العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > مراكز الصيانة

مراكز الصيانة كل ما يتعلق بمراكز الصيانة و ورش الإصلاح و تجارب الأعضاء معها

قديم 12-12-2012, 12:39 AM
محمود حسين المتحدة محمود حسين المتحدة غير متواجد حالياً
المصرية لصيانة السيارات الحديثة AMA

محمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to all
افتراضي رد: تجرربتى مع مركز المتحدة وصيانة ال50 الف كم هاااااااام جدااااااااا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cmatcho مشاهدة المشاركة

انا قولت من زمان ان المتحده فاكرين نفسهم شغالين في مرسيدس
اسعارهم اغلي من التوكيل بمراحل وتلاقي ناس داخله تقول قصايد شعر يهم
لعلمك انت محاسبك علي عدد 2 سير واحد تكييف وواحد يناموا
وهما في الاصل سير واحد فقط لاغير
استاذ كماتشو انا فعلا قريت رأى حضرتك فينا بنفس الكلمة قبل كددة فى موضوع كان حاجة شبه كدة وكان موضوع ساخن وبردوا كان حد زعلان او بمعنى اصح مش فاهم وحضرتك دخلت فعلا عملت مشاركة قولت فيها نفس الكلمة
( انا قولت من زمان ان المتحده فاكرين نفسهم شغالين في مرسيدس )

اسعارهم اغلي من التوكيل بمراحل
بس الحقيقة انا كنت فاكر ان حضرتك تابعت الموضوع وعرفت والحمد لله انه كان سوء تفاهم مع صاحب الموضوع لانه خد اسعار غلط من موضوع مالوش علاقة باسعار العربية بتاعته والراجل مشكورا فهم وانتهت المشكلة وبشكل منطقى لدرجة ان الراجل فاجئنى بانه نزل موضوع اعتذار لى وللمركز والله مكنتش اتمنى انه يحصل كدة اصلا . بس ده يأكد لحضرتك ان كلام الراجل عن المتحدة قبل مايفهم سوء التفاهم كان غلط ومع ذلك بردوا ساعتها حضرتك دخلت واتسرعت وبنفس الطريقة وقولت نفس الكلام .

عموما ياباشا انشاء الله المتحدة فى يوم من الايام هيكون عندها مركز خدمة متخصص لمرسيدس وواحد كمان لل بى ام دبليو وواحد للبيجو وكدة يعنى . بس ده طبعا بعد عمر طويل لكن اللى انا اعايز اقوله لحضرتك النهاردة انه احنا بنعمل اسم وبالنسبة لينا يساوى كتيررررررررررر اوى وانشاء الله يتم الاستفادة منه مع جميع ماركات السيارات وايضا تحت نفس المبدأ وهو الوسطية ما بين التوكيلات والورش . لانه باختصار احنا مشكلتنا ( كاصحاب سيارات )هى اننا اما اننا نروح عند صنايعى فى ورشة فى الشارع وانت وبختك او اننا نصلح فى توكيلات معندهاش رحمة
اتمنى يكون المعنى وصل لحضرتك وايضا انت مدعوا لاستكمال قراءة الردود على الموضوع وانتظر باذن الله رأيك بعد لما توضح كل وجهات النظر.
وطبعا بالنسبة لكلامك عن موضوع النصب اللى احنا عملناه على البشمهندس ياسر واننا واحنا بنحاسبه حاسبناه على 2 سير واحد للتكييف وواحد للدينامو وهم سير واحد فقط . اكتفى برد البشمهندس رأفت رسلان وانه كتبلك المعلومة الصح واللى حضرتك تجهلها وانت بتكتب كلامك وهى ان سيارة البشمهندس ياسر اسبرانزا 113 يعنى ليها سير للتكييف وسير اخر للدينامو يعنى مش سير واحد واحنا نصبنا عليه وحاسبناه على اتنين .
وكنت اتمنى انه البشمهندس ياسر كان يوضح المعلومة لانه الهدف من المنتدى هو الافادة وليس التشهير يعنى لما شوف حد بيقول معلومة اقل ما يقال عنها انها سرقة ليه شخصيا ومن مكان زى مركز المتحدة صاحب السمعة الطيبة كان المفروض البشمهندس ياسر يتسم بالحيادية فى نقل التجربة بس يمكن ماخدش باله منها عادى جدا .
قديم 12-12-2012, 03:30 AM
محمود حسين المتحدة محمود حسين المتحدة غير متواجد حالياً
المصرية لصيانة السيارات الحديثة AMA

محمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to allمحمود حسين المتحدة is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cmatcho مشاهدة المشاركة

