العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 18-03-2014, 12:58 AM
sam66 sam66 غير متواجد حالياً

sam66 is on a distinguished road
استفسار عندي مشكلة مع تويوتا يارس فبرجاء الافادة

الي كل محبي اليارس لو سمحتم عندي مشكلة انا معي يارس 2008 كاملة ولما حجر الريموت فضي غيرته ففقدت البرمجة ومش عارف ابرمج الريموت تاني فيا ريت لو حد يعرف البرمجة ازاي يفيدني وهل كل ما الحجر يفضى هعيد البرمجة تاني ولا ايه

وعندي مشكلة تانية في السحب بتاع العربية هي اوتوماتك بس مش بحس انها بتسحب خالص هي ماكانتش كدة بس مش عارف ايه حصلها بحس اني لازم ادوس علي دواسة البنزين جامد عشان تمشي كاني بزقها مع انها مش ماشية الا خمسين الف كيلو بس.

ياريت لو حد عنده اي رد او افادة يقولي ضروري جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااا

ولكم جزيل الشكر
قديم 18-03-2014, 09:21 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي مشكلة مع تويوتا يارس فبرجاء الافادة

بالنسبه للبرمجة

Driver's door open and key removed from ignition switch
Insert key into ignition switch, then remove it
Within 5 seconds
Within 40 seconds
Close and open driver's door twice
Within 40 seconds
Close and open driver's door twice
Insert key into ignition switch
Close driver's door
Within 40 seconds
Switch ignition ON and OFF once to program a new key code whilst retaining the original codes or twice to program
a new key code whilst erasing the original codes
Remove key
System should now lock and unlock vehicle, once or twice depending which mode has been selected
Carry out the following button procedure within 45 seconds
Simultaneously press and hold key lock and unlock buttons for 1-1,5 seconds
Within 3 seconds
Press key lock or unlock button for a minimum of 1 second and release
Within 5 seconds
System should now lock and unlock vehicle
NOTE: If system locks and unlocks vehicle twice, programming procedure has not been completed. Repeat button
procedure
Within 45 seconds: If required repeat button procedure to program remaining keys
NOTE: To exit programming mode: Open driver's door

بالنسبه للسحب لازم تكشف علي العربية بالكومبيوتر

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 18-03-2014, 03:40 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
بخصوص السحب غير زيت الفتيس وفلتر زيت الفتيس
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 18-03-2014, 08:33 PM
sam66 sam66 غير متواجد حالياً

sam66 is on a distinguished road
استفسار رد: عندي مشكلة مع تويوتا يارس فبرجاء الافادة

شكرا جدا لتعبكم معايا ولكن انا بوصل لحد ما العربية تقفل وتفتح لوحدها وبعد كدة ادوس زراير الفتح والقفل مع بعض لمدة ثانية ونصف وبعدها علطول زرار القفل بس لمدة ثانيتين ومابيحصلش حاجة وتفضل مش متبرمجة وعلي فكرة هو مش ريموت جديد دا الريموت بتاع بلادها , وياريت حد يرد علي سؤالي هل كل ما اغير الريموت هعيد البرمجة ؟
وبالنسبة للعربية اناحطتها علي الكمبيوتر وما ظهرش فيها حاجة بس لاحظت فيها حاجة غريبة وانا ماشي علي الـ D عادي بلاحظ ان صوت الموتور عالي وانا غيرت زيت الفتيس بس ما غيرتش الفلتر
فبرجاء الافادة ارجوووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووكم
لاني متضايق جدا وكل ما اوديها للميكانيكي بتاعي وهو شاطر جدا بالمناسبة وكان صنايعي توكيل يقولي ما فيهاش حاجة .
قديم 18-03-2014, 08:40 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

عليك بإتباع نصيحة الاخوة الكرام
ونصيحة المهندس ولاء و المهندس رميو المنصور
ايضاً ممكن البوجيهات وفلتر الهواء والاهم 50000كم فى كم من الفترة الزمنية
فلتر زيت الجيربوكس مهم جداً
متابع معك

الكلمات الدليلية
تويوتا ياريس