العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 01-11-2014, 08:37 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmkhedr مشاهدة المشاركة

ارجو ان تنصحني فأنا أريد تركيب رخام سيلفيا اﻻخضر في صالة الشقة نظرا لعدم قدرتي شراء الرخام اﻻغلى ولأنه ذو شكل جميل فبماذا تنصحني لتنفيذه بنجاح لأننى اعرف انكم كمتخصصين لا تحبذون هذا النوع وما هى تكلفته التقديرية وهل هو أفضل أم سيلفيا الأصفر لك مني كل الشكر التقدير
لافرق بين خامة السيلفيا الاصفر او الاخضر ومشكلتة كخامة هى فى تفتيح العروق بعد حوالى 6 اشهر من الركيب وهى مشكلة لايمكن حلها الا بالصيانة واعادة الجلاء مرة كل 12 شهر متوسط سعر التركيب و الجلاء ( بدون الرمل و الاسمنت ) من 180 الى 220 للمتر المربع
انصح بتركيب بورسلين بدلا من السليفا
مع خالص تحياتى
قديم 01-11-2014, 08:55 AM

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tomyseal22 مشاهدة المشاركة

ماشاء الله موضوع ممتاز جعله الله في ميزان حسناتك
لو سمحت عندي استفسار
انا محتاجه اعمل فتحه في جرانيت المطبخ عشان ماسورة الغاز تعدي منها
و مش عارفة ممكن اي سباك يفتحها ولا لازم واحد متخصص في الرخام
ياريت ترد عليا بسرعه عشان بتوع الغاز شغالين في العمارة
و لازم اخلص الموضوع ده خلال يومين بالكتير
و علي فكرة انا ساكنه في طرة قريب من شق الثعبان
بس انا جديده في المكان و معنديش فكرة عن الورش
ياريت تساعدني ربنا يكرمك *
مش لازم حد متخصص فى الرخام الموضوع بسيط المشكلة هى لازم يكون مع الصنايعى حاجة اسمها كوباية ودى بتركب فى الصاروخ لعمل الفتحة الخاصة بماسورة الغاز ( نفس فتحة الخلاط فى حوض الحمام ) الاول شوفى عمال الغاز ممكن يكون معاهم الكوباية دى او لو فية سباك قريب منك للاسف انا لو موجود بالقاهرة كنت بعت حد من عندى عملهالك المشكلة انى فى مرسى علم فى الوقت الحالى
مع خالص تحياتى
قديم 01-01-2015, 10:07 PM
motez motez غير متواجد حالياً

motez will become famous soon enough

كنت عاوز اسئل حضرتك الوزرة يتاعت رخامة المطبخ ملصوقه فى السيراميك وانا عاوز اخلع جزء منها علشان اعمل تعديل فهل اللاصق يعلم فى السيراميك ولالا
قديم 01-01-2015, 10:51 PM
motez motez غير متواجد حالياً

motez will become famous soon enough

معلش اضافة لما سبق انا عندى حوض المطبخ ساقط فى الرخامة نوعها جرانيت وعاوز اجيب حوض اكبر ينفع الفتحة يتاعت الرخامة تتوسع ولا تتكسر ..
قديم 02-01-2015, 03:06 PM

1- بخصوص مراية المطبخ
لو متركبة باسمنت ابيض او بمادة لصق سراميك مش هتسيب اثر انما لو التركيب بكلة رخام هتأثر على السراميك وفى بعض الاحيان صنايعى التركيب ( بيخربش ) السراميك قبل تركيب المراية لضمان قوة التماسك فلازم الاول حضرتك تعرف السراميك متخربش بصاروخ ولا لاء .
2- بخصوص توسيع فتحة الحوض . مافيش مشكلة بس اهم حاجة لايقل الفرق بين عرض الحوض و عرض الجرانيت او الرخام عن 20 سم بحيث لو القرصة الجرانيت عرضها 60 سم بيكون اقصى عرض للحوض ( الحلة ) 40 سم او 45 سم لو القرصة جرانيت
مع خالص تحياتى