انا قولت من زمان ان المتحده فاكرين نفسهم شغالين في مرسيدس
اسعارهم اغلي من التوكيل بمراحل وتلاقي ناس داخله تقول قصايد شعر يهم
لعلمك انت محاسبك علي عدد 2 سير واحد تكييف وواحد يناموا
وهما في الاصل سير واحد فقط لاغير
معلش يا مستر كامتشو نسيت بس كنت عايز اسأل حضرتك سؤال انت قلت حضرتك على انك ملاحظ ان الناس بتخش تقول قصايد شعر فينا
المفروض انى افهمها بالمعنى الطبيعى بتاعها وهو والحمد لله اللى بيحصل دايما فى كل مكان تذكر فيه كلمة صيانة سيارات بان الناس كلها بتتكلم عنا بالخير وبيقولوا ياباشا قصائد شعر فعلا و على فكرة الموضوع ده احتمال يتحط فيه ردود من الكلام ده و منهم ناس كانت مع البشمهندس ياسر فى نفس وقت الصيانة ( اصلو كان يوم السيارات ال 113 والناس طلعت كتبت تجربتها عن نفس اليوم وعلى فكرة تقريبا المبلغ المدفوع منهم كان قريب اوى من اللى البشمهندس ياسر دفعه )
وانا ممكن على السريع اعمل كوبى من كلامهم وطبعا بردوا انا ممكن احط اللينك اللى مكتوب فيه الكلام اللى هانسخه وهو لصفحة فيسبوك شهيرة بصيانة السيارات بس طبعا ده لازم يكون باذن الادارة بس هو مؤقتا لغاية لما الادارة ترد علينا فى الموضوع ده انا هاعمل نسخة من الكلام ويمكن توصل انى استأذن الناس فى انى ارفع صور لاوامر الشغل الخاصة بهم حتى تكون مصدر مقارنة . مع العلم احنا اكبر من الكدب ومش محل شك والحمد لله . عموما الكلام اهو :

Saif Alislam
لسلام عليكم
انا عايز احكيلكم يا جماعة عن تجريتى امبارح فى المتحدة
انا كان اول مرة اروح هناك بعد معاناه فى التوكيلات الصراحة ناس ذوق واخلاق وفاهمين جدا وبيعماوا الصح هو يعنى التكلفة غالية شوية بس اكيد الغالى تمنة فية ياريت كل الى مارحش يروح ........
شكرا المتحدة أ محمود - م محمد - سعيد - احمد - حتى حسن علية شوية شاى واكل زى الفل .
Mohamed Taysser
انا برده احب اشكر المتحدة على المعاملة الطيبة والاداء المتميز وبخص بالشكر أحمد - قسم الميكانيكا - حسين - قسم الكهرباء . بجد يا جماعة ربنا يكرمهم بجد

قديم 12-12-2012, 05:16 PM
eng_yeso eng_yeso غير متواجد حالياً

eng_yeso will become famous soon enougheng_yeso will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود حسين المتحدة مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
بصوا بئة يا شباب الموضوع شكله كبير اوى بصراحة طبعا احنا فى المتحدة مش متعودين نسمع كلام زى اللى مكتوب فى
الموضوع الغريب ده بصراحة

موضوع غريب لية يعنى مش فاهم عشان بتكلم عن رأى الشخصى وبدافع عن حقى ( وده على فكرة بشهادة صاحب الموضوع وقبل منه مئات العملاء مش عايز اقول الاف لعدم المبالغة ولكنها فعلا بضعة الاف قليلة تناسب عمر المركز اللى هو سنتين ) ولو هتسمحولى انا لسة شايف الموضوع حالا فانا بس عشان اقدر اتعامل وارد على كل اللى قاله البشمهندس ياسر وبعض الاراء اللى بصراحة بردوا لى تعليق عليها اسمحولى انا بس هحتاج اراجع امر الشغل الخاص بالشمهندس ياسر وجمع بعض المعلومات عن الموضوع او بمعنى ادق هافتح تحقيق ادارى صغير كدة عشان بس انا مكنتش موجود فعلا فى المركز .

