل رودية للصباب اللى كان (عبقرينو قفل علية وخلى العربية شغالة تلاتة) خليكو معايا معلش طولت عليكم انا دلوقتى عند ميكانيكى تانى بيعمل وش السلندر وقال بالمرة اعملك رودية للصباب اللى كان مسئول عن تتلايت المكنة وعمل رودية ليه دلوقتى العربية فيها طقم شنبر وعندى بوجية واحد بالمحرك هو اللى بيجيب زيت وهذا البوجهية اللى بيركب جنب ساعة الحراراة اللى هو يبقى على يمينك أول ما تفتح الكبوت والبوجهيات فى وشك هل الرودية اللى اتعمل للصباب هو لية تاثير فى موضوع طقم الشنبر حاليا عالما انهو هذا هو البوجهية الوحيد بالسيارة اللى بيجيب زيت.
أسف انى طولت عليكم بس كان لازم الحكاية من الأول علشان اللى يرد يرد كانو كان عايش نفس التجربة ويرد صح.
أخوكو محمد

قديم 30-07-2013, 09:03 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز افهم علشان تعبت هل ليه علاقة ولا لا(طقم شنبر)

بسم الله الرحمن الرحيم
الروديه للصباب ملوش أي علاقة بالبوجية
والواضح انك مشيت بالعربية متلتة فترة وكمان كان فيه تحميل عليهم - المهم - متزعلش طفم الشنبر هيفوق الموتور ويخلي كبسه كويس ان شاء الله ويعمل روديه لجميع الصبابات بالمرة وتغير طقم بوجيهات
وان شاء الله كله خير

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 01-08-2013, 03:40 PM

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

للرفع........

قديم 01-08-2013, 04:24 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: عايز افهم علشان تعبت هل ليه علاقة ولا لا(طقم شنبر)

متعملش فيها حاجة وركب بوجيه سن قصير مكان اللى طاله زيت وامشى بالعربية على كده شوية
اهم حاجة ميكونش فيه زيت زيادة ويكون خرطوم بخرة الزيت اللى بيدخل ع العمة متركب عشان
الصبابات متبوظش مع الوقت
وماتعملش حاجة تانى ف العربية امشى بيها على كده
قديم 01-08-2013, 05:41 PM

الف شكر لردك يا هشام باشا بس عايز اعرف هل ليه علاقة الرودية للصباب بطقم الشنبر ولا لا بالنسبة لموضوع بوجية سن قصير انا جبت كرسى بوجية وركبت علية بوجية سن قصير ارجو الافادة .
أخوك محمد