بس مبدأيا طبعا اكيد احنا مش مبسوطين من الكلام ده خالص وهو على فكرة اكبر بكتير كقيمة بالنسبة لينا يا بشمهندس ياسر من 1850 ج (شكرا يا استاذ محمود على زوق حضرتك) اللى حضرتك شايف اننا خطفنا حضرتك واستولينا عليهم من حضرتك واالحمد لله فعلا اننا محدش
( تاواك ) هنا عندنا فى المتحدة - ده على تعبيرك - لما بتقول (لو فكرت تتكلم ممكن يتاووك هناك يا عم ههههههههه ) بالنسبة لموضوع تاواك دى انا اقصد بيها هزار وباين من طريقة الضحك (ههههههههه)
باشا انا فعلا مش مصدق اللى بقراه والله . وحد بيشارك فبيقول حسبى الله ونعم الوكيل يا جماعة الموضوع مش كدة وياريت الناس تعرف تفاصيل الكلام اللى بتقوله دى سمعة مكان محترم ولو انه البشمهندس ياسر هيكون على حق فى اى شىء اكيد هو هياخد حقه (انا اتمنى ذلك ) ولكن بعد اذنكم انا هارد على حضراتكم بعد لما اشوف امر الشغل وارفعه على الموقع (يا ريت ترفعة وتفسرلى الاسعار المبالغ فيها دى وترد على المصنعيات الكتيرة) عشان كلنا نشوفه خصوصا انه فعلا بعض الاسعار اعتقد غلط مع انى مش خبير اوى فى الاسعار - وهكون حسن النية وده الطبيعى وحق الاستاذ ياسر علينا - لو فكرت انه بس البشمهندس ياسر نقلها غلط مش قصده حاجة تانية (لأ مش غلط وانا متأكد والفيصل امر الشغل بينا يا بية) .
وطبعا انا لى حق الرد على كل كلمة اتقالت بس بصراحة الكلام كتير اوى فشكلنا كدة هنعمله مسلسل او مجموعة حلقات سهرة يعنى . لانه فعلا استاذ ياسر كان يومه معانا طويل طبعا انا من تجربته اللى قريتها دى حسيت ان الراجل شاف يوم مش حلو خالص . قابل صاحب ورشة مش ملتزم بيجى الساعة 1.30 (حضرتك صاحب المكان وحقط تيجى براحتك اما انا حقى الاقى خدمة كويسة واسعار معقولة) ومهندس استقبال فاشل بيقول اسعار غلط (حضرتك بلسانك قولتلى ان تامر دة لسة جديدة ومش عارف حاجة يعنى فى الضياع حتى ساعتها كان معايا استاذ محمد تيسير شاهد على الموقف واسئلة )للعملاء ويبطلج عليهم عند الحساب ومعاه وحش كاسر اسمه محمد رشاد (دة بقا تنك جدا فى المعاملة ومش بيسمع حتى شكوتى بصدر رحب لأ دة عايز يجى يكلمنى دقيقة ولو طولت معاة ممكن يمشى ويسيبنى وجة ساعة الحساب ما حطلى مصنعيات غالية جدا وما رضيش ينزلى فيها اى حاجة ولما سئلت عليك هو وتامر قالولى انك مش موجود وكلام معناة يعنى ان حضرتك ختى لو موجود مش هتغير شىء عشان كدة انا سكت) . حاجة غريبة بجد
عموما اانا مش هتأخر عليكم فى الرد( فى انتظار رفع امر الشغل وتعليق حضرتك علية ) اصلا كلام زى ده ممكن يخللى الواحد عينه ماتشوفش النوم ولكنها ضريبة النجاح والشهرة و الحمد لله .
سلام مؤقت
واخيرا انا فى انتظار حضرتك وفى انتظار الرد
قديم 12-12-2012, 05:23 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود حسين المتحدة مشاهدة المشاركة

يابشا خليك معانا للاخر وبعد كدة حضرتك اعمل اللى انت عايزه ...احنا على حد تعبيرك عملنا سمعة كويسة وده على فكرة شىء مش سهل فى مجال شغل زى بتاعنا لدرجة ان حضرتك كنت بتوصفنا لواحد صاحبك . وعايز اكد لحضرتك اننا ناس تعرف تحافظ على القمة لانه باختصار احنا مش هواة وبالنسبة للشغل انا هاكتفى فقط برأى كاتب الموضوع ( لو هتروح تعمل صيانة عندهم هتاخد شغل كويس ) واما الاسعار فواضح ان الموضوع فيه سوء تفاهم واكيد هيبان بس هو عموما احنا حضرتك مش الارخص ولكن احنا سياسة التسعير عندنا ليها قواعد واصول الناس كلها بترتاح فيها والا كنا نكون قاعدين بدون عمل وطبعا بدون سمعة
وعموما انا هانتهزها فرصة واعيدها تانى هنا ....
بص عشان اريحك ثوانى هاجيبلك كوبى من اللى انا كاتبه بنفسى فى الموضوع اللى عرفنا بمصر موتورز من خلال استاذ احمد فاروق ومثبت هنا فى نفس القسم من ضمن المنتدى
وبالنسبة لسياسة التسعير فانا هاوضحها من خلال شرح لشعار المركز اللى هو ( لسنا توكيل .. ولسنا ورشة .. لكن حاجة جديدة )
وده معناه اننا من حيث الحجم والامكانيات والتجهيزات والفنين اعتقد نصلح اننا نكون مركز خدمة معتمد يعنى توكيل ولكننا لسنا توكيل
وايضا لسنا ورشة بالرغم من ان اسعار المصنعيات لدينا تعتبر قريبة جدا من اسعار الورش ( اللى بتفهم فى النوع ده من السيارات )
على سبيل المثال مصنعية تركيب الكاتينة فى ال 516 بتكون فى التوكيل 350 ج عندنا هتكون 150 ج
مثال تانى تركيب المساعدين امامية او خلفية فى التوكيل بتكون 180 ج عندنا هتكون 60 ج غير اننا ممكن نعمل خصم فى المصنعيات ولو بسيط فى حالة ان السيارة يكون فيها شغل كتير يعنى مثلا لو حضرتك بتغير الاربع مساعدين المفروض تكون 120 ج وساعتها ممكن نمشيها 100ج فقط وهكذا
بالنسبة لقطع الغيار ممكن العميل يشترى قطعة الغيار واحنا بنركبها له وفى نفس الوقت احنا بنحاول على اقصى جهد اننا نوفر قطع الغيار لدينا وفى حالة ان حضرتك بتشريها من عندنا بتكون تقريبا بنفس الاسعار اللى ممكن تشتريها به من اى محل بتتعامل معاه وبيكون فى فرق بسيط يعنى من 5 الى 25 ج على حسب القطعة فى مقابل توفير الوقت غير اننا بنعمل ضمان بجد على قطع الغيار الاصلية مثل الضمان المتبع من التوكيلات للمسافات والمدد يعنى لو طقم كاتينة بيكون ضمانه 40000 كم او سنتين وبالنسبة لباقى قطع الغيار الاصلية بيكون 5000 كم او 3 شهور ايهما اقرب
باختصار احنا بنعمل شغل توكيلات باسعار الورش

واما الاسعار فواضح ان الموضوع فيه سوء تفاهم واكيد هيبان
حضرتك انا قولت الاسعار اللى انا دفعتها ولو عندك كلام تانى الفيصل بيان امر الشغل (وبالنسبة للمبالغة فى الاسعار ممكن حضرتك ترجع لاستاذ محمد تيسير اللى انت استشهدت بية وكان معايا فى نفس اليوم انا اخدت اوكرة الباب الخلفى من عندكم ب 65 جنية ومصنعية تركيبها هى وضبط غطاء تانك البنزين 50 جنية والاستاذ محمد كان مشتريها من برة ب 40 جنية واختها بالظبط ختى لما قولتلة سعرها استغرب وممكنت ترجعلة )
اما المصنعيات بقى
لما حضرتك تقولى فى التليفون 200 دة شامل تغيير سير الكاتينة والفلاتر وكل شىء ويجى محمد رشاد يقولى 350 جنية (والاقية كاتبلة من ضمن المصنعيات اللى هو سعر عليها تنظيف حساس الabs وغسيل الموتور بشوية بنزين وسنفرة تيل الفرامل دة يبفى كلام مش كويس يا محمود بية)
قديم 12-12-2012, 05:27 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق المحلاوى مشاهدة المشاركة

أستاذ محمود ..الحقيقة الغرض من الصور هى الأستغراب الشديد من الموضوع لأنى متابع جيد لأخبارمركز المتحدة فى هذا المنتدى ومنتدى اسبيرانزا كلوب وسمعتة الطيبة جدا ولو تفتكر انى قلت لحضرتك انى ناوى أزوركم لعمل بعض الشغل فى عربيتى رغم انى من المحله الكبرى ولكنى لسه مشغول ..وكنت ناوى اقول لحضرتك فى نفس المشاركة أن تقوم بالرد السريع والحقيقة انت طلعت عند حسن ظنى وماكدبتش خبر ورديت ..وأرجوا التفسير السريع بعد ما حضرتك تبحث وتحقق فى الموضوع ..وكلى ثقة فيكم ..تحياتى لصاحب الموضوع وللأستاذ محمود....
وانا كمان باضم صونى لصوت حضرتك يا استاذ طارق واتمنى سرعة الرد من طرفة بس رد حقيقى يبينلى الفلوس اللى ادفعت دى كلها لية ويكون تحليل منطقى ومدعم بصورة من امر الشغل ما يكونش بس كلام شيك ودبلوماسى وخلاااااااااااااص